تولید ناخالص داخلی چین با سه درصد رشد به ۱۲۱ تریلیون یوان رسید

تهران- ایرنا- تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۲ با سه درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به ۱۲۱ تریلیون یوان (۱۷.۹۳ تریلیون دلار) رسید و موفق شد رشد پایدار خود را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان با وجود محدودیت‌های کرونایی حفظ کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، بر اساس برآوردهای سازمان‌های بین المللی، با وجود کاهش خفیف رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا، رشد تولید ناخالص داخلی چین همچنان در سال گذشته از دیگر اقتصادهای بزرگ از جمله آمریکا پیشی گرفت.

این شاخص بار دیگر نقش چین را به‌عنوان لوکوموتیو اقتصاد جهانی در سال گذشته برجسته کرد؛ به ویژه زمانی که کارخانه‌های این کشور به جهان کمک کردند تا تورم را مهار کرده و توانستند زنجیره‌های تامین را تثبیت کنند.

براساس این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی در چین در طول سه سال گذشته و همزمان با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های ناشی از آن، به طور متوسط ۴.۵۷ درصد رشد کرده که نشان‌دهنده رشد پایدار بلندمدت این کشور است.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار چین، ارزش افزوده صنعتی این کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشدی ۳.۶ درصدی داشته و همزمان میزان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت نیز ۵.۱ درصد افزایش یافته است. با این حال خرده‌فروشی در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا ۰.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

براساس گزارش جدید بانک جهانی، رشد اقتصادی جهان از ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. همچنین تولید ناخالص داخلی آمریکا هم در سال جدید میلادی تنها ۰.۵ درصد افزایش خواهد داشت که کمترین رشد در طول سه دهه گذشته است.

از سوی دیگر و به گفته تحلیلگران، چین نیز در سال ۲۰۲۳ با چالش‌های چند وجهی مختلفی روبه‌رو خواهد بود. مهمترین این چالش‌ها در مورد صادرات همزمان با کاهش تقاضای جهانی است و این کشور برای تقویت اقتصادی خود باید تمرکز بیشتری بر مصرف داخلی و سرمایه‌گذاری داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha