۱۵ دی ۱۴۰۱، ۵:۴۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 84989628
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا برای مقابله با نفوذ چین سفارت خود در جزایر سلیمان را بازگشایی می‌کند

تهران- ایرنا- دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد برای مقابله با افزایش نفوذ چین در اقیانوسیه سفارت خود را در جزایر سلیمان بازگشایی کند.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه به کنگره اعلام کرد که در نظر دارد بزودی سفارت موقت خود را در محل کنسولی سابق ایالات متحده در «هونیارا» پایتخت جزایر سلیمان دایر کند.

این سفارتخانه کار خود را با ۲ دیپلمات آمریکایی و پنج کارمند محلی آغاز می‌کند و سالانه ۱.۸ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. قرار است بعد از آن یک ساختمان دائمی و بزرگ‌تر برای این سفارتخانه تعیین شود.

وزارت خارجه آمریکا حدود ۱۰ روز پیش در یادداشتی به کنگره که به رویت آسوشیتدپرس رسیده است، نوشت: روابط ما با جزایر سلیمان تعضیف شده است. این در حالی است که چین بشدت بدنبال همکاری با نخبگان سیاسی و تجاری آن کشور است و از الگوی همیشگی خود مبنی بر ارائه وعده‌های بزرگ، وام‌های کلان برای ایجاد زیرساخت‌ها و بالا بردن بدهی‌های جزایر سلیمان که یک رویکرد بالقوه خطرناکی است، استفاده می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا یک سال پیش به کنگره اعلام کرده بود که نفوذ فزاینده چین در اقیانوسیه ایجاب می‌کند سفارت ایالات متحده در جزایر سلیمان بازگشایی شود.

در یک سال گذشته، جزایر سلیمان توافقنامه امنیتی با چین امضا کرده است و در پی آن در ماه‌های گذشته کمک به زیرساخت‌ها و اقتصاد جزایر را افزایش داده است. آمریکا نگران است که پکن در آن کشور پایگاه نظامی نیز تاسیس کند.

آمریکا برای مقابله با این اقدام چندین هیات بلندپایه به جزایر سلیمان اعزام کرد.

ایالات متحده در سال ۱۹۹۳ در تلاش برای کاهش پست‌های دیپلماتیک و تغییر اولویت‌های دوره جنگ سرد سفارت خود در جزایر سلیمان را تعطیل کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha