رشد ۳۲ درصدی ترانزیت در کشور حاصل تامین ناوگان جدید است

مشهد-ایرنا- رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: میزان تزانزیت جاده‌ای در کشور طی سال جاری و پارسال به ترتیب ۳۲ و ۶۰ درصد رشد داشته است که این افزایش حاصل تامین و واردات ناوگان جدید حمل و نقل جاده‌ای بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، داریوش امانی روز پنجشنبه در آیین معرفی مدیر کل جدید راهداری خراسان رضوی در مشهد افزود: طی ۴۳ سال گذشته تمام دولتها در پی تامین ناوگان جاده ای و نوسازی کامیون و اتوبوس بوده اند اما با مصوبه خوب مجلس، به بخش خصوصی اجازه داده شد که از ارز با منشا خارجی برای واردات ناوگان نو و روز دنیا استفاده کند که واردات ناوگان سرانجام صورت گرفت.

وی بیان کرد: فقط در ۱.۵ سال گذشته نزدیک به ۲۴ هزار ناوگان روز دنیا به کشور وارد شده است که تاکنون چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه آن شماره گذاری شد و زیر بار ترافیک رفته و البته برای ورود بقیه به دنبال رفع مساله اسقاط و از رده خارج کردن ناوگان فرسوده هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر کاهش تلفات سوانح جاده ای تاکید کرد و گفت: با وجود اعتبارات کنونی تنها می توانیم سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نقطه پرتصادف جاده ای کشور را اصلاح کنیم.

امانی گفت: از یک هزار و ۵۰۰ نقطه پرتصادف کشور که با پلیس برای ایمن سازی و رفع آنها تفاهم شده است، تاکنون ۵۰۰ نقطه را برطرف کرده ایم و برای رفع حادثه خیزی هر نقطه به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی گفت: در نهایت رییس جمهور دستور داد پنج هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه قرار گیرد اما اکنون که پنج ماه گذشته و با وجود پیگیری مجدد رییس جمهور و وزیر راه هنوز مبلغی از این وعده به دست ما نرسیده است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هزینه نگهداری هر کیلومتر راه را چهار درصد ارزش روز آن عنوان و بیان کرد: برای نگهداری، روشنایی، نصب گاردریل و ترمیم آسفالت  ۲۲۱ هزار کیلومتر از جاده های کشور نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان (همت) اعتبار سالانه نیاز داریم.

امانی با بیان اینکه ۸۵ درصد حمل و نقل بار کشور از طریق جاده صورت می گیرد، افزود: پارسال ۱۰۲ میلیون مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی کشور جابجا شده و همچنین پارسال فقط از طریق ۱۱ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی، ۵۰۵ میلیون تن کالای داخلی و بین المللی حمل گردیده است.

وی گفت: در حالی که روکش آسفالت هر کیلومتر جاده در سال ۹۵ کیلومتری ۱۶۰ میلیون تومان بوده، امروز  این رقم به ۲.۲ میلیارد تومان رسیده است، روشنایی هر کیلومتر جاده ۲ میلیارد و خط کشی جاده به عنوان ساده ترین اقدام ترافیکی برای هر کیلومتر ۱۲ میلیون تومان تمام می شود.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از مجلس به دنبال خلق پول نیستیم بلکه می خواهیم اعتبارات را متناسب با اهمیت و میزان کار ببینند و از طرفی با تصویب قوانین خوب بسیاری از گره ها را باز کنند.

امانی همچنین به جمعیت ۷۰۰ هزار نفری خانواده حمل و نقل شامل رانندگان بخش بار، مسافر و نفتکش و خانواده آنها اشاره و بیان کرد: بیمه کنونی این قشر زحمت کش حداقل ها را تامین می کند لذا نیازمند توجه دولت و مجلس برای ایجاد صندوق رفاه بخش حمل و نقل هستیم.

در این نشست از زحمات ۳۵ ساله ابراهیم نصری مدیر کل سابق راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی تقدیر شد و  جعفر شهامت به عنوان مدیر کل جدید راهداری استان معرفی گردید.

شهامت پیش از این مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی بود و قبلا نیز سابقه خدمت در راهداری خراسان جنوبی و خراسان رضوی را داشته است.    

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha