۲۵۰ طرح در بازنگری سند توسعه نهبندان پیشنهاد شد

بیرجند - ایرنا - نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲۵۰ طرح در حوزه‌های مختلف زیرساختی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها برای بازنگری سند توسعه نهبندان که در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی مصوب شد، پیشنهاد شده است.

مصطفی نخعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح توسعه نهبندان پس از سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸ به این شهرستان و دستور معظم له مبنی بر محرومیت‌زدایی از منطقه، سال ۱۳۸۱ در هیات وزیران وقت به تصویب رسید و مصوبات خوبی پیشنهاد شده بود اما درصد اجرای مصوبات قابل توجه نبود چون اعتبارات به‌موقع اختصاص پیدا نکرد.

وی گفت: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی که شهریور سال گذشته انجام شد، خواستار بازنگری این طرح شدیم که با موافقت رئیس جمهور همراه شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با دستور ویژه رئیس جمهور نسبت به بازنگری طرح توسعه نهبندان، در استان اقدامات خوبی برای بازنگری متناسب با شرایط فعلی در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: برخی مسائل در آن زمان موضوعیت داشته که الان ندارد و برعکس لذا تمامی مسائل و طرح‌ها با محوریت معاونت عمرانی استانداری بررسی و احصا شد.

نخعی افزود: کمتر از یک سال است که طرح بازنگری توسعه نهبندان آماده و به دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور ارسال شده که در دست بررسی قرار دارد و هنوز نهایی نشده است.

وی عنوان کرد: طرح توسعه نهبندان باید ابتدا نهایی شود و در صورت لزوم به تصویب هیات وزیران برسد سپس ابلاغ شود که در انتظار نهایی شدن طرح هستیم و در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی این درخواست را از آیت الله رئیسی خواهیم داشت.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲۵۰ طرح در حوزه‌های مختلف زیرساختی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها در این سند پیشنهاد شده که از جمله می‌توان به تکمیل زیرساخت‌های آب مانند کنترل آب‌های مرزی، توسعه شبکه‌های آبرسانی و تکمیل خط لوله آب از نهبندان به سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

وی احداث پست ۴۰۰ کیلوولت معادن نهبندان را یکی از این طرح‌ها برشمرد و افزود: عملیات اجرایی این طرح همزمان با هفته دولت امسال با حضور مسوولان کشوری در شهرستان نهبندان آغاز شد که نقش موثری در ارتقای زیرساختی منطقه و جذب سرمایه‌گذاری دارد.

نخعی اظهار داشت: در حوزه اقتصادی نیز آنچه پیش‌بینی شده جنبه تشویقی دارد یعنی مشوق‌هایی برای حضور بیشتر بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف نهبندان از قبیل معادن دیده شده است.

وی گفت: برای طرح توسعه نهبندان اعتباراتی هم از محل منابع دولتی دیده شده است اما لزوما بار مالی ایجاد نمی‌کند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی افزود: به‌رغم همه تلاش‌هایی که در شهرستان شده اما دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم که باید با استفاده از فرصت سفر رئیس جمهور به استان، درخصوص کارهای زیربنایی مطالبه داشته باشیم.

وی حل معضل آب را یکی از پیش نیازهای توسعه عنوان کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری و دستور ویژه رئیس جمهور درخصوص راه‌آهن و جاده‌ها به عنوان شبکه‌های حمل و نقل بتوانیم برای حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان بزرگ و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در اجتماع باشکوه مردم گفتند: با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به‌طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند.

رئیس جمهور که در اولین سفر از دور دوم سفرهای استانی دولت به خراسان جنوبی سفر کرده است، امروز (جمعه) در دومین روز این سفر دو روزه برای دیدار با مردم به نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند سفر می‌کند.

آیت الله رئیسی به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت صبح پنجشنبه ۲۴ آذر ماه وارد بیرجند شد و پیگیری مصوبات سفر اول، محرومیت‌زدایی و جذب سرمایه‌گذاری از محورهای سفر دوم رئیس جمهور است.

بنابر اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور پروژه‌های عمرانی کمتری تعریف می‌شود و تمرکز دولت در دور جدید سفرهای استانی بر گره‌گشایی‌های اقتصادی است.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم بود و رهاورد این سفر برای خراسان جنوبی ۱۰۶ مصوبه بوده که اغلب آنها در زمینه عمرانی و زیرساختی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha