۷ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۲۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84868684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جانی دوباره بر کالبد واحدهای تولیدی زنجان با همت و حمایت دولتمردان

زنجان - ایرنا - گذشت یکسال از فعالیت دولت سیزدهم و حضور میدانی دولتمردان در عرصه های مخالف به ویژه صنعت نوید بخش افقی روشن است بطوریکه به گفته متولیان امر همت و حمایت دولتمردان در این استان منجر به پویایی بخش صنعت و تولید و ۴۴ واحد راکد از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با بیش از ۶۰۰ نفر اشتغالزایی احیا شده است.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.  

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل برخی سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

یکی از اقدامات شاخص دولت توجه به حوزه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان و رفع موانع موجود است که در این ارتباط متولیان امر در استان زنجان نیز قدم های مثبت و خوبی را برداشته اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه پیگیری لازم جهت راه اندازی دوباره واحدهای تولیدی تعطیل، از مهمترین و اساسی ترین سیاستهای دولت سیزدهم است، گفت: دستور و حساسیت ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رسیدگی به وضعیت واحدهای تولیدی تعطیل از توجه به این حوزه مهم حکایت دارد.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه  طی یکسال گذشته از فعالیت دولت، ۴۴ واحد تولیدی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با بیش از ۶۰۰ نفر اشتغالزایی و بیش از هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری  احیا شده است، گفت:  از جمله واحدهای مهم راه اندازی شده واحد "حامیران" با اشتغال ۱۲۰ نفر وکیان گرم نان با اشتغال ۵۰ نفر، فلزات رنگین پاسارگاد با اشتغال ۱۱۰ نفر و دیگر صنایع است.

وی اضافه کرد: همچنین تعیین تکلیف و راه اندازی واحدهای بزرگ چرم مصنوعی زنجان، ذوب فلزات ابهر، لوله پروفیل نوین پارسیان، و الیاف هامون، طرح در اجرای فولاد آسین جایگزین ابهر بافت و دانش فن ریخته گران زنجان جایگزین اکفا سابق دیگر واحدهای راه اندازی شده را تشکیل می دهد.

فغفوری با بیان اینکه طی یک سال اخیر  ۹ طرح صنعتی مهم و بزرگ با اشتغال ۹۶۳ نفر و به میزان ۱۳ هزارو ۵۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام و افتتاح شده است، ادامه داد: تلاش در جهت استقرار و راه اندازی طرحهایی که در جهت تکمیل زنجیره های تولید هستنئ از جمله طرحها و واحدهای نساجی، طرحهای صنایع معدنی و صنایع شوینده از جمله اقدامات در مدت یاد شده بوده است.

پرداخت یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از واحدهای تولیدی زنجان 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: حمایت از واحدهای تولیدی با پرداخت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۶۲ واحد تولیدی استان، فعال سازی بیش از ۲۵ فقره از معادن غیرفعال و تعیین تکلیف و فعالسازی ۲۰ فقره معدن غیرفعال، پیگیری و وصول حقوق دولتی معادن و وصول بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی با افزایش ۲۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته فعالیتهای یکساله این بخش را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به اینکه طی بازه زمانی یاد شده پیگیری و اخذ موافقت ارگانهای مربوطه جهت صدور پروانه اکتشاف معادن  و برگزاری مزایده ۳۰۳ فقره محدوده معدنی و اکتشافی انجام گرفته است، اظهار داشت: طرح موضوع محدوده های امید بخش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در هیات ماده ۲۴ مکرر و اخذ مصوبه موافقت، صدور پروانه اکتشاف محدوده های فوق در دست اقدام است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان میزان صادرات یکساله استان را ۶۲۶.۵ میلیون دلار و به وزن ۳۱۴.۷ تن اعلام کرد و گفت: افزایش ۱۰۸ درصدی صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، دستیابی ۱۵۵ درصدی به اهداف صادراتی، افزوده شدن ۱۳ کشور جدید به مقاصد صادراتی و افزوده شدن هفت کالای جدید به سبد محصولات صادراتی استان طی یکسال اخیر فعالیت دولت سیزدهم است.

وی صدور ۲ مجوز موردی جهت واردات ماشین آلات خط تولید برای واحدهای تولیدی جدید التاسیس و برگزاری جلسه خدمات قابل ارائه صندوق ضمانت صادرات ایران برای تجار استان و اخذ موافقت اولیه کارگزاری صندوق ضمانت ایران در استان در راستای تسهیل و تسریع استفاده از خدمات صندوق برای تجار استان و ارائه مجوز ترک تشریفات واگذاری پساپ شهری توسط آبفا به شرکت شهرکهای صنعتی برای استفاده واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی و تعریف تعرفه گمرکی محصول پارچه کیسه هوای خودرو و حمایت از تولید داخل از دیگر اقدامات است.

 فغفوری افزود: رفع مشکلات استقرار طرح های بزرگ از جمله طرح های مهم سرمایه گذاری گروه نجفی در شهرک شهید شهریاری، جهان فولاد دقیق، ارائه مصوبه بابت تخفیفات ویژه برای واحدهای تولیدی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی و طرح مشکلات  واحدهای غیر فعال در کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید بخصوص واحدهای تحت تملک بانکی نیز انجام گرفته است.

یکهزار و ۱۷۶ پروانه بهره برداری بخش صنعت در زنجان معتبر هستند

این مسوول تعداد پروانه‌های بهره‌برداری دارای اعتبار استان را یک هزار و ۱۷۶ مورد عنوان کرد و با ارائه گزارشی از وضعیت موجود طرح‌های سرمایه‌گذاری استان افزود: هم اکنون ۲ هزارو ۳۲۵ جواز تاسیس و طرح توسعه با سرمایه‌گذاری ۷۹ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال ۸۹ هزار نفر صادر شده است.

وی با بیان اینکه ۱۷ تا ۲۴ درصد جوازهای صادره در کشور به صدور پروانه های بهره برداری منتج می شود، اظهار داشت: این رقم در استان ۲۲ درصد است بنابراین جزو استان هایی هستیم که جواز با حساسیت خاصی صادر می شود.

این مسوول با اشاره به اینکه پایشی که برای واحدهای تولیدی انجام گرفته پروانه های بهره برداری فاقد امکانات به تدریج حذف و نسبت به سال های گذشته این مهم به روزتر شده است، گفت: بر این اساس سال گذشته ۱۸۱ پروانه بهره‌برداری برای واحدهای تولیدی و صنعتی در استان صادر شد که میزان سرمایه‌گذاری چهار هزارو ۷۱۴ میلیارد تومان با اشتغال چهار هزارو ۳۸۵ نفر بوده است.

فغفوری تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده همزمان با استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته را ۱۲۷ واحد تولیدی با میزان سرمایه گذاری ۲ هزارو ۱۵۷ میلیارد تومان با ۲ هزارو ۴۹۷ اشتغال عنوان کرد و گفت: ۱۸۱ واحد به بهره برداری رسیده و ۱۲۷ واحد آن بعد از مرداد پارسال صادر شده است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال جاری حدود ۳۵ واحد صنعتی در استان توانستند نصب ماشین آلات انجام داده و به بهره برداری برسند، اظهار داشت: این تعداد واحد با سرمایه گذاری ۴۶۶ میلیارد تومان بوده و اشتغال ۳۴۶ نفر را به همراه داشته است

 به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان شمار پروانه های بهره برداری صنعتی  صادره طی یکسال فعالیت دولت سیزدهم ۱۷۲ مورد به میزان سرمایه گذاری ۲۹ هزارو ۴۵ میلیارد  ریال و  اشتغال سه هزار و ۲۰۱ نفر بوده است.

وی تعداد جوازهای تاسیس و طرح و توسعه صادره طی مدت یاد شده را یکهزارو ۲۱۵ مورد با میزان سرمایه گذاری ۳۱۴ هزارو ۳۲۹ میلیارد ریال و اشتغال ۴۰ هزارو ۲۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: طی بازه زمانی شده ۱۰ پروانه بهره برداری معدنی با ۲۱۹ میلیارد  ریال و اشتغال ۱۵۰ نفر صادر شده است.

فغفوری خاطرنشان کرد: طی مدت یاد شده سه هزارو ۵۶۵  پروانه کسب صنفی به تعداد هشت هزارو ۹۱۲ نفر اشتغال در استان انجام گرفته است.

 این مسوول همچنین ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری حداقل ۵۰ درصد پروژه های بزرگی که قابلیت راه اندازی مجدد را دارند به چرخ فعالیت بازگردند و با این روند و احیا واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، در پایان امسال جزء استان هایی باشیم که کارخانه های بزرگ با اشتغالزایی بالای ۱۰۰ نفر تعطیل، به کمتر از سه واحد برسد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha