جابجایی ریلی کالا در گلستان امسال ۱۴ درصد بیشتر شد
جابجایی کالا در راه‌آهن اینچه‌برون گنبدکاووس

گرگان - ایرنا - مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۵ هزار و ۷۷۸ تُن کالا از طریق خطوط ریلی در این استان جابه‌جا شد که ۱۴.۴۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

محسن اعتماد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: توجه دولت سیزدهم به دیپلماسی اقتصادی خارجی به ویژه ارتباط با ترکمنستان، قزاقستان و روسیه، حل گِره تعریض خط ریلی در نقطه صفر مرزی اینچه‌برون گنبدکاووس با ترکمنستان و شتاب دادن به سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های ریلی حمل کالا از مهمترین عوامل رشد جابجایی کالا از طریق ریل در گلستان از ابتدای امسال است.

به گفته وی اداره‌کل راه‌آهن در گلستان از سال ۹۳ فعال شده ولی توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی این استان طی ۲ سال اخیر شتاب گرفته و در این بازه زمانی با جابجایی ۸۹۹ هزار و ۱۹۸ تُن کالا نسبت به ۶ سال قبل از ۴۲ درصد رشد برخوردار است.

وی توجه بیشتر و مشارکت دستگاه‌های مرتبط در همراهی این اداره کل برای جذب سرمایه‌گذاری در استفاده از ظرفیت بکر مرکز لجستیک ریلی اینچه‌برون، پیگیری در اجرایی شدن مصوبه حوزه ریلی در سفر دولت سیزدهم به استان برای ایجاد زیرساخت‌های ریلی در اینچه برون و هدفگذاری ۴۵ هزار تن ترانزیت کالا از اینچه برون، ۳۰۰ هزار تن صادرات کالا را از برنامه‌های مهم اداره کل راه آهن شمال شرق ۲ برشمرد و گفت: خط ریلی گمرک اینچه برون ظرفیت صادرات یک میلیون تن را در صورت توسعه زیرساخت‌ دارد.

اتصال راه‌آهن ایران در نقطه مرزی اینچه‌برون به راه‌آهن ترکمنستان و قزاقستان در آذرماه ۹۳ ظرفیت اقتصادی این منطقه را بیش از گذشته نمایان کرد.

گمرک اینچه برون در بخش داشلی‌برون شهرستان گنبدکاووس واقع شده و یک نقطه مهم اتصال و آمد و شد مرزی بین ایران و جمهوری ترکمنستان است که درسال ۱۳۷۱ فعال شد و با استقرار گمرک و برقرار شدن ارتباط زمینی با کشورهای آسیای میانه رونق تجاری به خود گرفت.

موقعیت جغرافیایی ممتاز استان گلستان به عنوان یکی از پل‌های ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیایی و حتی اروپایی از طریق ترکیه، دسترسی به آب‌های آزاد و همسایگی با کشورهای نسبتا بزرگ و پرجمعیت با بازار مصرف بالا، فرصت مناسبی برای بهره‌گیری از ظرفیت ریلی اینچه‌برون با ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های توسعه حمل و نقل ریلی و ترانزیت کالا است.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت، از شمالی با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با سمنان همسایه است.

سرمایه‌گذاری زیرساختی دولت سیزدهم در گمرک ریلی اینچه‌برون، مسیری تازه برای توسعه گلستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha