۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱:۳۵
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85002000
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقشه راه عربستان برای پایان جنگ در یمن

۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱:۳۵
کد خبر: 85002000
نقشه راه عربستان برای پایان جنگ در یمن

تهران- ایرنا- خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا سه‌شنبه شب در گزارشی از آغاز مذاکرات محرمانه عربستان سعودی و انصارالله یمن خبر داد و مدعی شد که عربستان نقشه راهی برای پایان جنگ در یمن ارائه کرده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، گفت وگوها میان ریاض و صنعا با توجه به نبود آتش بس رسمی از زمان پایان آتش بسی که با میانجی گری سازمان ملل اجرا شد، در سایه آرامش شکننده انجام می‌شود.

یک مقام سازمان ملل متحد که نخواسته نامش فاش شود در این باره به آسوشیتدپرس، گفت: ریاض نقشه راهی را برای پایان جنگ در یمن تدوین کرده که به صورت مرحله‌ای است و مورد تائید سازمان ملل و آمریکا نیز است و بازگشایی فرودگاه صنعا و کاهش محاصره تحمیلی بر شهر حدیده را شامل می‌شود.

از سوی دیگر یک دیپلمات سعودی در گفت وگو با آسوشیتدپرس با این ادعا که کشورش از چین و روسیه خواسته است که بر ایران و حوثی‌ها به منظور پرهیز از تشدید تنش‌ها فشار بیاورند، مدعی شد: ایران تا این لحظه از آتش بس اعلام نشده حمایت کرده است.

همچنین یک مقام دولت مستعفی یمن با تاکید بر اینکه شورای ریاستی می‌ترسد که عربستان امتیازات غیرقابل قبولی را به منظور دستیابی به توافق بدهد، در عین حال گفت فعلا باید منتظر نتیجه این مذاکرات بمانیم.

مقام سازمان ملل متحد به آسوشیتدپرس افرود: این فرصتی برای پایان دادن به جنگ است، اگر آنها با حسن نیت مذاکره کنند و مذاکرات شامل سایر طرف‌های یمنی نیز شود.

در همین باره، یکی از مقام‌های دولت نجات ملی یمن شرکت کننده در مذاکرات به این خبرگزاری گفت که سعودی‌ها قول داده‌اند همه حقوق‌ها را پرداخت کنند، اما دیپلمات سعودی اعلام کرد که پرداخت حقوق نظامیان مشروط به پذیرش تضمین‌های امنیتی از جمله ایجاد منطقه حائل از سوی حوثی‌ها است.

این دیپلمات سعودی اضافه کرد: حوثی‌ها همچنین باید محاصره تعز، سومین شهر بزرگ یمن را بردارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ریاض همچنین از حوثی‌ها می‌خواهد که به گفت وگوهای رسمی با دیگر احزاب یمنی بپیوندند.

مقام شرکت کننده از سوی دولت نجات ملی در مذاکرات گفت که صنعا بخش‌هایی از پیشنهاد سعودی را نپذیرفت، به ‌ویژه مواردی که مربوط به تضمین‌های امنیتی است و از سرگیری صادرات نفت قبل از پرداخت حقوق خودداری می‌کنند.

وی اظهار داشت که انصارالله پیشنهاد کرده است که درآمدهای نفتی بر اساس بودجه قبل از جنگ توزیع شود، به این معنی که مناطق تحت کنترل انصارالله تا ۸۰ درصد درآمدها را دریافت می‌کند زیرا به گفته این مقام این مناطق پرتراکم ترین مناطق هستند.

دیپلمات سعودی گفت: دو طرف با مقامات عمانی همکاری می‌کنند تا این پیشنهاد را اصلاح کنند تا برای همه طرف‌ها از جمله سایر طرف‌های یمنی رضایت بخش باشد.

پیش تر «فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی درباره احتمال مذاکره میان عربستان سعودی و انصارالله یمن گفته بود: ما همه طرف‌ها از جمله مقامات عربستان و انصارالله یمن را تشویق می‌کنیم که نهایت تلاش خود را برای ورود به مذاکره انجام دهند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

پیش تر سرلشکر جلال الرویشان معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن گفته بود که وضعیت نه صلح و نه جنگ یک تهدید است و تکیه ما بر اتحاد ملت و مسئولان است.

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha