حمایت مادورو از ایجاد ارز مشترک آمریکای جنوبی

تهران- ایرنا - «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا با بیان اینکه ایجاد واحد پول مشترک در آمریکای لاتین به «استقلال، اتحاد و آزادی منطقه کمک می‌کند»، از این پیشنهاد روسای جمهوری آرژانتین و برزیل حمایت کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: ونزوئلا آماده است و از ابتکار ایجاد ارز آمریکای لاتین و کارائیب حمایت می‌کنیم.

نیکلاس مادورو اطمینان داد که پیشنهاد لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل و آلبرتو فرناندز همتای آرژانتینی او، بر وحدت این منطقه تاکید دارد.

رئیس‌جمهوری چپگرای ونزوئلا معتقد است این پروژه به استقلال، اتحاد و آزادی آمریکای لاتین و کارائیب کمک می‌کند؛ بنابراین مادورو در حالی به این ابتکار عمل به منظور تسهیل مبادلات و معامله‌های تجاری پیوست که طبق اعلام فرناندز و داسیلوا، زمینه برای قطع وابستگی کشورهای منطقه به دلار را فراهم می‌کند.

روسای جمهوری برزیل و آرژانتین از تمایل و تصمیم خود برای به کارگیری ارز مشترک در میان کشورهای مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) خبر دادند.

لولا داسیلوا در نشستی مشترک با فرناندز در پایتخت آرژانتین گفت: به نظر من این اتفاق خواهد افتاد و اجرای آن ضروری است زیرا کشورهایی هستند که گاهی اوقات در به دست آوردن دلار با مشکل مواجه هستند و می‌توان توافقاتی را ایجاد کرد تا بانک‌های مرکزی، نرخ ارز را برای انجام مبادلات تجاری تعیین کنند.

رئیس‌جمهوری آرژانتین نیز تصریح کرد: ما نمی‌دانیم که عملکرد یک ارز مشترک بین آرژانتین و برزیل چگونه خواهد بود و همچنین نمی‌دانیم که یک ارز مشترک در منطقه چگونه کار می‌کند، اما آنچه می‌دانیم این است که چگونه اقتصادهای وابسته به ارزهای خارجی کار می‌کنند و همچنین از پیامدهای منفی و آسیب‌های این مسئله آگاهیم.

روسای جمهوری برزیل و آرژانتین به تازگی متن مشترکی را منتشر کردند که در آن آمده است: ما قصد داریم بر موانع مبادلات خود غلبه کنیم، قوانین را ساده و مدرن و استفاده از ارزهای محلی را تشویق کنیم. همچنین تصمیم گرفتیم که بحث‌ها را در مورد ارز مشترک آمریکای جنوبی که می‌تواند برای جریان‌های مالی و تجاری استفاده شود، پیش ببریم و عملیات اجرایی و هزینه‌ها و آسیب‌پذیری خارجی را کاهش دهیم.

لولا داسیلوا روز یکشنبه در قالب اولین سفر خارج از برزیل از زمان آغاز سومین دوره ریاست‌جمهوری‌اش به بوئنوس آیرس وارد شد. هفتمین نشست سران جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) امروز سه‌شنبه (به وقت محلی) برگزار می‌شود.

نشریه ال اکونومیستا اسپانیا پیشتر نوشته بود که بازگشت لولا داسیلوا به عرصه قدرت غول آمریکای لاتین در کنار ابعاد گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی، نتیجه شگفت‌انگیزی خواهد داشت؛ پیشنهاد و عزمی قاطع برای ایجاد یک «یورو» ی آمریکای لاتین با حمایت دولت‌های چپگرای اصلی منطقه.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha