شهردار مشهد برای تاخیر در احداث تصفیه‌خانه کشف‌رود تذکر گرفت

مشهد- ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر مشهد به شهردار این کلانشهر بابت تاخیر در بهره‌برداری از تصفیه‌خانه سپتاژ (تصفیه لجن حاصل از سپتیک تانک‌ها و چاه فاضلاب‌ها) برای ساماندهی مشکلات کشف‌رود تذکر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن کریمدادی روز دوشنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: روزانه بیش از ۲۰۰ تانکر مخصوص چاه‌های فاضلاب از سطح شهر مشهد جمع‌آوری و به رودخانه کشف‌رود ریخته می‌شود که مخاطرات زیست محیطی زیادی به همراه دارد.

وی اضافه کرد: از حدود ۳۰ ماه قبل احداث تصفیه‌خانه سپتاژ با مساحت حدود هشت هکتار و با اعتباری افزون بر ۷۴ میلیارد تومان در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفته است که بر اساس برنامه زمان‌بندی باید تاکنون بهره برداری می‌شد که این مهم تاکنون محقق نشده و پروژه از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست.

کریمدادی ادامه داد: پارسال حدود ۵۱ درصد از بودجه این پروژه جذب شده ولی امسال، پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه تنها ۲ درصد بوده که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

طی دو دهه اخیر رودخانه کشف‌رود مشهد به خاطر تجاوز به حریم محیطی و بی‌اعتنایی نسبت به آن و سرازیر شدن فاضلاب‌های آلوده صنعتی، کارگاه‌های محلی و خانگی به بستر آن دستخوش تغییرات ویرانگر زیست محیطی شده است. آبیاری زمین‌های کشاورزی واقع در اطراف کشف‌رود با آب آلوده نیز از معضلات بهداشتی این منطقه است.

از درختکاری ۲۴۵ هکتار از زمین های حریم رودخانه کشف رود تا در دست ساخت بودن ۲ تصفیه خانه فاضلاب از جمله اقدامات جاری برای ساماندهی قطعی کشت و کار و مدیریت فاضلاب در این پهنه طبیعی در کنار کلانشهر ۳.۸ میلیون نفری مشهد به شمار می رود.

شعبه‌ای از کشف‌رود از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد عبور می‌کند. این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن هم‌اینک تنها در خاطره‌ها باقی مانده است، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل‌خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می‌یابد و در انتهای مسیر طبیعی خود در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.

عدم ارائه گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نیمه‌تمام

همچنین در این جلسه رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه درخصوص عدم ارائه گزارش پیشرفت پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام، به شهردار تذکر داد.

حمید ضمیری افزود: به رغم چهار مکاتبه با شهردار در خصوص ارائه گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام، با حداقل مبلغ قرارداد ۱۰۰ میلیارد ریال، شاهد عدم پاسخگویی کامل شهرداری به مکاتبات شورای اسلامی شهر و ارسال ناقص اطلاعات هستیم.

دانشگاه‌ها باید مکان هدفگذاری سیاسی و اجتماعی باشند

رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه علنی گفت: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، دانشگاه‌ها باید محل هدفگذاری سیاسی و اجتماعی در کشور باشند.

حسن موحدیان با تبریک فرارسیدن روز دانشجو، افزود: همچنین طبق منویات مقام معظم رهبری، دانشگاه محل جوشش و اوج جریان علم و تحقیق است و این موضوع باید مورد توجه دانشجویان باشد.

وی در ادامه به پژوهش محور بودن پروژه های شهری تاکید کرد و گفت: اجرای پروژه های شهری بدون پیوست پژوهشی هزینه سنگینی برای شهر به همراه دارد.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد خاطر نشان کرد: با حرکات نمایشی پروژه ها اجرایی نمی شوند لذا در این دوره مدیریت شهری تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که پروژه ها با پیوست پژوهشی عملیاتی شود.

موحدیان با اشاره به پیش رو بودن ۱۹ آذرماه، سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: مدیریت فرهنگی جامعه در عرصه های مختلف از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح کلان و همچنین مصوبات فرهنگی در سطح شوراهای شهر روی زمین می‌ماند که باید برای اجرایی شدن آنها تلاش شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha