۲۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 84888284
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه میان افزا راهکار طرح مسکن ملی در کردستان است

سنندج- ایرنا- توسعه میان افزا را یکی از رویکردهای شهرسازی در اجرای نهضت ملی مسکن دانست و گفت: در توسعه میان افزا به جای گسترش افقی شهرها، رشد شهرنشینی در محدوده موجود و با حداکثر استفاده از امکانات اراضی توسعه یافته واقع در محدوده شهر اولویت دارد.

دکتر"کیومرث حبیبی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تامین زمین در داخل محدوده شهرهای کردستان اولویت برنامه های دولت برای اجرای نهضت ملی مسکن است.

وی تعیین انواع اراضی و نواحی مناسب درون شهرها برای توسعه میان افزا را به مسوولان نهضت مسکن ملی در استان پیشنهاد داد و گفت: کاربرد اصول توسعه میان افزا در بافت های شهری کردستان با توجه به شاخص های بومی تعریف می شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان با تاکید بر حفظ و صیانت از زمین‌های کشاورزی و فرهنگی و مانعت از استفاده از آن برای طرح مسکن ملی، افزود: بررسی ها نشان می دهد زمین مرغوب و کافی در داخل محدوده شهری شماری از شهرهای بزرگ وجود دارد.

حبیبی مراکز علمی دانشگاه را موتور محرک ثروت، علم و دانش توصیف کرد و به وجود محدوده زمین مرغوب دانشگاه علوم پزشکی در سنندج برای اختصاص به طرح ملی مسکن اشاره کرد.

او مساحت زمین دانشگاه علوم پزشکی کردستان در شهر سنندج را بیش از ۱۵۰ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: اگر سرانه هر دانشجو را بیش از ۱۰۰ مترمربع هم در نظر بگیریم، زمین مازاد بر نیاز مبتنی بر توسعه میان افزا برای اجرای نهضت ملی مسکن در این دانشگاه وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان بر آینده نگری خدمات دهی آموزشی، فضای سبز و خدمات محدوده های اجرای طرح مسکن ملی با توجه به شرایط توپوگرافی شماری از شهرهای کردستان تاکید کرد و گفت: دست اندازی به زمین های مرغوب کشاورزی برای اجرای طرح مسکن ملی علیرغم وجود زمین در داخل محدوده شهرها، مغایر با اصول و معیارهای شهرسازی است.

حبیبی یادآور شد: اکثر کشورهای در حال توسعه همگی بر این نظر هستند که تعریف مسکن به یک واحد مسکونی محدود نمی شود بلکه کل محیط مسکونی را در بر می گیرد.

وی ارائه خدمات و تسهیلات ضروری مورد نیاز برای بهزیستی خانواده و طرح های اشتغال، آموزش و تندرستی افراد در اجرای نهضت ملی مسکن را ضروری دانست و تاکید کرد: از منظر علمی مفهوم مسکن باتوجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی تغییر می کند.

معاون عمرانی استاندار کردستان افزود: بر اساس تعریف مفاهیم دومین اجلاس اسکان بش، مسکن و سر پناه مناسب تنها به معنای وجود یک سقف بالای سر هر شخص نیست؛ بلکه آسایش مناسب، فضای مناسب، دسترسی فیزیکی و امنیت مناسب، امنیت مالکیت، پایداری و دوام سازه ای، روشنایی، تهویه و سیستم گرمایی استاندارد از مولفه های مهم سرپناه است.

حبیبی اظهار داشت: زیر ساخت های اولیه از قبیل آبرسانی، بهداشت و آموزش، دفع زباله، کیفیت مناسب زیست محیطی، عوامل بهداشتی، مکان مناسب و قابل دسترسی در بحث مسکن ملی مهم است که همه این موارد باید با توجه به توانایی مالی مردم تامین شود.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha