۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۸:۱۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84961140
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۴ درصد بیماران مبتلا به ایدز در کردستان تحت پوشش خدمات درمانی هستند

 سنندج- ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به پوشش درمانی۹۴ درصدی  بیماران دارای پرونده فعال در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان، گفت: ۹۰ درصد بیماران به درمان پاسخ مناسب داده و در بررسی سنجش، تعداد ویروس صفر دارند.

دکتر فرزام بیدارپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، تخمین زده می شود تا پایان جولای سال ۲۰۲۲ حدود ۳۸.۴ میلیون بیمار مبتلا با ویروس اچ آی وی در جهان زندگی کنند که از این تعداد ۳۶.۷ میلیون بزرگسال و ۱.۷ میلیون نیز کودکان باشند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در دنیا میزان ابتلای زنان به اچ آی وی بیشتر از مردان است، افزود: طبق آخرین آمارها، ۸۵ درصد بیماران در دنیا از بیماری خود اطلاع دارند و ۷۵ درصد تحت پوشش درمان و در ۶۸ درصد نیز میزان توقف ویروس در مبتلایان صفر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود حدود ۵۲ هزار و ۷۱۴ مورد زنده مبتلا به اچ آی وی در کشور وجود داشته باشد، اضافه کرد: از این تعداد ۲۳ هزار و ۲۱۲ مورد زنده شناسایی شده است و ۱۷ هزار و ۵۱۲ مورد تحت مراقبت هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۸۶مورد تحت درمان (۹۴درصد) و ۱۴ هزار و ۷۹۰ نفر نیز پاسخ درمانی مناسب دارند.

وی ادامه داد: در کشورمان از ابتدای شروع اپیدمی تا سال گذشته، راه‌های انتقال بیماری بصورت تجمعی ۵۶.۷ درصد تزریق مشترک، ۲۴.۵ درصد رابطه جنسی،۱۶.۳ درصد نامشخص و ۱.۷ درصد نیز انتقال مادر به کودک بود.

دکتر بیدارپور گفت: این آمار سال گذشته تغییر کرد، به طوری که ۱۴ درصد تزریق مشترک، ۵۸ درصد رابطه جنسی، ۲۷درصد نامشخص و ۱.۳ درصد انتقال مادر به کودک بوده است که با توجه به آمارهای موجود، انتقال اچ ای وی در ایران به سمت جنسیت تغییر پیدا کرده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: براساس نظام ثبت و گزارش دهی نرم افزار مدیریت و مراقبت بیماران اچ آی وی/ایدز در کردستان از ابتدای شروع بیماری تا پایان آبان امسال تخمین زده می‌شود حدود هزار و ۲۰۰ مورد بیمار زنده در استان وجود داشته باشد.

دکتر بیدارپور افزود: تا کنون ۶۲۵ مورد بیمار اچ ای وی مثبت در بین بیماران مبتلا در استان شناسایی ثبت و گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ۵۴۸ نفر از این بیماران مرد و ۷۷نفر زن هستند، یادآور شد: در مجموع ۸۰ درصد بیماران را مردان و ۲۰ درصد را زنان تشکیل می دهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از این تعداد ۳۱۶ نفر زنده و ۳۰۹ نفر فوت کرده اند که ۲۲۱ نفر از موارد زنده برای دریافت خدمات به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری استان مراجعه می کنند.

دکتر بیدارپور یادآور شد: ۲۰۹ بیمار معادل ۹۴ درصد زیرپوشش درمان با داروهای ویروسی قرار دارند که با اقدامات موثر بهداشتی درمانی صورت گرفته، ۹۰ درصد موارد تحت درمان، پاسخ به داروی مناسب و در بررسی سنجش بار ویروس تعداد ویروس صفر گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای استراتژی ۹۰،۹۰،۹۰ سازمان بهداشت جهانی بهداشت مبنی براینکه تا پایان سال ۲۰۲۳ باید ۹۰ درصد بیماران مبتلا شناسایی،۹۰ درصد تحت درمان و ۹۰ درصد نیز پایبندی به درمان با میزان وجود ویروس در خون صفر باشد، اظهار داشت: در همین زمینه میزان شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی در استان، براساس تخمین های موجود در حدود ۳۰ درصد است.

وی افزود: ۷۱ درصد بیماران شناسایی شده در سنندج، هشت درصد سقز، پنج درصد در کامیاران، پنج درصد در قروه، چهار درصد در بیجار، یک درصد در مریوان و یک درصد نیز در بانه سکونت دارند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: از نظر توزیع سنی نیز ۷۵ درصد بیماران درزمان تشخیص در محدوده سنی فعال بین ۲۵ تا ۴۵ سال سن دارند که با الگوی کشوری مطابقت دارد.

وی ادامه داد: اگر چه اغلب بیماران شناسایی شده در استان مرد هستند اما الگوی راه انتقال و میزان ابتلای زنان و مردان در چند سال اخیر تغییرکرده است، بطوریکه در سال ۱۴۰۰ در صد ابتلای زنان ۲۵.۹ درصد بود این این آمار نشان دهنده تغییر دلیل ابتلا به اچ آی وی از اعتیاد تزریقی به سمت انتقال از طریق جنسی می باشد که این مورد هم با الگوی کشوری مطابقت دارد.

دکتر بیدار پور افزود: از ابتدای شروع اپیدمی تا سال ۱۴۰۰ راه انتقال بیماری بصورت تجمعی در استان به این صورت است که ۷۳ درصد تزریق مشترک،۲۰ درصد رابطه جنسی، چهار درصد نامشخص، ۲ درصد انتقال مادر به کودک و یک درصد نیز خون وفرآوردهای خونی بود که این آمار در سال گذشته به این صورت تغییر پیدا کرده که ۶ درصد تزریق مشترک، ۶۸ درصد رابطه جنسی و ۲۸ نیز نامشخص است و زنگ خطر انتقال از طریق روابط جنسی به صدا درآمده است.

وی در خصوص پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی هم گفت: ارتقای آگاهی های مربوط به سلامتی، تعهد و رفتار جنسی ایمن و کنترل شده و نداشتن شریک جنسی متعدد، استفاده از کاندوم و رعایت سلامت جنسی در حین نزدیکی، عدم استفاده از سرنگ آلوده، رعایت سلامت بارداری قبل از اقدام به بارداری و عدم استفاده از تیغ شخص دیگر از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.

۱۰ تا ۱۶ آذر به نام هفته اطلاع‌رسانی ایدز نام دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha