۷۱ پژوهانه فارس به پژوهش‌های «جوانی جمعیت و فرزندآوری» اختصاص یافت

شیراز - ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از اختصاص ۷۱ پژوهانه(Grant) به ارزش ۹۷۰ میلیون تومان برای حمایت از طرح های پژوهشی در حوزه «جوانی جمعیت و فرزندآوری» خبر داد.

 دکتر  مهتاب معمارپور روز دوشنبه با بیان اطلاعات بیشتری در این زمینه گفت : بر اساس مصوبه قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه، یک پژوهانه با مبلغ هفتاد میلیون تومان به بهترین پیشنهاد پژوهشی (Proposal) ارایه شده با موضوع «بررسی علل عدم تمایل به فرزندآوری در خانوارهای فاقد فرزند و یا دارای تک فرزند در استان فارس» اهدا می شود.

او اضافه کرد: همچنین ۲۰ پژوهانه هر کدام به ارزش ۲۰ میلیون تومان به پایان نامه های دوره های دکترای تخصصی، ۵۰ پژوهانه هر کدام به ارزش ۱۰ میلیون تومان به طرح های دانشجویی، کارشناسی ارشد و طرح های غیرپایان نامه ای اختصاص می یابد.  

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه مهلت ارسال پیشنهادهای پژوهشی را  از طریق گروه های آموزشی دانشکده های دانشگاه به این معاونت  تا تاریخ سی ام آبان ۱۴۰۱ اعلام کرد.

 فرزندآوری و فرزندپروری آثار سودمند بسیاری در رشد معنوی، بروز استعدادهای والدین، رشد مادی، توسعه روابط اجتماعی، آرامش گری، احساس ارزشمندی و دیگر جنبه های مهم زندگی فرد به همراه دارد. اما به دلیل دگرگونی های ویژه در سبک زندگی افراد، یکی از مشکلات اساسی در عصر حاضر، بی رغبتی به فرزندآوری و فرزندپروری است و اگر این فرایند ادامه یابد، در سال های نه چندان دور با جمعیتی پیر و فرسوده روبه رو می شویم؛ در نتیجه بنیان های اقتصادی، تولیدی، اجتماعی و سیاسی با آسیب های جدی مواجه است.

به عقیده روانشناسان، شادکامی یکی از مولفه های اساسی زندگی محسوب می شود و یکی از عوامل بسیار شادی آفرین برای والدین، نخستین دیدار آنها با فرزندان خویش، پس از تولد است. هم زمان با تولد فرزند، زن و شوهری که صاحب فرزند شده اند، پدر و مادر خطاب می شوند و زندگی خود را معنادارتر از گذشته می یابند؛ بعدها نیز شنیدن لفظ «مامان» و «بابا» از کودک برای آنها لذت بخش خواهد بود.

فرزندآوری یکی از فرایندهای زیربنایی در تحکیم و رضایتمندی خانواده است و اندیشه فرزندآوری در ایجاد آرامش و استواری و کارآمدی خانواده تأثیر زیادی دارد. پژوهش های زیادی نشان داده است که نبودن فرزند در محیط خانواده یکی از عوامل ناپایداری زندگی مشترک محسوب می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha