۶۶ هکتار اراضی بایر در محمودآباد شناسایی شد

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۲۵
کد خبر: 84886687
۶۶ هکتار اراضی بایر در محمودآباد شناسایی شد

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از شناسایی ۶۶ هکتار از اراضی بایر و بلا کشت خبر داد و گفت: پنج هکتار از این اراضی به چرخه تولید بازگشت.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، محمد هادی‌زاده افزود: قانون حد نصاب زراعی برای زمین‌های زراعی و باغی برای حفظ کاربری اراضی و جلو گیری از کوچک شدن اراضی کشاورزی تهیه و مشوق‌هایی برای آن در نظر گرفته شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد کمبود منابع آبی، به صرفه نبودن کشت برخی محصولات، ناتوانی وارثان زمین‌های کشاورزی در کشت و تلاش برای تغییر کاربری دادن این زمین‌ها از دلیل‌های بایر ماندن این زمین‌ها اعلام کرد.

هادی‌زاده با اشاره به این که طرح شناسایی زمین‌های بلاکشت و بایر استان در چند سال اخیر با شدت در حال اجرا است ، ادامه داد: زیرکشت نرفتن عمدی زمین‌های کشاورزی به منزله تغییرکاربریست و دولت همانند قانون جلوگیری از تغییرکاربری زمین، در این بخش هم به شدت با متخلفان برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی به عنوان متولی این طرح متخلفان را خلع ید به محاکم قضایی معرفی می‌کند، یادآور شد: در راستای اجرای این قانون  این مدیریت از اول امسال تاکنون پنج هکتار از این زمین‌ها را احیاء و زیر کشت محصولات کشاورزی (برنج) برد.

تهدید تغییر کاربری زمین های کشاورزی بیشتر از همه در حاشیه جاده های اصلی مازندران به مسکونی ، تجاری و خدماتی است ، یعنی بخشی از زمین های موجود در این مناطق بایر شده و یا از کشاورزی زراعی به باغداری و سپس با تغییرکاربری از کشاورزی خارج می شوند.

تغییر کاربری اراضی به خاطر کمبود و مرغوبیت زمین در مازندران بیش از سایر نقاط کشور عرصه را بر کشاورزی این استان  تنگ کرده است و به رغم این که این موضوع دغدغه جدی همه مردم و مسئولان استان است ، اما همواره علاوه بر سودجویی ،راه های فرار از قانون بر اساس تبصره و ماده های قانونی وجود دارد و یکی از این راه ها بایر کردن زمین به عنوان نخستین گام برای تغییر کاربری قانونی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha