۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 84974608
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اول دی ماه آغاز طرح سرشماری آزمایشی «ثبتی مبنا» در استان همدان

همدان-ایرنا- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: طرح سرشماری آزمایشی به صورت «ثبتی مبنا» سال ۱۴۰۱ در راستای تقویت، بهبود و تکمیل داده های اداری و زیرساخت های سرشماری ۱۴۰۵، از اول دیماه سالجاری در این استان اجرا می شود.

تورج الوانیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اولین مرحله سرشماری در سال ۱۴۰۰ در محدوده استان های منتخب شامل استان های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان و همدان انجام شد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم اجرای این طرح در سال ۱۴۰۱، طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا در ۳۷ شهر منتخب از استان های کشور انجام می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان تصریح کرد: استان همدان تنها استانی است که طرح سرشماری به صورت کامل در آن برگزار و اطلاعات تکمیلی اعلام می شود.

الوانیان اظهار داشت: اگرچه نتایج حاصل از سرشماری‌های سنتی با ارزش است اما با افزایش جمعیت کشورها و افزایش روزافزون تقاضاهای آماری کاربران و سیاستگذاران در خصوص اطلاعات آماری بیشتر و دقیق‌تر و در فواصل زمانی کمتر در چارچوب نظام‌های مدرن برنامه‌ریزی از یک‌سو و سنگین‌بودن و مشکلات اجرای آنها از سوی دیگر، کشورها را بر آن داشته تا به‌سمت روش‌های بهینه‌تر انجام سرشماری پیش بروند.

وی ادامه داد: به ‌منظور دستیابی به شاخص‌ها و اطلاعات آماری مورد نیاز کاربران (به ‌ویژه نظام برنامه‌ریزی کشور) و بهره‌گیری از این داده‌های ثبتی ارزشمند، اجرای سرشماری‌ها و طرح‌های آماری با استفاده از روش‌های به‌روز، بیش از پیش ضرورت پیدا کرد و بر همین اساس، مصوب شد از سال ۱۴۰۵، شیوه جمع‌آوری اطلاعات در سرشماری‌ ملی ایران از طریق سرشماری ثبتی مبنا انجام گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: با انجام سرشماری ثبتی مبنا، هزینه‌های زیاد انجام سرشماری خود اظهاری یا سنتی، به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

الوانیان تصریح کرد: اجرای این روش، گامی مثبت در جهت دستیابی به افق چشم‌انداز ۲۰ ‌ساله جمهوری اسلامی ایران از طریق تهیه و پیاده‌سازی نقشه جامع شبکه ملی آمار با اهداف و برنامه‌های آماری میان‌مدت و بلندمدت به‌شمار می‌آید.

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه ستاد ملی سرشماری ثبتی مبنا ۱۴۰۵، شرکت ملی پست به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی تخصیص کدپستی ده رقمی (کد یکتای شناسه مکان) و مجری پیاده‌سازی پروژه ملی جی‌نف (GNAF) تعیین شده و تاکنون بیش از ۸۰ درصد اماکن شهری کشور دارای نشانی مکان محور شده اند.

سرشماری ثبتی مبنا، مبتنی بر دو عدد حاکمیتی است، شماره ملی به عنوان مشخص‌‎کننده هویت اشخاص و کدپستی که نمایانگر محل حضور اشخاص در شهر یا روستای خود است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha