تالاب «میل مغان» استان اردبیل قابلیت ثبت در کنوانسیون جهانی رامسر را دارد

اردبیل- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به لزوم ثبت تالاب میل مغان در کنوانسیون رامسر گفت: پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم عدم همکاری سال‌های گذشته در ثبت تالاب را حل کنیم تا استان اردبیل نیز صاحب تالاب مشمول کنوانسیون جهانی رامسر باشد.

به گزارش ایرنا ، حسن قاسم پور عصر شنبه در بازدید از پاسگاه‌های محیط‌بانی و مناطق تحت مدیریت شمال استان از جمله تالاب میل مغان اظهار کرد: دریاچه سد میل مغان جزو تالاب‌های انگشت شماری است که هم‌اکنون شرایط مناسبی دارد و پیشنهاد شده تا به عنوان سایت تالابی در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شود.

وی افزود: پس از ثبت جهانی تالاب میل مغان، سطح حفاظتی این تالاب افزایش می‌یابد و می‌توان از اعتبارات جهانی نیز در این زمینه و همچنین تنوع زیستی منطقه استفاده کرد.

وی با قدردانی از زحمات شبانه‌روزی محیط‌بانان در حراست از عرصه‌های طبیعی استان، وجود منطقه حفاظت شده مغان، تالاب میل مغان و مناطق شکار ممنوع نوار مرزی در شمال استان را ظرفیت بی‌نظیر منطقه در حفظ تنوع زیستی دانست.

تالاب «میل مغان» استان اردبیل قابلیت ثبت در کنوانسیون جهانی رامسر را دارد

وی از حضور پرندگان آبزی و مهاجر در تالاب میل مغان خبرداد و افزود: حقابه تالاب به دلیل افت آب رودخانه مرزی ارس دچار مشکل شده بود که با پیگیری این اداره کل و همکاری شرکت آب منطقه‌ای مرتفع شد و امیدواریم تا چند روز آینده به طور کامل  موضوع حقابه حل شود.

تالاب میل مغان در ۵۰ کیلومتری شهرستان پارس‌آباد و سه کیومتری شهر اصلاندوز بر روی رودخانه مرزی ارس و ۲۶۰ کیلومتری پایین دست سد مخزنی ارس واقع شده است و یکی از تالاب‌های مهم استان اردبیل است.

مساحت این تالاب ۹۹۶ هکتار است و محل زندگی دائم یا چند ماهه بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده در قالب ۷۹ گونه مختلف است و از این جهت یکی از منحصربفردترین تالاب‌ های ایران به شمار می‌رود.

علاوه بر این تالاب میل مغان محل مناسبی برای تخم‌ریزی و پرورش گونه‌های ماهیان بومی نظیر سوف، زرده پر، سیم، سیاه ماهی، سس ماهی، سیاه کولی، اسبله و شاه کولی و گونه‌های جانوری مثل لاکپشت مهمیزدار است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha