۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۷:۳۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84908004
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تخم مرغ تامین‌کننده متعادل نیازهای بدن

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۷:۳۱
کد خبر: 84908004
تخم مرغ تامین‌کننده متعادل نیازهای بدن

گنبدکاووس- ایرنا- تخم مرغ که از سلول نطفه ماده مرغ و معمولا به شکل بیضی به وجود می‌آید به دلیل مواد پروتئینی غنی که در خود جای داده در کنار شیر به عنوان معدود غذاهایی شناخته می‌شود که قابلیت تامین نیازهای بدن را به طور متعادل دارد.

به گزارش ایرنا، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی اکنون سالانه بیش از ۱.۲ میلیون تن تخم‌مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود و مردم ایران در بیشتر مواقع این ماده پروتئینی را به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی و یا در تولید سایر خوراکی‌های با ترکیب آرد استفاده می‌کنند. 

وجود پرُوتِئین نقش‌ حیاتی و مهمی در بدن انسان دارد و تخم مرغ از جمله موادغذایی پروتئین‌دار شناخته می‌شود که علاوه بر پروتئین، انواع مواد مغذی و چربی‌های مفید هم در آن وجود دارد و به اعتقاد کارشناسان بر اساس تحقیقات متعدد انجام شده با خوردن تخم مرغ، بدن دیگر تمایلی به مصرف سایر مواد مغذی نداشته و از پر خوری جلوگیری می‌کند. 

روند ایجاد یک تخم‌مرغ ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد و به همین دلیل یک مرغ می‌تواند تنها یک تخم در روز بگذارد و به گفته سید فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران، سرانه مصرف تخم مرغ در کشور از ۱۸۰ عدد به ۲۳۰ عدد برای هر نفر رسیده است.

محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار هم با تاکید بر اینکه تخم‌مرغ موردنیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم، اعلام کرد: تخم‌مرغ با قیمت‌های مصوب در بازار عرضه می‌شود.

تخم مرغ تامین‌کننده متعادل نیازهای بدن

تولید روزانه بیش از ۱۲۰ تن تخم مرغ در گلستان

طبق اعلام کارشناسان سازمان جهاد کشاوری، روزانه بیش از ۱۰۰ تن تخم مرغ در گلستان تولید می‌شود که مصرف استان بین ۶۰ الی ۷۰ تن است.

یکی از کارشناسان تغذیه گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اصلاح الگوی مصرف منابع پروتئینی در کشور را از الزامات ایجاد دسترسی جامعه به موادغذایی ارزشمند دانست و گفت: متاسفانه در جامعه ما این مساله به علل مختلف مورد غفلت قرار گرفته‌ است.

سمیرا منصوری افزود: انتخاب غذای آماده مناسب و آگاهی از خواص تغذیه‌ای آن علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن، در تامین موادغذایی ضروری برای پیشگیری از رخداد بسیاری از بیماری‌های ناشی از تغذیه مناسب نقش دارد.

وی اظهارداشت: تخم مرغ علاوه بر اینکه یک وعده غذایی خوشمزه و کامل است، عنصر جدایی‌ناپذیر برای تهیه بسیاری از غذاها شناخته می‌شود و سال‌هاست که به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: این ویژگی به علت موادمغذی استثنایی تخم مرغ است که دارای پروتئینی با کیفیت بالا و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است.

منصوری افزود: با وجود دارا بودن این خواص مفید متاسفانه جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی خانوارها به دلیل ناآگاهی در خصوص کلسترول آن کاهش یافته است همانگونه که آمارها نشان می‌دهد سرانه مصرف آن در ایران از متوسط جهانی پایین‌تر است.

وی گفت: تخم مرغ و شیر از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت هستند که می‌توانند نیازهای بدن را به طور متعادل تامین کنند.

تخم مرغ تامین‌کننده متعادل نیازهای بدن

تخم مرغ تاثیر زیادی در بالابردن کلسترول خون ندارد

وی بیان کرد: در بعضی از موارد خاص ترس از وجود میزان کلسترول در زرده تخم مرغ باعث عدم مصرف این ماده در سفره خانوار می‌شود در صورتی که طبق  تحقیقات عامل اصلی بالا رفتن کلسترول در بدن افراد مصرف چربی‌های جامد و حیوانی است و مصرف کلسترول موجود در زرده تخم مرغ در بالا بردن کلسترول خون افراد تاثیر زیادی نخواهد داشت.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بنابر این مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و تمام بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود.

منصوری افزود: در این افراد مصرف یک عدد تخم مرغ در روز بلامانع است و در برخی موارد به مصرف بیشتر هم توصیه شود.

وی گفت: تخم مرغ از هشت ماهگی در کودکان قابل مصرف بوده و توصیه می‌شود تا یک سالگی یک زرده کامل، یک روز در میان و از ۲ سالگی به بالا یک تخم مرغ در روز در برنامه غذایی کودکان وارد شود.

اولین جمعه اکتبر به عنوان روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده و «انسان سالم یک تخم مرغ در روز»، شعار این روز است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha