کیسینجر: زمان حل مناقشه اوکراین از طریق گفت‌ وگو فرا رسیده است

تهران- ایرنا- هنری کیسینجر سیاستمدار کهنه کار و وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در مقاله‌ای با بیان اینکه زمان حل مناقشه اوکراین از طریق گفت‌ وگو فرا رسیده است، تاکید کرد: نتیجه جنگ روسیه و اوکراین نباید تضعیف مسکو باشد.

به گزارش جمعه شب ایرنا از خبرگزاری تاس، کیسینجر در مقاله‌ای در هفته‌نامه انگلیسی «اسپکتیتور» به جنگ در اوکراین اشاره کرد و گفت: زمستان در حال تحمیل توقف بر عملیات نظامی در اوکراین است و آن را به وضعیتی در آگوست ۱۹۱۶ شبیه کرده است که طرف‌های اصلی اروپایی در جنگ جهانی اول به دنبال میانجیگری آمریکا برای پایان دادن صلح‌آمیز به درگیری بودند.

وی افزود: وودرو ویلسون رئیس‌جمهور آمریکا در آن زمان به خاطر مشغله شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری برای انتخاب شدن مجدد، لحظه‌ای را که دیپلماسی می‌توانست کشتار را متوقف کند و جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد از دست داد.

این دیپلمات کهنه کار خاطرنشان کرد: آیا با توجه به اینکه فرارسیدن زمستان باعث توقف عملیات‌های نظامی گسترده در اوکراین خواهد شد، جهان امروز خود را در نقطه عطف مشابهی (با آگوست ۱۹۱۶) در اوکراین می‌بیند؟ من بارها حمایت خود را از تلاش نظامی متحدان برای خنثی کردن تجاوز روسیه به اوکراین اعلام کرده‌ام، اما زمان مناسب فرا رسیده است که بر اساس تغییرات استراتژیک اتفاق افتاده در میدان و ادغام آنها در یک ساختار جدید برای دستیابی به صلح از طریق مذاکره اقدام کرد.

کیسینجر با اشاره به اینکه اوکراین برای اولین بار در تاریخ مدرن به یک کشور بزرگ در اروپای مرکزی تبدیل شده است که در برابر نیروهای روسیه مقاومت می‌کند، تصریح کرد: جامعه بین‌المللی با تهدید ادعایی روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود مخالف است.

وی گفت: بی‌طرفی اوکراین دیگر معنی ندارد و فرایند صلح باید اوکراین را به ناتو مرتبط کند.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه این مقاله با تاکید بر اینکه نتیجه این جنگ نباید تضعیف روسیه باشد، تاکید کرد: روسیه کمک‌های تعیین کننده‌ای به تعادل جهانی و توازن قدرت برای بیش از ۵ قرن کرده است و نباید نقش تاریخی روسیه را تحقیر کرد.

وی یادآور شد: اگر روسیه با امکانات عظیم هسته‌ای خود گرفتار مشکلات داخلی شود، می‌تواند مشکلات زیادی را در سراسر جهان ایجاد کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha