ارمغانی: در ۲ ماه گذشته به دنبال تغییر نگرش در بسکتبال ایران بودم

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران گفت: حدود ۲ ماه است که در کنار تیم ملی هستم و در این مدت سعی کردم نسل جدیدی را وارد چرخه تیم ملی بسکتبال بکنم.

به گزارش ایرنا، سعید ارمغانی در نشست خبری خود یادآور شد: بعد از مسابقات به مجارستان رفتم تا خانواه ام را ببینم. من ساکن آنجا هستم و امروز صبح به تهران بازگشتم تا در کنار تیم ملی باشم.

وی ادامه داد: در این ۲ ماهی که در کنار تیم ایران بودم با آمار و ارقام با شما سخن می گویم. همه شما واقف هستید کار کردن با تیم ملی با فعالیت در باشگاه فرق دارد و همه این را می دانیم. در این مدت ۴۸ تمرین را پشت سرگذاشتیم، ۳۰ تمرین در ۳ هفته بوده است و بعد از آن برای مسابقات پنجره جام جهانی به صربستان رفتیم برای بازی تدارکاتی و بعد کارمان را آغاز کردیم تعداد تمرینات خیلی کم شد و  شدت کار افت کرد.  

او تصریح کرد: در ۲۵ روز ۳۰ تمرین کردیم و در ۲۸ روز آینده ۱۸ تمرین را داشتیم و این یکی از فاکتورهایی بود که شدت کار افت کرد. در این مدت ۴ بازی تدارکاتی داشتیم که ۳ بازی با ایران نوین و یک دیدار هم در صربستان داشتیم. بعد از آن هم ۶ بازی رسمی داشتم که به پنجره جام جهانی و کاپ آسیا باز می گشت.  

ارمغانی تاکید کرد: در باشگاه شما این فرصت را دارید ۲۰۰ تمرین و ۵۰ بازی را در یک فصل داشته باشید اما در تیم ملی این شرایط مهیا نیست. کادر ما جدید بود و به دنبال ایجاد یک تفکر جدید بودیم. آماده سازی تیم ملی در همه جای دنیا سخت است و در فرصت کمی که در اختیار ما بود به برخی از فعالیت های خودمان نرسیدیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: از نظر آمادگی جسمانی یا اصلاح شیوه بازی فرصت چندانی نداشتیم. بسکتبال ایران نسل طلایی را داشت که آرام آرام در حال خروج از بسکتبال است و باید نسل جدیدی را وارد این تیم بکنیم.

وی گفت: من از ملی پوشان خواستم تشکل تیمی را ایجاد کنند و هر چه در گذشته بوده را به فراموشی بسپارند. با بازیکنان مطرح تیم ملی سخن گفتم تا همه در یک مسیر قرار بگیرند و در این راه موفق بودیم. در بازی های که انجام شد همه تلاش خودشان را کردند و من اعتقاد دارم بازیکنان تیم ملی از جان مایه گذاشتند.

ارمغانی ادامه داد: نکته فنی هم داشتیم، اولی توپ های از دست رفته که همیشه در بسکتبال ما مشکل ساز بوده است. در سال ۲۰۱۹ جام جهانی در هر بازی تیم ملی ۲۰/۱۶ توپ را از دست داده است و در بازی های المپیک این آمار بالاتر بوده است که این آمار نشان می دهد باید روی این مساله کار کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال تصریح کرد: در مدت زمانی که من آمدم این آمار کاهش یافته اما هنوز بالای حد معقول هستیم ولی نسبت به سال های قبل بهتر شده ایم. مساله دیگر فنی که روی آن کار کردیم درصد پرتاب های پنالتی است. در جام جهانی ۲۰۱۶ ما ۶۹ درصد توپ ها گل شده و در المپیک ۶۳ درصد بوده است اما در کاپ آسیا ۵۹ درصد توپ های ما گل شده است.  

وی یادآور شد: تمرکز بچه ها باید بالاتر باشد و روی این مسایل بیشتر کار خواهیم کرد. ارسلان کاظمی در لیگ در پاپ آسیا ۶۶ درصد پرتاب پنالتی داشته و این خیلی مهم است. روی این قضیه کار کردیم و خود او هم جدی روی این موضوع تمرکز داشت.

 ارمغانی گفت: فلسفه من در بسکتبال این است که اگر تیمی خوب دفاع کند در حمله هم می تواند موفق باشد. در این مدت روی دفاع خیلی کار کردیم و به دنبال آن هستیم تا دفاع را در تمام زمین به نمایش بگذاریم. تیم ما در دفاع خیلی بهتر شده و فشار زیادی روی تیم حریف ایجاد می کرد.
 
وی گفت: ۸۵ گل به صورت میانگین به حریف زده ایم و گل کمتری را دریافت کرده ایم که این نشان می دهد در سیستم دفاعی عملکرد خوبی داشته ایم. من از بازیکنان می خواهم با یک بازی سرعتی و ساده اجازه دفاع به تیم حریف را ندهیم و به نظر من به نتیجه هم رسیدیم.

او تاکید کرد: هنوز خیلی کار داریم و باید روند کار را ادامه دهیم. داده های بازیکنان را بررسی کردیم و سیستم بازی را بر همین اساس چیدمان کردیم. سعی کردیم از بازیکنان موثر در نقاط و در شرایط مختلف بهره کافی را ببریم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: انتقادهایی در مورد کادر من مطرح شده که باید پاسخگو باشم. من با اعتقاد و اطمینان این تیم را دور هم جمع کرده ام و همه برای موفقیت بسکتبال تلاش می کنند.
 
وی ادامه داد: باید در مورد تیم اردن هم سخن بگویم. شنیدم برخی ها می گفتند این تیم دسته دو آسیا است، اما اینچنین نیست. امروز بسکتبال به هم نزدیک شده است و نتایج کاپ آسیا را همه دیدیم. در این مسابقات بازیکنان یورو لیگ را هم دیدیم و نمی توانیم بگویم بسکتبال آسیا و بین تیم ها فاصله زیادی است. همه در بسکتبال سرمایه گذاری کرده و در حال تلاش هستند و نمی توانیم بگویم اردن یا بحرین دسته دو آسیا هستند و باید راحت از آنها عبور کنیم.
 
سرمربی تیم ملی بسکتبال افزود: در صحبت های اولیه که با رئیس فدراسیون بسکتبال داشتم به این نتیجه رسیدیم که نسل جدیدی را وارد چرخه تیم ملی بکنیم. من در سال ۲۰۰۰ در خدمت تیم ملی بودم و قدم اول را برای تغییر نسل برداشتم و آن نسل طلایی که در آن سال وارد تیم ملی شد بعد از ۷ سال کار مداوم و کار کردن با مربیان خارجی در سال ۲۰۰۷ اولین بار قهرمان آسیا شد و روند موفقیت ها ادامه یافت.

وی تاکید کرد: من جادوگر نیستم و چوب جادویی هم ندارم که در یک لحظه بتوانم همه چیز را تغییر دهم. ما داریم کار می کنیم و قرار است با بازیکنان تیم ملی و ایران نوین به ژاپن برویم تا در دو بازی آنها را تست کنم. این مسیر ادامه دارد تا من بتوانم بازیکنان جدیدی را برای تیم ملی ایران پیدا کنم و این اولین قدم است.  

ارمغانی گفت: از همه رسانه ها می خواهم صبور باشند و اجازه بدهند تا تیم در یک روند منطقی تیم رشد کند. همه این هایی که گفتم دلیل ان نیست که من یا بازیکنان تیم ملی اشتباه نکرده ایم و بدون شک همه ما اشتباهاتی داشته ایم. ما باید این اشتباعات را کمتر بکنیم و با اعتقاد کارمان را ادامه دهیم.

ارمغانی در ادامه این نشست پاسخگوی سئوالات خبرنگاران، بود. وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد این که اگر به جام جهانی صعود نکنیم چه خواهد شد گفت: ۶ بازی در پیش داریم که در ۳ دیدار میزبان هستیم. قزاقستان بالاتر از ما است و ما باید ۲ برد بیشتر از آنها کسب کنیم تا صعود کنیم. بین چین، قزاقستان و ایران رقابت است که از این میان ۲ تیم صعود می کند و ما امیدوار هستیم به صعود و از تمام قوا و توان خود استفاده می کنیم.  

وی ادامه داد: اعتقاد من این است اگر خدای ناکرده به جام جهانی صعود کنیم باید این روندی که آغاز کرده ایم را ادامه بدهیم چرا که نیازمند یک برنامه ریزی مستمر و مداوم هستیم. منابع مالی باید تامین شود تا جوان های تیم ملی به تورنمنت های مختلف اعزام شوند تا با تجربه شوند.

 سرمربی تیم ملی بسکتبال از عملکرد تیم ملی در کاپ آسیا ابراز رضایت کرد و گفت: در ۳ بازی نتایج و عملکرد ما مشخص بود و در برابر ژاپن یک بازی خوب را به نمایش گذاشتیم اما در یک تورنمنت ممکن است این اتفاق رخ بدهد که یک تیم نمی تواند تمرکز خود را حفظ کند یا مسایلی روی می دهد که وضعیت تیم به هم می ریزد.  

در همین مسابقات مچ پای بهنام یخچالی دچار مصدومیت شد و من اصلا فکر نمی کردم او بتواند بهنام را به بازی برساند و به نظرم جادو کرد. او با ۳ قرص مسکن بسیار قوی به زمین آمد و برای تیم از همه داشته های خود مایه گذاشت.  

او گفت: جامعه بسکتبال از بازی ما و نحوه نمایش تیم ملی رضایت داشتند و ما یک تیم منسجم و خوب را داشتیم اما متاسفانه در بازی با اردن مسیر به شکلی پیش رفت که نتوانستیم بین تیم های پایانی این مسابقات باشیم.

ارمغانی گفت: اگر در یک تورنمنت نتوانیم همه چیز را تحت کنترل داشته باشیم ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد که در این مسابقات برای تیم ایران رخ داد. من هم اعتقاد دارم می توانستیم در بین ۴ تیم پایانی باشیم و شانس حضور در فینال را هم داشتیم اما جریان بازی آنطور که می خواستیم پیش نرفت.
 
بازیکن آمریکایی اردن از هشت متر شوت ۳ امتیازی زد و این را نمی توان مدیریت کرد. اگر یکی از شوت های او گل نمی شد بازی از نظر روحی و روانی به سود ما و به ضرر اردن بود اما این اتفاق یک بازی فرسایشی را برای ما ایجاد کرد و هر چه انرژی گذاشتیم که بازی را برگردانیم نشد.

 او در مورد ایوانویچ تاریخ و زمان حضورش در تیم ایران اظهارداشت: او اردوی تابستانی دارد که درگیر آن است. روز اولی که با او صحبت کردم قرار بود بیاید و تا آخر پنجره سوم کنار ما باشد. اما مربی با استعداد و خوبی می بینم، هر چند جوان است اما به ما خیلی کمک می کند. ما نیاز داشتیم تا در برنامه ریزی استراتژیک در کنار ما باشد و یکی از گزینه های بسیار خوب در این عرصه بود. مربی خارجی است که با فرهنگ ایرانی بسیار آشناست چرا که در ایران بوده و در کارهای فنی و همبستگی تیمی هم می توانست کمک حال باشد. الان او در کشور خودش است و مربی تیم ملی بسکتبال کرواسی است.
 
ارمغانی در واکنش به این سئوال که چرا در کاپ آسیا از بازیکنان جوان ایرانی و نسل جدید استفاده نکرده،  خاطر نشان کرد: من از ارائه آمار هدفم این نبود که ارزش کار همکاران سابقم و مربیان تیم ملی را زیر سئوال ببرم، من فقط گفتم در این ۲ ماه چه کرده ام و در چه مسیری قرار داریم. در کاپ آسیا 

در سال ۲۰۰۰ تغییر نسل را داشتیم اما الان بازیکنان بسیار خوبی داریم که باید آرام آرام این تغییر نسل را در تیم ملی ایجاد کنیم. حضور یک بازیکن باتجربه در کنار بازیکن جوان کمک می کند تا بازیکنان آینده دار ما راحت تر خودشان را پیدا کنند و متین آقاجانپور این را به خوبی در این مدت نشان داد.

وی گفت: طبیعی است برای تغییر نسل نیازمند زمان هستیم و نمی توانیم یک شبه همه چیز را تغییر بدهیم.

ارمغانی در خصوص بازی با اردن و شکست تیم ملی بسکتبال ایران در آن دیدار گفت: استراتژی ما مشخص بود و هدف ما از نوع بازی که انجام دادیم شفاف است. اردن تیم بسیار خوبی نشان داد، من در یک مصاحبه رادویی هم گفتم که اردن تیم سرسختی است و از تجربیات خوبی بهره می برد. به نظر من اردن تیم درجه دو آسیا نیست و الان خودش را در جمع تیم های سطح اول آسیا قرار داده است.  

او ادامه داد: من به دنبال توجیه نیستم اما من تیم اردن را خوب دیدیم، اینکه در گذشته آنها کجا بوده اند مهم نیست اما الان خودشان را به خوبی نشان داده اند. من بازی آنها را در دیدار با چین تایپه را از نزدیک دنبال کردم و شوت ثانیه های پایانی بازیکن اردن باعث شد تا آنها حریف ما شوند. این همان اتفاقاتی است که در یک تورنمنت ممکن است رخ بدهد و همان موضوع روحیه بازیکنان اردن را دوچندان کرد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در خصوص شایعاتی که در خصوص بازگشتش به مجارستان به دلیل بازنشستگی مطرح شده گفت: طبق قوانین مجارستان من ۵ تا ۷ سال آینده بازنشسته خواهم شد و الان هم به دنبال این موضوع نیستم. من عاشق بسکتبال هستم و تا وقتی سرپا باشم کار می کنم. با تیم ملی حداقل تا پایان پنجره جام جهانی قرار داد دارم و امیدوارم باشم و بتوانم به تیم ملی کمک کنم.  

او در مورد امکان حضور بازیکنان باتجربه در کنار تیم ملی تاکید کرد: صمد نیکخواه بهرامی یا مهدی کامرانی چون الان درگیر بسکتبال نیستند نمی توانند به تیم ملی کمک کنند. من در پنجره چهارم جام جهانی با تیم بسکتبال ایران و برخی از بازیکنان ایران نوین ۲ بازی تدارکاتی در ژاپن خواهیم داشت و پون از قبل تدارک دیده بود و پخش خواهد داشت نمی توانیم از سفر اجتناب کنیم. برای این که تیم هم خسته نشود تیم را ترکیبی از جوانان و با تجربه خواهیم داشت تا برای بازی بعدی با ژاپن آماده شوند.

ارمغانی در مورد بازی پست گارد راس  و سایر پست های تیم ملی گفت: می توانیم بهتر از این ها کار کرد و باید سعی کنیم بازیکنانی به تیم ملی اضافه شوند که به ما کمک کنند تا دست تیم را بگیرند. در همین سفر ژاپن قصد داریم دو بازی خوب انجام بدهیم تا بازیکنان جوانمان را بهتر بشناسیم. بعد از بازگشت به تهران همه دوباره کنار هم جمع خواهیم شد تا برای بازی رسمی با آنها آماده شویم.

ارمغانی در واکنش به این سئوال که نبود وی در ایران و عدم شناختی که از بازیکنان داشت، در روند کار او چقدر موثر بوده، گفت: من از طریق همکارانم بازیکنان را شناسایی کردم و در مدتی که هم در کنار هم کار کردیم این شناسایی ایجاد شد.
 
وی در مورد افت محسوس بازیکنان ایران در بازی با اردن خاطر نشان کرد: تیم ایران با تمام وجود در زمین جنگید و از همه داشته های خود بهره برد. ما در کواتر سوم انرژی بسیاری را هزینه کردیم و در کواتر چهارم انرژی برای ما نمانده بود و آن اتفاقات افتاد. وقتی بدن خسته می شود فکر کردن سخت شده و تصمیم های غلط از سوی بازیکنان در زمین بازی اتخاذ می شود.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ادامه داد: ما لیگ پویایی نداشتیم چرا که زمان آن بسیار کوتاه است، در اروپا این مدت ۱۰ ماه طول می کشد یعنی در طول سال تیم ها درگیر هستند سالیان قبل این مشکل را داشتیم که لیگ ما ۶ ماهه بود و مابقی سال فعالیت خاصی نبود و امیدواریم این زمان طولانی تر شود.
 
ارمغانی گفت: این مساله برای باشگاه ها خوب است چرا که درآمد بیشتری و بازیکنان هم در شرایط مطلوب تری قرار خواهند داشت.  

وی در پاسخ به این سئوال که برای بسکتبال ایران چه آینده ای را می بیند، گفت: باید کار کرد و پشتکار داشت، در آینده می توان بهتر شد. من بر اساس آمار و ارقام گفتم در این مدت ۲ ماهه کجا بودیم و به کجا رسیدیم. دوستانی بسکتبالی زیادی دارم که در ایران و خارج از کشور حضور دارند و در ۴ بازی کاپ آسیا در جریان نظر آنها هستم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با تاکید بر کار تیمی و همکاری متقابل با کادر فنی خود گفت: من از همه همکاران نظرخواهی می کنم اما تصمیم های تیم ملی بر عهده خود من است و بازیکنان ایران نوین را هم بر اساس نظر شخصی به تیم ملی فراخواندم تا در نهایت ۱۲ بازیکن برای بازی رسمی با ژاپن انتخاب شوند.  

وی با تاکید بر کار تیمی و همکاری متقابل با کادر فنی خود گفت: من از همه همکاران نظرخواهی می کنم اما تصمیم های تیم ملی بر عهده خود من است و بازیکنان ایران نوین را هم بر اساس نظر شخصی به تیم ملی فراخواندم تا در نهایت ۱۲ بازیکن برای بازی رسمی با ژاپن انتخاب شوند.  
او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه آیا به دنبال ایجاد اتاق فکر در تیم ملی بسکتبال است یا خیر، گفت: حق هر مربی است که کادر فنی خودش را انتخاب کند اما این دلیل نمی شود با سایر مربیان مشورت نکنم، به دنبال ایجاد یک اتاق فکر هستم و از همه مربیان و افرادی که در بسکتبال صاحبنظر هستند به صورت شفاف و کامل در خصوص تیم ملی به شور بنشینیم. شاید خیلی بهتر بتوانیم به نتیجه برسیم. تمام این ۶ بازی که در این مدت بوده را بررسی خواهیم کرد و از کمک همه دوستان کمک می گیرم.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha