تقلید طنزگونه جام جهانی با مشارکت گیمرها/ سیاست شبکه آموزش حرکت به سمت بازی است

تهران- ایرنا- مدیر گروه آموزش‌های عمومی شبکه آموزش گفت: ما در ایام جام جهانی برنامه «بازی موازی» را طراحی کردیم تا با مشارکت گیمرها (بازیکن‌ها) مهارت‌هایی مثل کار گروهی و کنترل هیجان را آموزش بدهیم. این برنامه در واقع یک پارودی (تقلید طنزگونه از یک کار هنریِ دیگر) در حوزه جام جهانی است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، نشست خبری بازی موازی امروز سه شنبه هشتم آذر با حضور علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش، سیاوش عقدایی قایم مقام شبکه، مدیر گروه آموزش های عمومی شبکه و عوامل این برنامه در محل شبکه آموزش برگزار شد.

حسین نعمتی مدیر گروه آموزش های عمومی شبکه آموزش در این جسله با بیان این که فوتبال به مثابه یک آیین است، گفت: در این بازی همه هیجانات بروز پیدا می کند. ما در ایام جام جهانی بازی موازی را طراحی کردیم تا با مشارکت گیمرها (بازیکن‌ها) مهارت هایی مثل کار گروهی و کنترل هیجان را آموزش بدهیم. این برنامه در واقع یک پارودی (تقلید طنزگونه از یک کار هنریِ دیگر) در حوزه جام جهانی است. هر روز دو قسمت از این برنامه ۴۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود که حاوی بازی گیمرها (بازیکنان) و گفتگوی کارشناسانه است.

نوجوانانی که با تلویزیون کاری ندارند

افشین حسین خانی تهیه کننده بازی موازی نیز در ادامه جلسه با اشاره به مخاطب این برنامه گفت: در بازی موازی یک قشر خاصی را هدف قرار دادیم و سراغ نوجوانانی رفتیم که با تلویزیون کاری ندارند. نوجوانانی که صبح تا شب پای کنسول بازی می کنند، تعدادشان کم نیست.

وی با اشاره به حضور یک مجری و کارشناس در این برنامه گفت: بازی موازی یک برنامه فوتبالی به زبان طنز است. مجری و کارشناس در این برنامه درباره تکنیک بازی‌ها صحبت می کنند. هر تیم یک بازیکن دارد که سرمربی تیم است. این دو نفر بین دو نیمه با هم کل کل دارند. مرغ عشقی هم داریم که بازی ها را پیش بینی می کند. کدام تیم برنده می شود که ۹۹ درصد پیش بینی‌هایش تا به حال درست بوده است.

تقلید طنزگونه جام جهانی با مشارکت گیمرها/ سیاست شبکه آموزش حرکت به سمت بازی است

حاکمیت شبکه های اجتماعی

سیاوش عقدایی، قائم مقام شبکه آموزش هم در این نشست با اشاره به این که مخاطبان شبکه بعد از افتتاح مدرسه تلویزیونی ایران، نوجوانان هستند گفت: شبکه آموزش در نگه داشتن دانش آموزان موفق بوده است. ما می خواستیم حدفاصل ساعت ۱۴ تا ۲۰ مخاطب نوجوان را حفظ کنیم و به همین خاطر فکر کردیم که شکل برنامه سازی در ایام جام جهانی چطور باشد. اسم برنامه بازی موازی در ابتدا به قطر سفر کنیم. بود ولی چون نمی شد بعد جام جهانی ادامه بدهیم، اسمش را عوض کردیم.

وی با بیان این که درباره تفکر مدیریتی شبکه های اجتماعی یک دهه عقب هستیم اظهار داشت: امروز موضوع حاکمیت شبکه های اجتماعی مطرح است و همان طور که می‌دانید توییتر حساب ترامپ را رد می کند. تا یک دهه بعد بازی‌ها تعیین تکلیف خواهند کرد.

آموزش بدون گیم معنا ندارد

مدیر شبکه آموزش سیما نیز در این نشست با بیان این که برنامه بازی موازی بیگ پروداکشن (طرح بزرگ) نیست به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: درآمد نفتی کل ایران حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است. ولی صنعت بازی‌های مجازی ۱۶۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. بازی فیفا ۲۳ در هفته اول حدود ۱۱ میلیون پلیر (بازیکن) فعال داشته که به اندازه یک کشور است. آنها پیش بینی کرده اند که بیش از ۴۰ بیلیون دلار می خواهند از فیفا ۲۳ درامد کسب کنند. منحنی رشد صنعت بازی مثبت است هر چه می گذرد بیش از سال قبل پیشرفت می کند.

وی با بیان این که دهه گذشته دهه فضای مجازی بود اظهار داشت: در این دهه کسی که در فضای مجازی برنده می‌شد برنده واقعی بود. دهه فعلی که یکی دو سال از آن می‌گذرد دهه گیم (بازی) است.

عبدالعالی با تاکید بر این که آموزش بدون گیم معنا ندارد افزود: آموزش و پرورش ما بدون بازی باید کرکره اش را پایین بکشد. چون آموزش با بازی گره خورده است. اینستاگرام معلم قوی‌تری از معلم‌های ماست. در کشور خودمان بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون گیمر (بازیکن) داریم. ما با بخشی از نوجوان ها معضل ارتباط داریم و نمی‌دانیم بهترین ابزار ارتباط سخنرانی نیست، بلکه بازی است که از آن غافل هستیم.

وی با بیان این که مدرسه تلویزیونی ایران به شدت آمیخته با بازی است توضیح داد: روز اول انتقادها از این مدرسه زیاد بود و می‌گفتند زنگ تفریح را کم کنید. ولی صحبت من با پدرها و مادرها همواره این بوده که بگذارید بچه ها بازی کنند. چون بازی خودش درس و آموزش است.

عبدالعالی با اعلام این خبر که سیاست آینده شبکه اموزش حرکت مستقیم به سمت بازی است گفت: برنامه بازی موازی ورود ما به این عرصه محسوب می‌شود. یک مکان فیزیکی را در اختیار گرفتیم که بچه ها مستقر بشوند و لیگی آنجا برگزار شود. چون محمل گیم (بازی مجازی) و بازی‌های کنسولی و بازی‌های کوچه و خیابان به شدت جذاب است.

مدیر شبکه آموزش سیما بازی موازی را بهانه ای برای شروع یک موج خواند و گفت: بازی های مختلف را در فضاهای مختلف برگزار خواهیم کرد. فعلا فقط پسرها در برنامه بازی موازی هستند و در آینده حتما این بازی را برای دختران ادامه می دهیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha