سند الگوی کشت از اقدامات جهادی دولت سیزدهم به شمار می‌رود

شهرکرد- ایرنا- استاندار چهارمحال و بختیاری، سند الگوی کشت را از اقدامات جهادی دولت سیزدهم دانست و گفت: اجرای مناسب این سند با روحیه عملیاتی مدیران این دولت، شدنی است.

به گزارش ایرنا، غلامعلی حیدری روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سند الگوی کشت این استان که با حضور معاونان وزیر جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: دولت سیزدهم در کارنامه خود طی یک سال اخیر اقدامات جهادی قابل توجهی دارد و بی‌شک سند الگوی کشت نیز از همین اقدامات به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: دولت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و با مدیریت جهادی از بروز قطعی‌های مکرر در تابستان جلوگیری کرد این در حالی است که در سال‌های گذشته به ویژه در بخش خانگی شاهد قطعی برق بودیم.

حیدری تصریح کرد: همچنین در حالی که روزانه تعدادی از هم‌وطنانمان بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کردند و ایران مجبور به وارد کردن واکسن بود، اما در طول یکسال اخیر با هم‌افزایی و مدیریت صحیح منابع کشور و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان امروز هشت مرکز داخلی اقدام به تولید واکسن می‌کنند و واکسن‌های ایرانی در بسیاری از کشورها طرفدار دارند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت سند الگوی کشت در تحقق امنیت غذایی کشور، تصریح کرد: اجرای این برنامه قابلیت اجرا دارد و توانمندی‌های بسیاری در استان‌های مختلف از جمله چهارمحال و بختیاری وجود دارد که می‌تواند در اجرای مناسب این برنامه موثر واقع شود.

حیدری خاطرنشان کرد: این آمادگی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد تا به استان پایلوت در طرح الگوی کشت تبدیل شود.

وی به راهبردهای سند الگوی کشت اشاره کرد و گفت: توسعه کشت در دیمزارها، توسعه کشت گیاهان پاییزه، کشت محصولات کشاورزی متناسب با شرایط محیطی، توجه به گیاهان بومی و تامین نیاز کشور به نباات علوفه‌ای با ورود به گیاهان کم‌آب‌بر، توسعه کشت گلخانه‌ای و افزایش ضریب نفوذ دانش از جمله این راهبردها به شمار می‌رود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اجرای مناسب طرح الگوی کشت نیاز به فرهنگسازی و آموزش دارد، اظهار داشت: باید در این خصوص وحدت‌رویه بین تمام دستگاه‌ها و ارکان تولید شکل گیرد.

حیدری با اشاره به ظرفیت‌های استان در تولید ماهیان سردآبی، خاطرنشان کرد: این در حالیست که در این استان مرکز تحقیقات ماهیان سردابی وجود ندارد و باید در این خصوص اقدام شود.

به گزارش ایرنا، در قالب سند الگوی کشت کارگروه های استانی به ریاست استاندار و دبیری رییس سازمان جهاد کشاورزی تشکیل و در راستای تحقق امنیت غذایی که مهمترین هدف سند الگوی کشت به شمار می‌رود، سیاست‌های تدوین شده به مرحله اجرا می‌رسد.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۷۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha