دانش‌آموزان اوتیسمی مازندران نیازمند فضای آموزشی اختصاصی هستند

ساری - ایرنا - رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت که دانش‌آموزان مبتلا به بیماری اوتیسم در این استان نیازمند فضای آموزشی اختصاصی با نیازها و تجهیزات ویژه هستند.

سیدسروش ساداتی جمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان اوتیسمی افزود: درحال حاضر بابل تنها شهر در مازندران است که مدرسه ویژه دانش‌آموزان اوتیسمی در آن راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: ساخت مرکز خاص آموزشی برای این دانش‌آموزان بویژه در شهرهای با جمعیت بالا، یکی از نیازهای اساسی است.
وی با اشاره به تهیه زمین برای ساخت مدرسه ویژه دانش آموزان اوتیسمی در مرکز مازندران، گفت: قطعه زمینی که برای این منظور تهیه شد، وقفی و در مالکیت شهرداری است و برای رفع این مشکل در حالی پیگیری و رایزنی هستیم.

وی افزود: در منطقه گرجی محله شهر ساری نیز یک مدرسه برای دانش آموزان اوتیسمی در نظر گرفته شد که نیازمند تجهیز امکانات است و در آینده ای نزدیک در جلسه‌ای که با حضور اولیا برگزار خواهد شد نسبت به انجام این مهم و یا جا به جایی مدرسه به نقطه ای دیگر تصمیم گیری می شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران، کمبود زمین، افزایش بی رویه قیمت زمین و محدود بودن منابع مالی این نهاد را از جمله دلایل اصلی کمبود مدارس خاص برای دانش آموزان مبتلا به بیماری اوتیسم در این استان عنوان کرد و گفت که یک فرد خیر و نیکوکار در تنکابن اعلام آمادگی کرد که در صورت تهیه زمین، هزینه ساخت مدرسه برای دانش آموزان اوتیسمی این شهرستان را تا 20 میلیارد تومان تقبل خواهد کرد.

جمالی تصریح کرد: نبود مدارس خاص ویژه دانش آموزان اوتیسمی از یک سو و کمبود مربیان توانبخشی، کار درمانی و گفتار درمانی و هزینه بالای ایاب و ذهاب در مازندران باعث شده است تا خانواده‌ها و والدین برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس با مشکلاتی مواجه شوند.
وی بر لزوم جذب مربیان آموزشی و نیروی انسانی متخصص تاکید کرد و با بیان اینکه در صورت تحقق این مهم می‌توانیم تا حدی به آرمان و اهداف مورد نظر خود دست یابیم، گفت: تداوم وضع موجود، می‌تواند مشکلات آموزشی زیادی را برای دانش آموزان اوتیسمی و یا دیگر دانش آموزان استثنایی به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول، شمار نیروی انسانی شاغل آموزش و پرورش استثنایی مازندران را یکهزار و 22 نفر و شمار دانش‌آموزان اوتیسمی این استان را نیز در زمان حاضر ۷۸ نفر اعلام کرد و افزود: به تناسب افزایش جمعیت بیماران اوتیسمی، امکانات مورد نیاز متناسب با آنان نیز از جمله مدارس خاص و کلاس های درسی نیز باید افزایش یابد تا موانع فراروی تحصیل این دانش‌آموزان نیز رفع شود.

جمالی، شمار دانش‌آموران در حال تحصیل در مدارس استثنایی مازندران را هشت هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۷۵۰ دانش‌آموز استثنایی با نیازهای ویژه از خدمات ۵۵ باب آموزشگاه دولتی و غیردولتی و ۲۴ مرکز دولتی آموزشی ویژه اختلالات یادگیری و ۱۸ مرکز غیردولتی در این استان بهره‌مند هستند.

اوتیسم ( Autism) یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود و علایم این اختلال تا پیش از سه‌ سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است.به افرادی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخود مانده گفته می‌شود. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.
این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد و کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند و ارتباط با دیگران و دنیای خارج برای آنان دشوار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha