۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۶
کد خبر: 84920018
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اردوهای دانش آموزی سفری آموزشی برای نوجوانان

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۶
کد خبر: 84920018
اردوهای دانش آموزی سفری آموزشی برای نوجوانان

همدان- ایرنا- برپایی اردوهای دانش آموزی بدون حضور خانواده‌ها به عنوان تجربه‌ای خاطره انگیز برای دانش آموزان استان همدان از هفته گذشته آغاز شده است، سفرهایی کوتاه مدت که نقش موثری در آموزش و تربیت دهه هشتادی‌ها دارد.

به گزارش ایرنا، با سپری شدن سه سال تحصیلی همراه با کرونا و تعطیلی بسیاری از مراکز آموزشی اکنون مدارس بازگشایی شده و به شرایط عادی پیش از دوران کرونا بازگشته است.

پس از تعطیلی مدارس از اسفند ماه سال ۱۳۹۸، آموزش و همه امور آموزشی و پرورشی به فضای مجازی منتقل شد. اکنون پس از حدود ۳۱ ماه فعالیت‌های تربیتی مدارس مانند اردوهای کوتاه مدت نیز از سرگرفته گرفته شده است.

نخستین اردوی تربیتی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه استان همدان در سال تحصیلی جاری، هفته گذشته برگزار شد.

همدان به عنوان یکی از استان‌های خوش آب و هوای کشور بیش از ۱۰ اردوگاه فرهنگی، تربیتی و تفریحی دارد که امکانات لازم برای برگزاری اردوهای کوتاه مدت واژه دانش آموزان در آن فراهم شده است.

اردوهای دانش آموزی مکمل فعالیت دانش آموزان در مدارس است که با فراهم کردن زمینه شاد و پر نشاط به تقویت قوای روحی و همچنین ایجاد زمینه های یادگیری بهتر به دانش آموزان کمک می کند.

واحدهای آموزشی و مدیران مدارس با درخواست برای برگزاری اردوهای دانش آموزی می توانند برنامه های آموزشی و پرورشی را متناسب با الگوهای جدید وزارت آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین اجرا کنند.

 دانش‌آموزان در این اردوها آموزش‌های جامعی در حوزه‌های مختلف تشکیلاتی از جمله حوزه اعتقادی، سیاسی و فکری می‌بینند و به منظور فراگیری مهارت‌های مقدماتی، کشف و پرورش استعدادهای نهفته و خلاق پیشتازان، با فنون و مهارت‌های مختلف زندگی در شرایط سخت و زندگی اجتماعی و با آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شوند.

دانش‌آموزان حس استقلال و مسوولیت‌پذیری را در قالب اردو و فراهم کردن نیازهای خود با حداقل شرایط و امکانات را تجربه می کنند و این فضا موجب افزایش روحیه جمع پذیری، قانون مداری و نظم تشکیلاتی و گروهی اعضای سازمان دانش‌آموزی می شود.

اردوهای دانش‌آموزی نقش موثری در تربیت دانش آموزان دارد

استاندار همدان گفت: اردوهای دانش‌آموزی نقش اثربخشی در تبیین برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی برای دانش آموزان دارد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز شنبه در شورای فرهنگ عمومی استان همدان، اظهار داشت: با مرمت و احیای اردوگاه‌های دانش آموزی توسط آموزش و پرورش استان، می‌توان فضای مناسبی را برای موضوعات تربیتی و فرهنگی دانش آموزان فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سرفصل های بودجه ای کشور، اعتبارات مناسبی برای تعمیر و بازسازی اردوگاه های دانش آموزی تعریف شده است و هرگونه تزریق اعتبار به این حوزه، به نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود و بازخورد فرهنگی آن را در آینده شاهد خواهیم بود.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه اردوهای دانش آموزی بر روی تک تک دانش آموزان اثرگذاری مثبت دارد، عنوان کرد: این اردوها تاثیر مثبت در تحصیل و پیشگیری از آلودگی های اجتماعی دارد و موجب تقویت امنیت جامعه می شود.

وی تاکید کرد: دانش آموزان باید به سمت فضاهای آموزشی و تربیتی بروند و از تبلیغات مسموم فضای مجازی فاصله بگیرند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه ارتباط نزدیک بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش می‌تواند تقویت شود و مکمل آن برپایی اردوگاه‌ها دانش دانش آموزی مشترک  است، بیان کرد: در کنار برنامه های فرهنگی استان باید امیدآفرینی و فضای شور و نشاط را ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه اعتراضات هفته‌های اخیر با هوشیاری و بیداری مدیریت شد، افزود: در حال حاضر وضعیت استان امن و آرام است و این شرایط حاصل زحمات مجموعه دستگاه‌های نظامی و انتظامی‌، امنیتی، سپاه و بسیج است و با وحدت و انسجام در مجموعه استان امنیت حفظ شد.

اردوهای دانش آموزی با نگاه تربیتی و فرهنگی برگزار شود

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در اردوهای دانش آموزی فضای صمیمی برای گفت و گوی مربی و دانش آموز ایجاد می شود، گفت: اردوهای دانش آموزی با نگاه تربیتی و فرهنگی برگزار شود.

آیت الله «حبیب الله شعبانی موثقی» با اشاره به اقدامات موثر آموزش و پرورش در رابطه با برگزاری اردوهای دانش آموزی، اظهار داشت: اتفاقات اخیر نشان داد نسل جدید ظرفیت های زیادی دارد که اگر این ظرفیت ها مورد غفلت قرار گیرد دشمن از آن استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: با برپایی اردوهای فرهنگی باید ظرفیت دانش آموزان کشف شود و با استفاده از آن به سمت اسلام و معنویت حرکت کرد.

آیت الله شعبانی موثقی عنوان کرد: برخی از جوانان گرفتار فضای مجازی هستند؛ این فضا با حقیقت جامعه فاصله زیادی دارد و باید با فضاسازی جدید نگذاریم دشمنان در جوانان ما نفوذ کنند.

وی ادامه داد: سرگرمی های جوانان و فضاهای هیجانی باید تقویت شود و باید به سمت تربیت فرهنگی حرکت کرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: اردوگاه‌ها باید مکانی با نگاه تربیتی و فرهنگی باشند که بخشی از آن مربوط به سخت‌افزار است و الگوهای متفاوتی برای آن داریم. 

وی تاکید کرد: باید فضای صمیمی برای گفت و گوی جوانان به صورت تخصصی دختر و پسر طراحی شود، مربیان آموزش ببینند و مهارت ارتباط گیری و تعاملات با دانش آموزان را بیاموزند. 

آیت الله شعبانی موثقی تاکید کرد: اگر یک درصد از هزینه‌ای خسارت اتفاقات روزهای اخیر را در حوزه‌های ورزشی و فرهنگی هزینه می‌کردیم آسیب‌هایی که امروز به بیت‌المال رسیده را شاهد نبودیم‌. 

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی برای اردوگاه‌ها استفاده کرد، افزود: متاسفانه ظرفیت‌های فرهنگی‌ استان همدان احتکار شده است و اماکنی در شهر داریم که با میلیاردها تومان اعتبار، هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود در حالی که این ساختمان‌ها می‌تواند برای مباحث فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. 

نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار داشت: برخی از این ساختمان‌ها متعلق به نهادهایی است که به خرابه تبدیل شده‌اند و این دستگاه‌ها باید کاری کنند که مجموعه‌ها برای نوجوانان به کار گرفته شوند.‌ 

وی ادامه داد: اداره کل ورزش و جوانان می تواند با تبدیل این فضاها به باشگاه ورزشی، زمینه های خالی کردن هیجانات جوانان را فراهم کند.

آیت الله شعبانی موثقی با اشاره به‌ اینکه همه این اماکن متعلق به مردم است و باید بستر را برای این امر فراهم کنیم و مکان‌هایی برای قشر جوان و نوجوان در نظر بگیریم، تصریح کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان برای اردوگاه‌های دانش آموزی مصوب شده است و باید با استفاده از این فرصت اردوگاه های دانش آموزی استان را مجهز کرد.

اردوگاه‌های دانش آموزی استان تجهیز می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این جلسه از تجهیز و راه اندازی اردوگاه‌های دانش آموزی استان با هدف خدمت‌رسانی به فرهنگیان و دانش‌آموزان خبر داد.

محمود نقوی با اشاره به اینکه در سال های گذشته نسبت به اردوگاه های استان بی توجهی شده و در شرایط فعلی نیاز به تعمیر، تجهیز و راه اندازی اردوگاه ها داریم، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های دقیق، مستمر و تخصیص اعتبارات مورد نظر بدون شک وضعیت اردوگاه‌ها سامان می‌یابد و شرایط مناسبی را برای استفاده فرهنگیان و دانش آموزان از این اردوگاه ها فراهم می کنیم.

وی در خصوص ظرفیت آموزشی اردوها خاطرنشان کرد: برپایی اردوهای تفریحی تربیتی فرصت مناسبی برای تربیت و آموزش دانش آموزان است و با برنامه‌ریزی مناسب می توان آموزش های باکیفیت در راستای هویت بخشی به دانش آموزان انجام داد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: کسب مهارت های دینی، اخلاقی و ملی در قالب برنامه ریزی های مدون و با استفاده از مدرسان توانمند می تواند نتایج مثبت و قابل توجهی داشته باشد.

نقوی اظهار داشت: در رابطه با برگزاری اردوهای دانش آموزی برای سال تحصیلی جاری، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و هفته گذشته با برگزاری یک اردو برای ۱۳۰ دانش آموزان پسر با ۳۰ مربی تربیتی، به طور رسمی برپایی این اردوها از سر گرفته شد.

وی افزود: آموزش و پرورش استان همدان ۴۱ هزار معلم شاغل و بازنشسته، بیش از ۳۲۰ هزار دانش آموز و نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه دارد که برنامه های فرهنگی خوبی از جمله برپایی نماز جماعت در مدارس برای آن ها برگزار می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: بودجه برگزاری اردوهای فرهنگی تربیتی دانش آموزان مناسب نیست اما با این وجود با حمایت های وزارت آموزش و پرورش، ۴۰۰ میلیون تومان برای تجهیز و نوسازی اردوگاه گنجنامه اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: برای بازسازی اردوگاه قدیمی کیوارستان نیز سه میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که با حمایت های دولت سیزدهم، چهار میلیارد تومان اعتبار به بازسازی این اردوگاه اختصاص داده شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha