پیشنهاد رییس شورای عالی استان‌ها برای حضور نماینده شوراها در سایر دستگاه‌ها

مشهد- ایرنا- رییس شورای عالی استان‌ها گفت: شوراها باید نماینده‌ای در تمام دستگاه‌ها و نهادهای ملی کشور برای دفاع از حقوق شوراها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرویز سروری عصر چهارشنبه در همایش ملی روسای کمیسیون‌های حقوقی شوراهای اسلامی شهرها و مدیران حقوقی شهرداری‌های مراکز استان ها در مشهد افزود: نظام شورایی کشور از برجسته ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است و مردم پایه بودن انقلاب عملی شد.

وی اضافه کرد: وجود ١٢۶ هزار نفر در جامعه شورایی کشور ظرفیت بی نظیری را بوجود آورده است اما منویات قانونگذاران در شوراهای کشور تحقق نیافته است، پوسته مردم سالاری دینی را داریم اما هسته آن را نتوانسته ایم نهادینه کنیم.

رییس شورای عالی استان ها ادامه داد: مردم مهمترین کلید در نظام جمهوری اسلامی برای بارکردن قفل ها هستند و شوراها نیز به عنوان نهاد مردمی نقش مهمی در پیشبرد اهداف کشور دارند.

سروری افزود: در اجرای اصل قانون شوراها، ابزار لازم وجود ندارد، جامعه شورایی و مدیریت شهری کشور باید هماهنگ با هم حرکت کنند.

وی تاکید کرد: شوراهای کشور فراتر از قانون مطالبه ای ندارند، مطالبه ما در چارچوب قانون است.

وی گفت: در سال ١۴٠٠ تعداد ۴٣٣ تخلف در شوراهای کشور رخ داده است که رقم زیادی نیست و ۵٠ درصد این تخلفات نیز به دلیل فقدان آگاهی اعضای شوراهاست، لذا تلاش می شود از ظرفیت های مختلف برای آموزش اعضای شوراها استفاده شود.

وی اظهار امیدواری کرد: شاهد شکل گیری نظام شورایی مطابق قانون اساسی در کشور باشیم.

وجود ٢۵ هزار پرونده تخلف در شهرداری تهران

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این همایش اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام طاغوتی به نظام مردم سالاری مبتنی با دین تغییر کرد.
مهدی اقراریان افزود: هم اینک کارآمدی نظام برخواسته بر اندیشه اسلامی از مهمترین موضوعات کشور است، رضایتمندی مردم اصلی آرین مسأله ای است که با آن مواجهیم.
وی اضافه کرد: امروز نگاه محدودکننده در وظایف شوراها دیده می شود، اگر قرار است شوراها فعال باشند باید قوی و کارآمد باشند.
اقراریان افزود: ابزار لازم نظارت نهادی باید در اختیار شوراهای اسلامی شهر برای نظارت بر شهرداری ها وجود داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در شهرداری تهران ٢۵ هزار پرونده وجود دارد، چه اتفاقی افتاده که در شهرداری باید این تعداد پرونده تولید شود؟
وی تاکید کرد: زنجیره و فرایندها در عرصه حکمرانی باید بازبینی شود و با اصلاح هندسه حکمرانی با تمرکز بر نقش شوراهای اسلامی شهر ها زمینه خدمت شایسته تر به مردم فراهم شود. 
کاهش اختیارات شوراها
رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این همایش اظهار کرد: هر روز اختیارات شوراها کاهش می یابد.
حسن موحدیان افزود: شوراها و شهرداری ها همیشه در معرض ارزیابی افکار عمومی هستند.
وی اضافه کرد: شهر مشهد مهاجر پذیر است، باید سرعت مهاجرپذیری را کم کرد اما نمی توانیم در این خصوص سیاستگذاری کنیم.
موحدیان تاکید کرد: سیاست های محلی باید با اقتضائات محلی گرفته شود.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: شوراها باید پاسخگوی مردم باشند اما اختیارات این نهادها هر روز در حال کاهش است. 
رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این همایش اظهار کرد: شوراهای شهر و روستا از جایگاه حقوقی در قانون اساسی برخوردار هستند و رابطه مردم و دولت را تسهیل می کنند.
هاشم دائمی خاطرنشان کرد: با تقویت شوراها می توان زمینه مدیریت یکپارچه برای خدمت بهتر در همه حوزه ها را فراهم کرد.
دائمی گفت: متاسفانه طی ۴ دهه اخیر اختیارات تصمیم گیری و سیاست گذاری شوراها کاهش یافته است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: نظارت نهادهای مختلف بر شهرداری بدون ایجاد بستر هماهنگ با شورای شهر، شهرداری ها را با مشکل مواجه کرده است در حالی که نظارت بر شهرداری وظیفه شوراها است.
دائمی افزود: این اقدام شهرداری ها را در انجام وظایفشان با مشکل مواجه کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم تعریف منابع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها این نهادها به تراکم فروشی برای تامین منابع خود متوسل شده اند.
رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: این همایش دو روزه با هدف بررسی و ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات شبکه حقوقی کشور و هم اندیشی برگزار می شود.
 نخستین همایش ملی روسای کمیسیون‌های حقوقی شوراهای اسلامی و مدیران حقوقی شهرداری‌های مراکز استان ها در روزهای پنجم و ششم مرداد ماه در مشهد در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha