به بهانه اجلاس پیرغلامان حسینی در کرمانشاه/ طنین نوای یا حسین (ع) در دروازه کربلا

کرمانشاه - ایرنا- این روزها کرمانشاه؛ دروازه کربلا و سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی سراسر و یکپارچه حسینی است و از هر کوچه و برزن و در هر خانه و کاشانه‌ای از زبان پیرغلامان و واعظان و مداحان ایران اسلامی نوای یا حسین (ع) و کربلا شنیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در امتداد عزاداری‌های عاشقان امام حسین (ع) و سوگواری های ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی؛ کرمانشاه میزبان نوزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی (ع) است و از عصر سه شنبه و با برگزاری آئین افتتاحیه این رویداد بزرگ فرهنگی معنوی در این دیار آغاز شده است.

برگزاری این رویداد تقارن خوبی با بازگشایی مرز رسمی و بین المللی خسروی در شهرستان قصرشیرین بر روی زائران عتبات عالیات پیدا کرده و همچنین همزمان با آغاز گرامیداشت هفته دولت شده که همه این مناسبت ها به غنای اجلاس افزوده است.

دروازه کربلا این روزها کاملا معنوی و حسینی شده و نوای یا حسین پیرغلامان و مداحان سراسر کشور و کشورهای خارجی از تکایا و مساجد آن شنیده می شود تا بار دیگر کرمانشاهیان عشق و ارادت خود را به حضرت امام حسین (ع) و اهل بین عصمت و طهارت (ع) نشان دهند.

مجموعه مدیریتی استان کرمانشاه با محوریت استاندار تمام تدابیر لازم را برای برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی (ع) اندیشیده اند تا مراسمی در شان امام حسین (ع) برگزار کنند و در این راستا از همه ظرفیت های لازم نیز استفاده شده است.

آئین آغاز به کار این اجلاس عصر سه شنبه در هتل لاله کاروانسرای عباسی کرمانشاه به عنوان یکی از آثار تاریخی به جای مانده از دوران صفویه آغاز شد؛ بیش از ۲۳۰ مهمان داخلی و خارجی در این فضای تاریخی دورهم جمع شدند تا ارادت خود را به سید الشهدا (ع) به اثبات برسانند.

پیرغلامان و مداحان اهل بیت (ع) با نوای رسای خود فضای تاریخی کاروانسرای عباسی بیستون را حسینی (ع) کردند و برای لحظاتی این مکان رنگ و بوی حسین (ع) به خود گرفت و همه حاضران در مظلومیت شهید دشت کربلا به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند.

به بهانه اجلاس پیرغلامان حسینی در کرمانشاه: طنین نوای یا حسین (ع) در دروازه کربلا

نواها به زبان محلی اقوام ایران زمین بر زبان مداحان و پیرغلامان حسینی جاری می‌شد و کسی را یارای مقاومت در برابر این همه ظلم و ستم بر سر دُردانه پیامبر و اهل بیتش نبود و اشک از چشمان همه جاری و سازی شد.

به راستی که کرمانشاه به چنین برنامه ای برای پاسداشت مداحان اهل بیت (ع) نیاز داشت و به درستی مسوولان دولت سیزدهم و در راس آن استاندار کرمانشاه، میزبان این اجلاس شدند.

به برکت نوای یا حسین در دروازه کربلا؛ کرمانشاه برای ساعاتی به صورت زنده در شبکه های مختلف صدا و سیما مطرح شد و این اجلاس را همه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در سراسر دنیا دیدند تا به برکت این آئین معنوی دنیا هم با استان کرمانشاه و مردمان متمدن و با فرهنگش آشنا شوند.

در این اجلاس ۲۰۰ نفر پیرغلام حسینی (ع) و مداح داخلی، ۱۵ نفر پیرغلام از ۱۵ کشور خارجی و ۲۵ نفر از طلاب خارجی که در ایران مشغول به تحصیل هستند، حضور دارند.

مداحان اهل بیت (ع) به نهادینه شدن فرهنگ عاشورا کمک کنند

استاندار کرمانشاه به عنوان یکی از سخنرانان این اجلاس خطاب به مداحان اهل بیت (ع) گفت: شما وظیفه دارید که ویژگی‌های بارز امام حسین (ع)، یارانش و اهل بیت را برای نسل جوان جامعه بازگو کنید تا فرهنگ عاشورا در جامعه نهادینه شود.

«بهمن امیری‌مقدم» با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه از دیر باز خادم زایران امام حسین (ع) بودند و این موضوع را یک افتخار بزرگ برای خود می دانند، افزود: مداحان باید خود را به اشعار حماسی نشات گرفته از واقعیت عاشورا مجهز کنند تا جوانان برای حمایت از اسلام و ایران اسلامی آماده شوند و در راه سردار سلیمانی گام بردارند. 

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه تاکید بر اینکه امروز لازم است که فرهنگ عاشورا را در جامعه جاری و ساری کنیم، گفت: پرداخت به فرهنگ اصیل عاشورا و پیروی از راه امام حسین علیه سلام یک ضرورت است که همه آحاد جامعه در مقابل آن مسوول هستند.

وی کرمانشاه را دروازه ورود به کربلا دانست و گفت: مسیر بسته شده زایران کربلا از کرمانشاه امروز بازگشایی شده و زایران می توانند از مرز خسروی به راحتی به کربلا برسانند.

به بهانه اجلاس پیرغلامان حسینی در کرمانشاه: طنین نوای یا حسین (ع) در دروازه کربلا

کرمانشاهی ها خادم امام حسین (ع) هستند

معاون امور استان های صدا و سیما نیز در این مراسم با بیان اینکه کرمانشاهی از دیرباز مسیر زائران عتبات عالیات بوده و مردم این استان خادمان اصلی زایران اربعین حسینی هستند، گفت: برگزاری اجلاس پیر غلامان یک اتفاق مهم مذهبی است و به توسعه گردشگری مذهبی در استان کرمانشاه کمک ویژه ای خواهد کرد. 

«محمدمهدی رحمتی» در مورد برنامه های این اجلاس نیز افزود: تقویم ماه های قمری در این آیین رونمایی خواهد شد و همچنین چندین مراسم انس با قرآن کریم و روزه خوانی های متعدد در سه روز برگزار خواهد شد. 

مدیرکل صدا و سیمای استان کرمانشاه نیز در این مراسم گفت: مداحان و خادمان حسینی مروجان اصلی سیره معصومین هستند و سازمان صدا و سیما خود را موظف می داند که از آنان تجلیل کند.

«افشین امیری» با تاکید بر اینکه عشق به حسین در دل مردم کرمانشاه ماندگار است، تاکید کرد: با توجه به اینکه نهضت امام حسین (ع) یک نهضت جهانی است و مداحان موظف هستند که این نهضت را به درستی به نسل های آینده منتقل کنند. 

وی با تاکید بر اینکه امروز سیره حضرات معصومین نسخه نجات بخش بشریت است، گفت: رسانه ملی برخود لازم می داند که ضمن تعیین جایگاه مداحان از اقدام ارزشمند آنان تجلیل کند. 

مدیرکل صدا و سیمای کرمانشاه عنوان کرد: نوزدهمین اجلاس تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی با اهتمام سازمان صدا و سیما، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و دیگران مدیران استانی برگزار می شود. 

امیری یادآور شد: ۱۱ کمیته استانی برای برگزاری اجلاس پیر غلامان حسینی فعالیت کردند و هماهنگی ستودنی بین تمام ارگان ها برای برگزاری مراسم وجود داشت.

به بهانه اجلاس پیرغلامان حسینی در کرمانشاه: طنین نوای یا حسین (ع) در دروازه کربلا

پیرغلامان حسینی در دومین روز از اجلاس صبح امروز چهارشنبه به بیت سرداران شهید کرمانشاه رفتند و برای لحظاتی فضا را حسینی کردند تا بار دیگر با آرمان های شهدا بیعت کنند و یاد و خاطره آنها را گرامی بدارند.

برپایی محفل شعر عاشورایی در تکیه معاون الملک کرمانشاه از جمله دیگر برنامه های این اجلاس است که عصر امروز چهارشنبه دوم شهریور برگزار می شود. آئین اختتامیه نیز در مسجد عمادالدوله کرمانشاه در روز پنجشنبه سوم شهریور برگزار خواهد شد.

افتتاحیه این اجلاس از شبکه های قرآن، افق، سه، پنج، ۲ ، سحر، الکوثر و بخش خبری شبکه العالم پخش شد و قرار است مراسم اختتامیه نیز از این شبکه ها پخش شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha