اختصاص هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه‌تمام خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی از اختصاص هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار برای احیای واحدهای نیمه‌تمام این استان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، مجتبی شریعتی‌فر افزود: در سفر رئیس جمهور به استان ۲ مصوبه در حوزه اقتصادی داشتیم که براساس یکی از آنها هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه‌تمام اختصاص یافته است.

وی گفت: در این راستا در مجموع سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ۶۸۳ واحد تولیدی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: با این تسهیلات برای پنج هزار و ۴۰۰ نفر تثبیت اشتغال و برای هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد خواهد شد، سال گذشته هم حدود ۳۸۰ میلیارد تومان در این زمینه پرداختی داشتیم.

وی گفت: بخش عمده این تسهیلات سال ۱۴۰۱ در چند طرح بزرگ توسعه کویر تایر، پنج طرح فرآوری معدنی و طرح‌های صنایع تبدیلی کشاورزی همچنین در زمینه اجرای طرح‌های تکمیلی سه مجتمع گردشگری سرمایه‌گذاری می‌شود.

شریعتی‌فر تصریح کرد: در مصوبه دوم سفر هم ۹۷۰ میلیارد تومان برای تسهیلات وام قرض‌الحسنه ازدواج اختصاص یافته که سال گذشته بیش از این و به میزان ۹۸۴ میلیارد تومان به استان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه با این تسهیلات ۹ هزار و ۸۴۶ فقره وام ازدواج در خراسان جنوبی پرداخت شده است گفت: در تسهیلات مصوبه اول سفر در حوزه اقتصادی به همه حوزه‌ها توجه شده اما به حوزه کشاورزی توجه ویژه‌تری شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی افزود: به طرح‌های صنعتی و معدنی به لحاظ مبلغ اعتبار تخصیص یافته، توجه شده است و در حوزه کشاورزی بیشتر در صنایع تبدیلی و تکمیلی و در محصولات مزیت‌دار ورود می‌کنیم.

وی گفت: با این تسهیلات، ایجاد واحدهای فناوری و کمک به تکمیل واحدهای نیمه‌تمام در شهرستان‌ها که این مزیت را دارند، مورد توجه واقع می‌شود.

شریعتی‌فر اظهار داشت: در این راستا با تاکید استاندار ۶۸۳ طرح با بیش از ۲ هزار طرح زیر مجموع در حوزه محصولات استراتژیک کامل خواهند شد تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص به طرح‌های اقتصادی با حداقل ۶۰ درصد پیشرفت توجه شده است افزود: در بخش گردشگری هم چند واحد اقامتگاهی در غرب استان برای تقویت گردشگری کویر که نیمه‌تمام رها شده، تکمیل خواهند شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: از ظرفیت‌های موجود برای جذب گردشگر خارجی استفاده خواهد شد و با توجه به خلأ موجود در تولید محتوا، کارگروهی با همکاری میراث فرهنگی برای انجام این کار، تشکیل شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری اضافه کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، سال گذشته ۶۴ پرونده و امسال نیز تاکنون ۵۰ پرونده بررسی شده است.

شریعتی‌فر گفت: بر مبنای ارزیابی وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری، خراسان جنوبی به لحاظ واحدهای غیرفعالی که با حمایت این کارگروه فعال شده‌اند با ۱۰۸ واحد بعد از اصفهان در رتبه دوم کشور است که ۸۰ درصد این کار هم از بهمن سال گذشته انجام شده است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی با ۳۰۰ واحد تولیدی که در این راستا به بهره‌برداری رسیده، در رتبه اول کشور است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی از نظر تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده خارج از آن، در سال گذشته با ۱۰ درصد واحدها بعد از همدان در کشور سوم است.

وی گفت: از ظرفیت تسهیلات تکلیفی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه هم تاکنون ۴۹۹ طرح به میزان ۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و ۲۷۰ میلیارد تومان در بانک‌های عامل برای پرداخت به ۲ هزار و ۳۱۴ واحد مصوب شده است.

شریعتی‌فر از پرداخت ۴۴ میلیارد تومان در قالب تسهیلات مشاغل خانگی خبر داد و گفت: در قالب بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه نیز حدود ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات و همچنین ۷۰۰ میلیارد تومان از محل رونق تولید به واحدهای تولیدی خراسان جنوبی پرداخت شده است.

وی با اشاره به دیدارهای استاندار با سفرای خارجی به‌ویژه سفرای کشورهای آسیای میانه و حوزه دریای خزر تصریح کرد: سال گذشته ۷۶۱ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان داشتیم و سرمایه گذاری خارجی بیشتر باید در حوزه صنایع بزرگ انجام شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه نیروگاه‌های کوچک ۷۰ تا ۲۰۰ مگاوات نیروگاه در استان خواهیم داشت گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال، ظرفیت ایجاد حدود ۲۴۱ مگاوات نیروگاه خورشیدی شناسایی شده که مناقصه ۹۰ واحد برای ایجاد نیروگاه‌های بزرگ برگزار شده است.

وی افزود: در راستای شعار سال، قرارگاه حمایت و تسهیل اشتغال دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در استان تشکیل شد و سه کارگروه امکان‌سنجی تولید دانش‌بنیان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات و گردشگری شکل گرفته است.

شریعتی‌فر تصریح کرد: با محوریت دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری مسائل استان شناسایی شده است تا راهکارهایی برای رفع آنها ارائه شود.

وی گفت: در این راستا مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان هم شناسایی شده و اقداماتی برای حل آنها در حال انجام است و ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و حوزه کشاورزی نیز برقرار شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی افزود: پیگیری‌های لازم از طریق معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مجموعه نهاد ریاست جمهوری برای استفاده از منابع ملی برای اجرای چند طرح دانش‌بنیان شده است.

وی به روند برگزاری جلسات کارگروه اشتغال استان اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی سال گذشته برای ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر تعهد ایجاد اشتغال داشتند که بیش از این تعداد و برای ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

شریعتی‌فر افزود: امسال هم ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر تعهد اشتغال بوده که تاکنون ۱۵ درصد آن محقق شده و برای اشتغال و مهارت‌آموزی سربازان نیز اقداماتی انجام شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته در مجموع تعهد اشتغال انجام شده در استان ۱۱۳ درصد بوده که برای امسال نیز همین رقم پیش‌بینی شده و با نظارت بر تسهیلات پرداختی بیشتر اشتغال پایدار مدنظر است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با اشاره به هدفمندسازی روند پرداخت تسهیلات با توجه به نیازها گفت: با کمک اداره کل امور اقتصادی و دارایی، اطلس سرمایه‌گذاری استان تهیه می‌شود تا بر مبنای آن مجوزهای بدون نام برای سرمایه‌گذاری صادر شود.

وی از ایجاد واحد مس در قاین و چند واحد سرمایه‌گذاری در طبس و نهبندان خبر داد و افزود: در حوزه صنایع دستی هم برآورد سه هزار شغل را کرده‌ایم و در این حوزه بیشتر باید برندسازی و بازاریابی شود.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha