بِده بستان ماسه و هنر در ساحل کیش

۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۳
کد خبر: 84859693
بِده بستان ماسه و هنر در ساحل کیش

کیش - ایرنا - هر هفته در ساحل ماهیگیری کیش بده بستانی عاشقانه میان ماسه و هنر رخ می دهد به طوری که ماسه ها تن را به دست مجسمه سازها می سپارند تا در مقابلش برای خود زیبایی و برای هنرمند نیز روانی پر از آرامش به ارمغان آورند.

به گزارش ایرنا، علاوه بر مطالب بالا آنچه که در این معامله پر از احساس مهم بوده شور و شعفی است که نصیب ساحل و هنرمند می شود، ساحل و دریا دل به غوغایی که حاضران به پا کرده اند، می دهند و هنرمندان روح و جان می سپارند به آرامشی که در قلب دریا و ساحل نهفته است.

زندگی در نوار ساحلی همواره فرصت های ویژه ای را برای داشتن حیاتی پر از آرامش مهیا می کند که در سایر نقاط افراد از آنها محروم هستند و در جزیره کیش نیز جدا از آب و هوای مناسب، فرصت خوبی برای بهره مندی عناصر طبیعی است.

یکی از عناصر طبیعی ماسه های نقره فام این جزیره است که دست اندرکاران کیش پس از بهبود وضعیت کرونایی برای بهره مندی کیشوندان و گردشگران از این ظرفیت، عصر هر جمعه اقدام به برگزاری مسابقه ساخت مجسمه های شنی در موضوعات مختلف کره اند.

بِده بستان ماسه و هنر در ساحل کیش

از درمان تا تفریح

برپایی این مسابقه به صورت هفتگی در کنار اینکه یک فعالیت هنری است چون خانواده ها را دور هم جمع می کند می تواند به منظور رسیدن به اهدافی مانند کشف و شناسایی استعدادها، غنی سازی اوقات فراغت ، ایجاد نشاط و آرامش و همچنین مقوله شن تراپی (شن درمانی) تاثیر گذار باشد.

آسیه مرادی، خدامراد مومنی و سمیه کهریزی سه عضو هیات علمی دانشگاه رازی، در مقاله پژوهشی اثر بخشی شن درمانی بر کاهش پرخاشگری می نویسند: استفاده از شن و ماسه سابقه بسیار طولانی در فراینده درمان و التیام بخشی داشته و جایگاه جدیدی در رفع مشکلات روانشناسی دارد.

این محققان در ادامه آورده اند: شن بازی این فرصت را در اختیار افراد می گذارد تا آنان احساس های درونی خود ناشی از تنش ها، ناکامی ها، پرخاشگری ها، ترس ها و سردرگمی ها را به نمایش بگذارد؛ با آشکار ساختن این گونه احساسات ضمن آنکه فرد با آنها روبرو می شود می آموزد که آنها را کنترل کرده و یا آن را کنار بگذارد.

همچنین در ادامه این مقاله این اعضای هیات علمی آمده است: در عین حال لمس کردن و حرکت دادن شن باعث آزاد سازی احساسات می شود و علاوه بر آن بیان غیر مستقیمی را بدون نیاز به صحبت کردن را در بر می گیرد.

در این راستا عصر آخرین جمعه مرداد ۱۴۰۱ در ساحل ماهیگیر کیش برای تهیه گزارش حاضر شدم، تابلوهای شماره گذاری شرکت کنندگان از مقابل مجسمه ماهیگیر کیش آغاز شده بود و تا نزدیکی های اسلکه تفریحی که مسافتی حدودا ۵۰۰ متری است امتداد داشت.

شرکت کنندگان که از کودک تا افراد کهنسال را تشکیل داده بودند و در حال ساخت مجسمه های ماسه ای بودند که موضوعات این آثار هنری از لاکپشت های پوزه های عقابی، اسب های آبی و دریایی گرفته تا قلعه های شنی و چهره برخی افراد را تشکیل داده بود.

در همین حین مجری برنامه با اعلام اینکه بیشتر از نیم ساعت برای اتمام مسابقه وقت نمانده است، خیلی از شرکت کنندگان را برای تکمیل اثر خود مشتاق تر کرد در همین حین که بین شرکت کنندگان به دنبال تکمیل گزارش بودم مردی را دیدم که نظاره گر خلق یک مجسمه لاکپشت توسط دختری نوجوان بود.

از دستان این مرد که آغشته به ماسه های نقره فام کیش بود متوجه شدم خودش هم برای ساخت این مجسمه تلاش کرده است و در پاسخ به سوالم که از اثر خودتان راضی هستید یا نه؟ گفت: این لاکپشت، اثر دخترم است که من هم برای ساخت آن کمک حالش هستم تا زودتر آن را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه از تهران برای گردش به این جزیره آماده اند و به همراه خانواده اش حین گشت و گذار متوجه برگزاری مسابقه شده و در ان شرکت کرده اند اظهار داشت: به نظرم ایده جالبی است می تواند خانواده ها را ساعاتی کنار هم بدور از هر گونه دغدغه جمع کند.

بِده بستان ماسه و هنر در ساحل کیش

بهانه ای برای فعالیت خانوادگی 

پس از ان به سراغ مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش ناظر بر اجرای مسابقه بود رفتم و در خصوص اهداف این رویداد به ایرنا توضیح داد: ساخت مجسمه های ماسه در کنار اینکه یک فعالیت هنری و مهارتی است  به واسطه اینکه در مسابقات آماتور عمده فعالیت ها به صورت خانوادگی توسط گردشگران و کیشوندان حاضر انجام می شود می توان آن را به عنوان فعالیتی تفریحی قلمداد کرد.

رضا اردلان افزود: در مسابقه کودکان و نوجوانان با مشاهده اینکه پدر و مادر در کنار آنان برای تحقق یک ایده و رویا در حال تلاش هستند برایشان خوشایند بوده و از این اقدام لذت می برند که این مقوله می تواند در کنار تحقق اهدافی چون پر کردن اوقات فراغت در راستای تقویت ارتباط بین اعضا خانواده نیز موثر باشد.

وی اظهار داشت: برپایی مسابقات ساخت مجسمه های ماسه ای در جزیره کیش قدمتی دیرینه دارد اما از سال ۱۳۹۴ با همت معاونت فرهنگی و اجتماعی به صورت هفتگی به مرحله اجرا در آمده و از آن موقع تا کنون به صورت مرتب هر هفته در ۲ گروه حرفه ای و آماتور برگزار شده است.

اردلان با بیان اینکه تنها در دوران شیوع ویروس کرونا به علت جلوگیری از تجمع تعطیل شده است گفت: هم اکنون عصر هر جمعه این رویداد در ساحل ماهیگیر کیش برگزار می شود در آخرین بار برگزاری ۱۰۵ مجسمه در موضوعات مختلف ساخته و توسط هنرمندان بنام جزیره داوری و به بیش از ۴۰ نفر نیزجایزه اهدا شد.

وی گفت: کشف استعداد کودکان و نوجوانان همواره به عنوان یکی از اهداف این رویداد در نظر گرفته شده و تا کنون توانسته ایم افراد مستعد زیادی را در این مسابقه شناسایی و در بانک هنرمندان جزیره برای تداوم آموزش ها و فعالیت ها بین آنان اضافه کنیم.

حکایتی که باقی است

پس از مصاحبه ام، مجری اتمام زمان مسابقه را اعلام کرد و جوایزی به رسم یادبود به شرکت کنندگان اهدا شد، که مدیر فرهنگی با معرفی داور مسابقه گفت: ایشان یکی از افراد مستعدی است که سال های گذشته در جریان برگزاری همین مسابقات در جزیره کیش شناسایی شده است.

این داور خود را سید علی نجفی یکی از هنرمندان مجسمه ساز جزیره معرفی کرد و گفت: سال ها در رشته های مختلف این هنرتجربه دارد اما فعالیت حرفه ای او در رشته ساخت مجسمه های ماسه ای به حدود ۱۰ سال قبل باز می گردد که به صورت اتفاقی با آن آشنا شد.

وی به ایرنا گفت: سال ۹۲ اتفاقی با دیدن تبلیغات مسابقه ساخت مجسمه های ماسه ای در مسابقه شرکت کردم و با برگزیده شدن اثرم وارد این هنر شده و هم اکنون نیز در کنار مجسمه سازی و ساخت تندیس های مختلف، به عنوان یکی از داوران این رشته فعالیت می کنم.

دفتر مسابقه ساخت مجسمه های ماسه در اخرین جمعه مرداد ۱۴۰۱ به پایان رسید اما این حکایت همچنان جارست و کسی چه میداند چه استعدادهایی در اینجا کشف خواهد شد چه روان هایی به همین بهانه به آرامش خواهد رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها