تفاهمنامه ایرنا و آتش‌نشانی گرگان برای افزایش دغدغه جامعه به ایمنی امضا شد

گرگان - ایرنا - ​خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان و آتش‌نشانی گرگان در راستای ارتقای فرهنگ عمومی و آگاهی‌بخشی به جامعه در زمان وقوع حوادث، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان روز پنجشنبه در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: ارتقای فرهنگ عمومی در راستای کاهش بلایا و خطرات، حلقه مفقوده در زندگی شهروندان و یکی از مهمترین دغدغه‌های آتش‌نشانان است.

موسی‌الرضا صفری اظهارداشت: ایمنی به عنوان یک عنصر اساسی و اصلی هنوز مورد مطالبه شهروندان نیست و رعایت نکات ایمنی در خرید منزل و مغازه باید بیش از گذشته در اولویت رفتار اجتماعی و شهری مردم قرار بگیرد تا از وقوع خسارت و تبعات پس از آن تا حد زیادی کاسته شود.

وی افزایش ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه را ضروری دانست و گفت: ضرورت صدور گواهی آتش‌نشانی برای ساخت و سازها، رعایت نکات ایمنی در گرگان طی سال‌های اخیر افرایش داده که انتظار داریم شهروندان به خصوص انبوه‌سازان، توجه به این موضوع مهم را با هدف کاهش خسارت‌ها مورد توجه بیشتر قرار دهند.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان ادامه داد: براساس قانون ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر نیازمند اجرای رعایت مبحث سوم ملی ساختمان در زمینه نکات ایمنی آتش‌نشانی هستند که این قانون درگرگان برای ساختمان‌های ۶ طبقه و بیشتر اعمال می‌شود.

تفاهمنامه ایرنا و آتش‌نشانی گرگان برای افزایش دغدغه جامعه به ایمنی امضا شد

صفری افزود: برای برطرف شدن این مشکلات و معضلات باید همه متولیان امور شهری‌، نظام‌های مهندسی ساختمان و اصناف خود را متعهد به انجام این مسوولیت‌ها در راستای کاهش وقوع حوادث یا کاهش تلفات و خسارات ناشی از حوادث بدانند.

وی گفت: ملزومات ایمنی برای هر واحد تجاری و مسکونی شامل طراحی و داشتن سیستم اعلام و اطفا حریق، جعبه F، پمپ و تانکر با حجم بیشتر و کپسول‌ آتش‌نشانی است.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان ادامه داد: بعد از حادثه پلاسکو، کارگروه مکان‌های ناایمن در استان‌ها به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل شد که تیم‌های این کارگروه موظف به پایش همه ساختمان‌های عمومی شدند اما تاکنون قدامی در راستای انجام وظایف محوله انجام نشد.

صفری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۶ پاساژ، تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی، ۲۰ مسجد و ۵۰ ملک خصوصی توسط این کارگروه بازدید شد و نکات مرتبط با افزایش ایمنی به آنان ابلاغ شد که امیدواریم در زمانی کوتاه برای رفع آن اقدام کنند.

حال ایمنی گرگان خوب نیست

صفری به نقش آتش‌نشانی در پیشگیری از وقوع حوادث اشاره کرد و گفت: بیشترین آتش‌سوزی‌های ثبت شده منازل و واحدهای تجاری به دلیل رعایت نکردن اصول اولیه سیم‌کشی بود که این کم توجهی به نکات ایمنی نگران کننده است.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان ادامه داد: نظام صنفی همچون شهرداری‌ها و نظام مهندسی برای صدور پروانه و جواز کسب و فعالیت مشاغل مختلف باید براساس قوانین و مقررات از آتش‌نشانی استعلام کنند اما متولیان این حوزه بدون انجام استعلام رعایت نکات ایمنی صنوف، اقدام به صدور مجوزهای مربوطه می‌کنند.

وی گفت: به دلیل رعایت اندک نکات ایمنی، بعد از واحدهای مسکونی که بیشتر از همه آتش می‌گیرند، اصناف مشتری ثابت آتش‌نشانی هستند که انتظار داریم برای کاهش مخاطرات ناشی از حوادث آگاهی خود را در حوزه ایمنی عمومی بالاتر ببرند.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان یادآور شد: یکی از راه‌های بالارفتن ایمنی شهر، فعالیت مستمر رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح فرهنگ ایمنی عمومی است.

تفاهمنامه ایرنا و آتش‌نشانی گرگان برای افزایش دغدغه جامعه به ایمنی امضا شد

ترافیک گرگان، معضل و دغدغه آتش‌نشانان

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان به برخی مشکلات آتش‌نشانان این شهر اشاره کرد و گفت: افزایش خودرو، ساخت منازل مسکونی به ویژه در برخی از مناطق شهری خاص و افزایش جمعیت، گرگان را به شهری با خیابان‌های شلوغ تبدیل کرده اما تاکنون راهی برای حل مشکل ترافیک این شهر پیدا نشده است.

وی افزود: شلوغی خیابان‌های گرگان از دغدغه‌های اصلی ماموران آتش نشانی است زیرا ممکن است به دلیل گرفتارشدن در ترافیک، مدت زمان استاندارد و طلایی رسیدن به صحنه حادثه از دست رفته این تاخیر، موجب واردشدن خسارت مالی و جانی به شهروندان شود.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان گفت: برای کم‌شدن مشکل ترافیک، اقدام به راه اندازی هفت ایستگاه آتش نشانی در نقاط گوناگون شهر کرده و علاوه بر آن چندین موتورسیکلت آتش نشانی بلااستفاده را پس از تعمیر به مجموع ناوگان آتش نشانی اضافه کردیم.

وی ادامه داد: یکی محلات پدارای مشکل گرگان، مربوط به بافت تاریخی و قدیمی این شهر است که با توجه به ثبت آن به عنوان آثار ملی، دسترسی به این منطقه با خیابان‌های باریک دشوارتر از دیگر نقاط است که امدادرسانی را با دشورای فراوان موجه می‌کند.

وی یادآور شد: با توجه به این که مصالح به کاررفته در بناهای این محدوده اغلب از چوب است، امکان شعله‌ورشدن آن بیشتر از دیگر نقاط است و به همین تناسب باید امکانات مواجه شدن با حوادث در آن افزایش یابد.

کمبود ۲۷ شیر آتش‌نشانی در گرگان

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان با تاکید بر آزادسازی حریم‌های دسترسی به بافت قدیمی این شهر گفت: کمبود شیرهای آتش‌نشانی یکی از نیازهای مهم بافت فرسوده است که تامین آن ت حدودی مشکل دشواری تردد در این محلات را از میان خواهد برد.

صفری افزود: براساس قانون، شرکت آب و فاضلاب باید مجوز احداث شیرهای برداشت آب را بنا به درخواست آتش‌نشانی و بدون اخذ هزینه صادر کند، اما شرکت مربوطه برای صدور هر مجوز مبلغی درخواست می‌کند.

وی تاکید کرد: هر چند اجازه نخواهیم داد که خودروهای عملیاتی در حوادث و حریق‌ها، با کمبود آب مواجه شوند، اما این شیرها، ذخیره اضطراری است و ما مشکل تامین اعتبار برای خرید تجهیزات و نصب آنها نداریم و معضل ما صدور مجوز است.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان با اشاره به این که براساس قانون در مناطق پُرترافیک و با تراکم بالا به فاصله هر ۷۵ متر باید یک شیر آتش‌نشانی داشته باشد، گفت: در خیابان ولی‌عصر (عج) گرگان تا محدوده کلانتری پارک جنگلی ناهارخوران یک شیر برداشت وجود دارد و مجمع کل شیرهای برداشت شهر به عدد ۲۱ می‌رسد.

صفری اظهار کرد: برای تامین و رسیدن به استانداردهای تعریف شده در این بخش به ویژه در مناطق مورد نظر همچون بافت قدیمی و تاریخی، محلات پُرتردد با تراکم بالا، نیازمند نصب ۲۷ شیر آتش‌نشانی هستیم.

وی بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان، دارای ۲۳ خودرو آتش‌نشانی با تجهیزات امدادی مجهز و به روز است، اما برای ساختمان‌های بلند مرتبه مشکل نردبان داریم و نردبان موجود ۳۲ متری این سازمان، از تکنولوژی جدید برخوردار نیست.

تفاهمنامه ایرنا و آتش‌نشانی گرگان برای افزایش دغدغه جامعه به ایمنی امضا شد

صفری یادآور شد: براساس استانداردهای تعریف شده به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت، باید یک آتش‌نشان و به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد که به لحاظ ایستگاه براساس شاخصه مورد نظر مشکلی نداریم، اما براساس شاخص جمعیتی، با کمبود نیرو مواجه هستیم.

۱۰ تا ۱۵ درصد تماس‌ها با ۱۲۵ برای ایجاد مزاحمت است

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان با یادآوری این که شرح وظایف همکاران ما تنها در حوادثی از قبیل حریق و آتش‌سوزی و موارد دیگر نیست، گفت: با توجه به وظایف محوله آتش‌نشانان، بطور متوسط روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تماس با ۱۲۵گرفته می‌شود که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها برای ایجاد مزاحمت‌ها است.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان هم در این مراسم گفت: ایرنا در راستای بسط و گسترش فرهنگ ایمنی عمومی آمادگی دارد تا مسایل و موارد مربوطه در این حوزه را اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی کند.

غلامرضا رجایی اظهارداشت: ایرنا همچنین با انتشار اخبار و گزارش‌های مربوطه تلاش خواهد کرد تا سطح بینش و آگاهی مردم‌ را افزایش دهد.

وی بیان کرد: در راستای آموزش ایمنی، نیز این آمادگی وجود دارد تا دوره آموزشی ویژه همکاران ایرنا برگزار شود.

وی در ادامه به نقش، اهمیت و جایگاه رسانه در امر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به عصر تکنولوژی و تغییرات روش‌های انتشار اخبار و تأثیرگذاری بر جامعه، گاهی فیلم‌های و پیام‌های آموزشی کوتاه اثربخشی بیشتری از خود بر جای خواهند گذاشت.

رییس خبرگزاری ایرنا مرکز گلستان‌ گفت: در این حوزه نیز این آمادگی وجود دارد تا نسبت به تهیه این تولیدات محتوایی همکاری لازم وجود داشته باشد و همکاران ما در ماموریت‌ها در کنار پرسنل آتش‌نشانی قرار بگیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha