۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۰
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 84859831
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمیساریای عالی حقوق بشر خواستار آزادی بدون قید و شرط "سلمی الشهاب" شد

تهران - ایرنا - کمیساریای عالی حقوق بشر از مقامات سعودی خواست که محکومیت "سلمی الشهاب"، فعال زن سعودی را لغو و فورا او را آزاد کنند.

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا به نقل از "آر تی عربی"، "لیز تروسل"، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقامات عربستان خواست که محکومیت زندان ۳۴ ساله "سلمی شهاب"، فعال زن سعودی را لغو و او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.

وی از حکم صادر شده علیه این دانشجوی دکتری که ۳۴ حبس و همچنین ۳۴ سال ممنوعیت از سفر به دلیل انتشار توئیت هایی درخصوص مسائل سیاسی و حقوقی در عربستان است، ابراز تعجب و وحشت کرد.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر با بیان اینکه این فعال سعودی نباید به خاطر این رفتار بازداشت می شد، تاکید کرده که چنین مجازات طولانی و غیرمعمول بر منتقدان حکومت و جامعه مدنی تاثیر منفی می گذارد.

 تروسل خاطرنشان کرده که «چنین حکمی نشان می دهد که مقامات سعودی از قوانین مبارزه با تروریسم و جنایت های الکترونیکی به عنوان سلاحی در راستای ترساندن و انتقام از مدافعان حقوق بشر و معارضان استفاده می کنند».

وی همچنین از مقامات سعودی خواست که نه تنها سلمی الشهاب را آزاد کنند تا به آغوش خانواده خود بازگردد، بلکه در تمام حکم های صادر شده درخصوص آزادی بیان تجدید نظر کنند.

تروسل از مقامات سعودی خواست که در حکم های صادر شده علیه مدافعان حقوق بشر از جمله زنانی که به خاطر مطالبه گری قانونی مربوط به سیاست های تبعیض آمیز بازداشت شده اند و همچنین علمای دین و روزنامه نگاران تجدیدنظر کنند.

وی در ادامه گفت که دولت سعودی باید چارچوب قانونی قوی مطابق با قوانین بین المللی حقوق بشر ایجاد کند تا از آزادی بیان و تاسیس جمعیت ها و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز برای همه دفاع کند.

بر اساس این گزارش، مقامات سعودی اخیرا سلمی الشهاب، دانشجوی دکتری و فعال زن عربستانی را با ادعا و اتهام اخلال در امنیت و نظم عمومی و نشر توئیت های دروغ و مغرضانه به ۳۴ سال حبس محکوم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha