۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84975365
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شب یلدای بی‌برف در چهارمحال و بختیاری

۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸
کد خبر: 84975365
شب یلدای بی‌برف در  چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- مثل یکی یک دهه اخیر بازهم معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که شب یلدای امسال نیز که همزمان با چهارشنبه شب۳۰ آذر است، هیچ بارشی برای استان پیش‌بینی نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ موقعیت جغرافیایی و اقلیمی به یکی از استانهای پربارش برف در سالهای گذشته شناخته می‌شد اما در حدود یک دهه است که به سبب تغییر اقلیم و و وقوع خشکسالی‌های متوالی در این استان کمتر شاهد بارش برف هستیم و بارش برف‌های چندمتری در کوهرنگ و حتی در شهرکرد مرکز استان دیگر به یکی از خاطره‌های مردم این استان تبدیل شده است.

در سال‌های گذشته یکی از ویژگی‌های شب چله در این استان بارش برف بود و گاهی این بارش برف به حدی بود که صبح روز اول زمستان مردم به سختی می‌توانستند در معابر تردد کنند و بارش چندمتری برف نوید روزهای پرآب را برای مردم این استان می‌داد اما اینک با وقوع تغییر اقلیم و خشکسالی‌های متوالی چندسالی می‌شود که مردم این استان شب چله را بدون بارش برف سپری می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری با وجود اینکه سرچشمه ۲ رودخانه بزرگ کشور است اما سال‌هاست سیطره خشکسالی این استان را با چالش‌های بسیاری درگیر کرده است.

با پایان یافتن سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، چهارمحال و بختیاری پانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت. باور این موضوع برای استانی که روزی یکی از قطب‌های بارش برف شناخته می‌شد و در حدود ۱۱ درصد آب شیرین کشور را تولید می‌کرد سخت است.

خشکسالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال آبی ۸۵-۸۶ آغاز شده است و در طول این دوران وضعیت منابع آب این استان هر سال کمتر با کسری قابل توجهی روبرو بوده است به‌‍طوری‌که در سال آبی گذشته اثر خشکسالی به مغز استخوان این استان رسید و جریان آب یکی از پرآب‌ترین و مهمترین چشمه‌های کشور با عنوان چشمه کوهرنگ خشک شد و تامین آب شرب برای شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال این چشمه با تنش جدی روبرو شد.

یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از خاطرات شب چله با بارش برف و دور هم جمع شدن اهالی خانه گفت و افزود: همیشه شب چله با بارش برف حس و حال بهتری به خود می گرفت و به ویژه کشاورزان از بارش برف خوشحال می‌شدند و اعضای خانواده طولانی‌ترین شب سال را با بارش برف جشن می‌گرفتند.

رضا اکبریان افزود:چندین سال‌ است که دیگر شب چله بدون بارش برف برای مردم استان حس و حال گذشته را ندارد و نه تنها آداب و رسوم این شب در بین خانواده‌ها کم رنگ شده بلکه شب چله بدون بارش برف تداعی کننده روزهای سخت کم‌آبی است.

بنا بر پیش‌بینی‌های اداره‌کل هواشناسی استان، کاهش بارش‌ها و وقوع خشکسالی برای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نیز تکرار می‌شود به‌طوری‌که بارش‌های پاییز با تاخیر و از نیمه آذر آغاز شد و هر چند به حد نرمال خود رسیده است اما چون به صورت باران بوده از دسترس استان خارج شده و تاثیری بر منابع آب زیرزمینی نگذاشته است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آنست که بارش‌های زمستان نیز در برخی از نقاط استان کمتر از نرمال خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شب یلدا بارشی برای استان پیش‌بینی نمی‌شود اما بر اساس نقشه‌های فعلی می توان گفت که از بعدازظهر روز پنجشنبه اول دی‌ماه یک سامانه بارشی وارد استان می‌شود و در اغلب نقاط منجر به بارش برف و باران می‌شود.

معصومه نوروزی افزود: بارش‌ها برای نیمه غربی استان از جمله شهرستان کورهنگ شدت بیشتری دارد و تا اوایل هفته آینده استان تحت تاثیر این سامانه بارشی است.

وی با بیان اینکه بارش‌های پاییز امسال به حد نرمال خود رسیده است، اظهار داشت: هرچند بارش‌های پاییز در مقایسه با میانگین بلندمدت وضعیت خوبی داشته اما از آنجاکه بارش‌ها به صورت باران بوده نتوانسته سفره‌های آب زیرزمینی استان که با افت شدید منابع آب روبرو است را تغذیه کند و به صورت رواناب از دسترس استان خارج شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری همچنین کاهش محسوس دما برای هفته آینده پیش‌بینی کرد و گفت: توده هوای سرد نه تنها تا پایان هفته در استان استقرار دارد بلکه از هفته آینده دما کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: صبح روز سه‌شنبه شهرکرد و بروجن با هشت درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین ایستگاه استان گزارش شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، همچنین استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha