۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۸:۲۲
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84913723
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گلستان پیشقراول جهش تجاری با قزاقستان/ راه توسعه هیرکان از «آستانه» می‌گذرد

گرگان - ایرنا - گلستان دروازه ورود ایران به اوراسیا است و با مزیت‌های نسبی زیرساختی و قومیتی، ظرفیت بالفعلی در تحقق وعده رییس جمهور مبنی بر افزایش مراولات تجاری با قزاقستان دارد؛ موضوعی که علاوه بر تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه می‌تواند نقش زیادی در کاهش مشکلات اقتصادی این استان ایفا کند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله رییسی در بازگشت از کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) که در  قزاقستان برگزار شد باردیگر بر توسعه تعامل با کشور های منطقه و به طور خاص قزاقستان به عنوان یکی از کشور های مستعد ارتقای تبادلات تجاری در کشور های مشترک المنافع تاکید کرد.

رییس جمهور پس از ورود به ایران  توسعه روابط با همسایگان و تقویت همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را پیام حضور هیات ایرانی در اجلاس کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا در قزاقستان دانست .

آیت الله رئیسی با اشاره به فصل جدید روابط میان جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در دولت سیزدهم تصریح کرد: آنچه در دیدار با مسئولان قزاقستان بر آن تاکید شد، توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود و در این راستا و در گام اول قرار شد رقم تجارت دو کشور به ۳ میلیارد دلار برسد که این هدف اقتضا می‌کند مسئولان و فعالان اقتصادی کشور برای تحقق این مهم تلاش خود را مضاعف کنند.

رئیس جمهور در ادامه موضوع از سر گیری سوآپ نفتی را از دیگر توافقات صورت گرفته میان ایران و قراقستان در این سفر اعلام کرد و گفت: گر چه از حدود ۱۰ سال قبل این روند آغاز شده بود اما در ادامه به دلیل مشکلاتی متوقف شد که در این سفر برای از سر گیری سوآپ نفتی توافق شد.

گلستان پیش‌قراول جهش تجاری با قزاقستان/ راه توسعه هیرکان از "آستانه" می‌گذرد
عکس یادگاری شرکت کنندگان در ششمین اجلاس سران سیکا

آیت الله رئیسی تبادلات پولی و ارزی را از دیگر محورهای مطرح شده عنوان کرد و افزود: لغو روادید ۱۴روزه از طرف ایران و قزاقستان هم زمینه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل شرایط برای بخش خصوصی فراهم کرده است.

هر چند در راستای تحقق مباحث مطروحه از سوی آیت الله رییسی ساز و کارهای مدونی از سوی وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانه های دخیل ترسیم می شود اما یکی از مباحث مورد تاکید دولت بر تمرکززدایی و برون سپاری مباحث دیپلماتیک با کشورهای پیرامونی به استان‌های مرزی کشور است که در چند نمونه مانند سفر مسوولان ارشد گلستان به ترکمنستان، جمهوری تاتارستان و سفر مسوولان این کشورها به گلستان عملیاتی شد.

گلستان به عنوان یکی از استان‌های مرزی به سبب واقع شدن در کریدور شمال – جنوب، دروازه ورود  به کشورهای مشترک المنافع محسوب می‌شود .

برخورداری از فرودگاه بین‌المللی گرگان، همجواری با بندر امیرآباد، بهره‌مندی از ایستگاه ریلی اینچه‌برون و فعالیت منطقه آزاد اینچه‌برون، یکی از عناصر اصلی تحقق وعده‌های دولت برای توسعه دیپلماتیک با کشورهای مشترک‌المنافع، کشورهای عضو پیمان شانگهای و اعضای کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) محسوب می شود که می‌تواند به عنوان پیشران توسعه روابط با اوراسیا و به طور ویژه قزاقستان برعهده داشته باشد.

گلستان پیش‌قراول جهش تجاری با قزاقستان/ راه توسعه هیرکان از "آستانه" می‌گذرد
قزاق‌های ساکن گرگان

زندگی ده‌ها هزار قزاق در گلستان از دیگر ظرفیت‌های این استان است که مزیت‌های این خطه را نسبت به سایر استان‌ها بیشتر می‌سازد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص توسعه روابط مالی و اقتصادی با کشورهای اوراسیا گفت : سال‌هاست که در دولت‌های مختلف بر بهره‌برداری از جغرافیای سیاسی ایران برای کسب منابع درآمد پایدار و ثابت مباحث و شعارهای مختلفی مطرح می‌شود اما این شعار در دولت سیزدهم عملیاتی شد.

غلامرضا منتظری در خصوص قزاقستان و ضرورت توسعه تعاملات با این کشور گفت: قزاقستان یکی از شرکای تجاری خوب جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که تجار ایرانی به صورت فعال مشغول امور بازرگانی و تجارت هستند و کریدورهای ریلی و دریایی موجود می‌تواند تسهیل بخش توسعه روابط اقتصادی ۲ کشور باشد.

وی گفت : جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات نفت و گاز، صنایع شیمیایی، لوازم‌خانگی، صنعت ساختمان، صنایع معدنی، صنایع کشاورزی، زیست‌ فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان پیشرفت های زیادی کرده و می تواند بخش زیادی از نیازمندهای قزاق‌ها را برآورده سازد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: توسعه مباحث اقتصادی با کشورهای اوراسیا مانند قزاقستان در سایر مناسبت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اعضای CIS با ایران اثرات مثبتی خواهد گذاشت.

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفت : تغییر نگرش و راهبرد سیاسی دولت سیزدهم از توجه و تمرکز محض به کشورهای اروپایی به سوی تقویت تعامل و ارتباط با کشورهای همسایه موضوعی است که بارها از سوی مسوولان مطرح و از سوی کارشناسان حوزه تعاملات سیاسی تایید شده است.

عبدالجلال ایری افزود: در همین راستا طی حدود یکسال اخیر شاهد سفرهای متعدد رییس جمهور به جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و متقابلا حضور روسای بلندپایه این کشورها در ایران بوده‌ایم و یکی از موضوعات مشهود در روزهای اخیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی تکاپوی جدی دولت در تقویت ارتباط با کشورهای عضو این اتحادیه به ویژه ترکمنستان و قزاقستان است.

گلستان پیش‌قراول جهش تجاری با قزاقستان/ راه توسعه هیرکان از "آستانه" می‌گذرد
گمرک اینچه‌برون

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گلستان به سبب ساختار جمعیتی خاص خود و برخورداری از جمعیت چند صدهزار نفری ترکمن و قزاق می تواند به پیشران توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه مانند ترکمنستان، قزاقستان و دیگر کشورهای اوراسیا تبدیل شود.

ایری گفت: با تقویت تعاملات دو سویه ، بخشی از کالاها و بارهای کریدور- چین - روسیه - اروپا به مسیر چین - قزاقستان - ترکمنستان - ایران و اروپا هدایت می شود که این امر می تواند برای کشور و بویژه استان گلستان ثروت‌آفرین باشد.

عضو اتاق بازرگانی گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت : به دلیل تحولات سیاسی روسیه و تحریم های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا علیه این کشور، کشورهای اوراسیا علاقه دارند با واسطه ایران و از طریق گذرهای ریلی و دریایی محصولات خود را روانه بازارهای جهانی کرده و مایحتاج و نیازمندی خود را از بازار ایران تهیه کنند.

رضا مبصری با بیان اینکه فرصت‌های زیادی در زمینه توسعه زیرساخت‌های بنادر شمالی نظیر پایانه‌های صادراتی در بنادر «کوریک» و «آکتائو» و همچنین در حوزه توسعه کشتی‌های رورو برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود دارد، گفت: در منطقه آزاد اینچه‌برون آماده سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های مختلف هستیم.

وی افزود:  قزاقستان با تولید میلیون‌ها تن گندم، جو و ذرت، انبار غله منطقه به حساب می‌آید که ترانزیت و تبادل این محصولات از طریق مسیر ریلی قزاقستان  - ترکمنستان - اینچه‌برون به داخل کشور و یا به مقصد کشورهایی نظیر ترکیه و حاشیه‌نشینان خلیج فارس موجب افزایش رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی می‌شود.

مبصری با ابراز امیدواری بر حل مشکلات بانکی و معافیت تجار در دریافت روادید تجاری گفت: با رفع موانع موجود ملاقات‌های ۲جانبه که موجب افزایش اعتماد فیمابین تجار و بازرگانان می‌شود افزایش خواهد یافت.

در همین پیوند، استادیار رشته اقتصاد دانشگاه آزاد واحد شهرستان علی‌آبادکتول به ایرنا گفت: همجواری جمهوری اسلامی ایران با قطب های بزرگ جمعیتی، دسترسی به آبهای آزاد و واقع شدن در نقطه ثقل مسیرهای تبادل جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی کالا بین کشورهای منطقه از مهمترین ثروت‌های خدادادی ایران است که تاکنون از آن بهره کافی برده نشده است.

گلستان پیش‌قراول جهش تجاری با قزاقستان/ راه توسعه هیرکان از "آستانه" می‌گذرد
بازدید رییس جمهور از گمرک و راه آهن اینچه برون در جریان سفر استانی به گلستان

مجید نصیری افزود: ایران با واقع شدن در منطقه خاورمیانه، توانایی تبدیل شدن به مرکز عبور کریدورهای جهانی ترانزیتی در مسیر شمال - جنوب و  شرق - غرب را دارد، این فرصت علاوه بر آورده‌های سرشار ارزی، موقعیت راهبردی و جایگاه به مراتب بالاتری را برای ایران در سطح بین‌المللی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر تلاش زیادی انجام شده تا بتوانیم از پتانسیل ارزشمند ترانزیت کالا در کشور استفاده کنیم ولی تاکنون نتیجه مطلوبی در پی نداشت تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم با تغییر رویکردهای سیاسی و بهبود تعاملات سیاسی با کشورهای همسایه این مساعی به ثمر نشسته است.

نصیری گفت: در حال حاضر بخشی از تولیدات چین و کشورهای CIS از مسیر ریلی روسیه به اروپا صادر می‌شود و دولت جدید تلاش دارد تا با بهره‌گیری جدی از ظرفیت ترانزیتی مسیر ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران ثروت بیشتری برای کشور تولید کند.

به گزارش ایرنا، صاحب‌نظران بر این اعتقادند که در دوره‌ای که برخی از فعالیت های اقتصادی کشور به سبب تحریم و همچنین ظرفیت‌های اقتصادی گلستان در بخش کشاورزی به سبب خشکسالی و در بخش گردشگری به سبب  پیامدهای شیوع کرونا دچار رکود شده، افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا با کشورهای همسایه به ویژه قزاقستان راه میانبری برای جبران این نقصان و مسیری به سوی استمرار توسعه در استان است؛ راهبردی که می‌تواند به رونق بخش‌هایی همچون صنایع دستی و صنعت استان بینجامد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha