سومین تلاش ناسا برای پرتاب آرتمیس یک به ماه + عکس

تهران- ایرنا- تیم‌های اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) بعد از دو تلاش ناکام، مشغول فراهم‌کردن مقدمات پرتاب آرتمیس یک به کره ماه است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)، تیم‌های ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) در حال آماده‌سازی مقدمات انتقال موشک سیستم پرتاب فضایی آرتمیس ۱ (SLS) و فضاپیمای اوریون از ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه (Vehicle Assembly Building) به سکوی پرتاب بی۳۹ در تاریخی پس از روز جمعه، چهارم نوامبر (۱۳ آبان) هستند. 

ناسا اعلام کرد که پرتاب آرتمیس یک را در تاریخ زودتر از ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) انجام نخواهد داد.

ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه یک ساختمان بزرگ در مرکز فضایی کندی ناسا است که برای مونتاژ اجزای بزرگ از پیش‌ساخته‌شده وسایل نقلیه فضایی و قراردادن آن‌ها به صورت عمودی روی یکی از سه پرتابگر متحرک طراحی شده است.

بیشتر تعمیرات جزیی که نیاز به آن‌ها پس از  انجام بازرسی‌های دقیق مشخص شده بود، انجام شده است. آزمایش سیستم کنترل واکنش روی تقویت‌کننده‌های موشک جامد دوقلو تکمیل شده است و آن قطعات آماده پرواز هستند. علاوه بر این، باتری‌های پرواز نیز نصب شده‌ و آماده‌اند.

مهندسان همچنین باتری‌ها را در مرحله پیشرانه برودتی موقت جایگزین کرده‌اند که به‌منظور انجام آزمایش‌هایی‌ برای کسب اطمینان از عملکرد صحیح مرحله روشن شدند. تیم‌ها با موفقیت بررسی‌های لازم را به منظور  اطمینان نهایی برای مرحله پیشرانه برودتی موقت و آداپتور پرتابگر انجام دادند.

تیم‌ها چندین ابزار تشعشع و شتاب‌سنج صندلی خدمه را در داخل اوریون (جدیدترین کپسول فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دوردست از جمله سیاره مریخ) شارژ مجدد، تعویض و بازنصب کردند. ماژول خدمه و دریچه‌های سیستم خطای پرتاب (launch abort system) برای انتقال به سکو بسته هستند.

تیم‌های ناسا قصد دارند در اوایل هفته آینده، پیش از ورود به مرکز ، وسیله نقلیه عظیم حمل و نقلی خزنده (the crawler transporter) را در محلی خارج از ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه ناسا قرار دهند.

عملیات پرتاب آرتمیس یک روز هفتم شهریور به دلیل مشکل سوخت‌رسانی و نشت هیدروژن متوقف شد. در تاریخ  ۱۲ شهریور نیز تلاش برای پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) به دلیلی مشابه ناکام ماند و وقوع توفان یان باعث شد که تلاش بعدی به ماه نوامبر (آبان و آذر) موکول شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha