۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۸:۴۰
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 84900262
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتابی بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۸:۴۰
کد خبر: 84900262
کتابی بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

تهران- ایرنا- کتاب «بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت» شامل ترجمه‌ مقاله جریان‌سازی به نام «زیبایی شناسی معاصر و غفلت از زیبایی طبیعی» است. در این کتاب مقاله‌ هپبرن با پیش‌گفتار و پی‌گفتاری از مسعود علیا همراه شده است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت حاصل به هم پیوستن سه پاره است: پیش‌گفتار، متن و پی‌گفتار. مضمونی که این سه پاره را کنار هم نشانده زیبایی‌شناسی طبیعت است. مناسبت این هم‌نشینی هم ترجمه مقاله‌ای کلاسیک و بسیار اثرگذار به نام زیبایی‌شناسی معاصر و غفلت از زیبایی طبیعی است که به قلم رونالد هپبرن فیلسوف انگلیسی نوشته شده است.

کتابی بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت

این کتاب شامل ترجمه‌ مقاله جریان‌ساز به نام زیبایی شناسی معاصر و غفلت از زیبایی طبیعی در تاریخ زیبایی‌شناسی طبیعت است. در کتاب مقاله‌ هپبرن با پیش‌گفتار و پی‌گفتاری از مترجم همراه شده است.

زیبایی‌شناسی (یا زیباشناسی) رایج‌ترین معادلی است که در اشاره به اصطلاح aesthetics نزد ما به کار می‌رود. این اصطلاح در تاریخ نسبتا بلندش معانی متعدد و در عین حال مرتبطی به خود دیده‌است: از دانش حسیات (به سیاق ریاضیات، طبیعیات و نظایر این‌ها) گرفته تا رایج‌ترین معنای آن که امروزه‌ بیش از همه کاربرد دارد و ناظر به شاخه‌ای از شاخه‌های اصلی فلسفه است که گاهی از آن به زیبایی‌شناسی فلسفی تعبیر می‌کنند. شاید بگوییم این معنا همان چیزی است که اصطلاح فلسفه هنر افاده می‌کند، اما در اینجا فرقی هست که باید آن را پیش چشم داشت و در پرتو همین فرق است که باید زیبایی‌شناسی طبیعت را منزل داد.

زیبایی‌شناسی وقتی به عام‌ترین معنایش به کار می‌رود اعم از فلسفه هنر است. به عبارت دیگر،  فلسفه هنر (یا به تعبیری نه چندان رایج زیبایی‌شناسی هنر) تنها یکی از چند پاره اصلی آن را تشکیل می‌دهد. پاره‌ای دیگر البته زیبایی‌شناسی طبیعت است.

قسمتی از متن کتاب

واپسین نظام زیبایی‌شناختی یکپارچه برخوردار از قبول عام، نظریه بیان بود، هرچند این روزها ستاره بخت آن به شدت افول کرده‌است. هیچ نظام جدید واحدی جای آن را نگرفته؛ و بعضی از تاثیراتش هنوز هم با ماست. نظریه بیان قسمی نظریه ارتباط (یا انتقال) است: باید تجربه زیبایی‌شناختی طبیعت را به منزله ارتباط از ناحیه صانع طبیعت بازنماید، کاری که به ندرت می‌کند، یا (به طریقی کم‌وبیش متکلفانه) به منزله کشف اینکه شکل‌ها و رنگ‌های طبیعت، اگر بخت یاری کند، می‌توانند به صورت محمل‌های بیانی احساس آدمی عمل کنند. با وجود این هرگز برای این مقصود ساخته نشده‌اند. این نظریه آسان‌تر از همه با مصنوعات سازگار می‌افتد، نه با اعیان طبیعی؛ با ارتباط(یا انتقال) بین‌الاشخاصی موفق، نه با سیر و تماشای صرف موجوات از آن حیث که موجودند. با اینکه این اواخر بعضی تحلیل‌های زیبایی شناختی، ابزارهایی به دست می‌دهند که می‌توان از آن‌ها در اصلاح عدم تعادلی که در این تاکیدها هست بهره برد، اما این ابزارها هنوز به شکل گسترده‌ای در این کار استفاده نشده‌اند.

کتاب بر کرانه زیبایی‌شناسی طبیعت نوشته رونالد هپبرن با ترجمه و افزوده‌هایی از مسعود علیا در ۹۵ صفحه و در هزار و ۱۰۰ نسخه با قیمت پشت جلد ۴۲ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ توسط نشر ققنوس روانه بازار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha