خشکسالی و نهاده های دامی مهم ترین چالش های بخش کشاورزی است

ایلام - ایرنا - مشاور وزیر جهاد کشاورزی در حوزه امنیت غذایی گفت: ۱۲۲ چالش از ۱۴ استان کشور در حوزه زیربخش های کشاورزی احصا شده که نهاده های دامی و خشکسالی از مهم ترین این چالش ها محسوب می شوند.

حمید اورعی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشکلات حوزه نهاده های دامی نسبت به گذشته کمتر شده است و باتوجه به بارگیری نهاده های دامی به استان های مبدا، دامداران و تعاونی ها از طریق بازارگاه امکان خرید نهاده ها را دارند.

وی افزود: در استانی چون ایلام چالش مهم موضوع کم آبی و خشکسالی است و در سه سال گذشته ایلام جزء کم بارش ترین استان های کشور بوده که این موضوع لطمه ی زیادی به کشاورزی استان وارد کرده است.

اورعی یادآور شد: برای استان هایی با تنش آبی نظیر ایلام، تغییر الگوی کشت منطبق با طرح تحول کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، کشاورزی بهینه و اجرای الگوی کشت پیشنهاد و اجرایی می شود.

وی هدف از سفرهای استانی را بحث امنیت غذایی بر پایه برنامه تحول کشاورزی برشمرد و ادامه داد: برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی است که این برنامه توسط نخبگان علوم کشاورزی تدوین شده و با افق چهارساله تا پایان فعالیت دولت سیزدهم در حال اجرا است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در حوزه امنیت غذایی هدف از اجرای این برنامه توضیح داد: با توجه به اینکه کشور ما در حال گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین و علمی است، در این برنامه تحول کشاورزی موضوعات مختلفی در حوزه تحولات کشاورزی مطرح و گنجانده شده است تا سبک کشاورزی و تولیدات این حوزه به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر شود.

وی گفت: در راستای اجرای کامل این طرح، مشکلات و نقاط قوت و ضعف زیربخش های کشاورزی در حوزه های مختلف طی بازدیدهای میدانی از عرصه ها و رایزنی و نشست های تخصصی با کارشناسان و مسوولان مرتبط با کشاورزی احصا و به وزیر و مسوولان مربوطه گزارش می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در حوزه امنیت غذایی اظهار داشت: پایه های تولید کشاورزی در زیربخش های مختلف زراعی و دامی، میزان و نوع استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، نهاده های دامی و گیاهی، بذور گواهی شده و سایر موارد مطابق با استانداردهای روز دنیا است.

اورعی تاکید کرد: ایران در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای بین المللی و کشورهای متقاضی عملکرد مطلوبی داشته و موردی از برگشت و عودت محصولات نداشته ایم و اقبال خوبی در حوزه صدور محصولات زراعی و دامی به خارج از کشور داشته ایم.

بازدید میدانی از عرصه های کشاورزی و دامی، برگزاری نشست های تخصصی با دستگاه های مرتبط با ستاد تنطیم بازار و امنیت غذایی و اتحادیه های بهره برداران بخش خصوصی از دیگر برنامه های سفر ۲روزه مشاور وزیر جهاد کشاورزی به استان ایلام بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha