۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷
کد خبر: 84833778
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ادعای واشنگتن در مورد اقدام چین علیه تایوان

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷
کد خبر: 84833778
ادعای واشنگتن در مورد اقدام چین علیه تایوان

تهران- ایرنا- با اعلام سفر ماه آینده نانسی پلوسی به تایوان و محکومیت این دیدار از سوی مقام های چین، دولت بایدن ضمن تلاش برای لغو این سفر به طرح ادعاهایی درخصوص اقدام احتمالی چین علیه تایوان پرداخته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه "نیویورک تایمز"، با نزدیک شدن به زمان  سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در گرماگرم تنش ها میان پکن- واشنگتن، دولت «جو بایدن» مراقب هرگونه اقدام چین برای بستن تنگه تایوان است و ترجیح می‌دهد پلوسی سفر خود را به این منطقه لغو کند.

به نوشته این روزنامه، نگرانی‌های دولت بایدن نسبت به اظهارات و اقدامات چین بر سر تایوان در تابستان امسال به شدت افزایش یافته به گونه ای که برخی مقام های کاخ سفید نگران هستند رهبران چین احتمالا در طول یک سال و نیم آینده دسترسی این جزیره خودگردان را از طریق بستن تنگه تایوان که کشتی های نیروی دریایی آمریکا به طور منظم از آن عبور می کنند، وارد عمل شوند.

آمریکایی ها می گویند که نگرانی ها در واشنگتن در روزهای اخیر تشدید شده و دولت بایدن بی سر و صدا در تلاش برای منصرف کردن پلوسی از این سفر ماه آینده است.

پلوسی نخستین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است که از سال ۱۹۹۷ به تایوان سفر می‌کند و دولت چین بارها برنامه وی برای این سفر را محکوم و تهدید به تلافی کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: مقام های چینی تابستان امسال مصرانه تاکید کردند برخلاف دیدگاه آمریکا و سایر کشورها، هیچ بخشی از تنگه تایوان را نمی توان آب های بین المللی در نظر گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم ماه گذشته میلادی گفت چین بر تنگه تایوان حاکمیت و صلاحیت قضایی دارد.

از این رو مقام های آمریکایی نمی دانند که آیا چین قصد دارد این ادعاها را عملی کند یا خیر.

«کریس کونز» سناتور ایالت دلاور و از افراد نزدیک به بایدن، در این خصوص گفت: واشنگتن به این موضوع توجه دارد که چین، ارتش آن و رئیس جمهوری این کشور چه درس هایی از جنگ اوکراین آموخته اند.

این رسانه در ادامه آورده است: مقام های چینی می دانند که دولت بایدن براساس آموخته هایش از تهاجم روسیه به اوکراین، تلاش می‌کند فروش تسلیحات خود به تایوان را شکل دهد تا این جزیره دموکراتیک را به چیزی شبیه به «خارپشتی» بدل کند که مجهز به جنگ افزارهای مؤثر برای جلوگیری از حملات احتمالی دشمن خواهد شد.

از آن سو مقام های واشنگتن اگرچه نگران هرگونه اقدام تنش آفرین با دولت پکن هستند، می گویند که اطلاعات خاصی حاکی از اقدامات احتمالی چین در قبال تایوان ندارند.

لذا سوال اصلی این است که مقام های عالی رتبه چین در مورد نقاط قوت ارتش خود در قبال تایوان، آمریکا و متحدان منطقه ای واشنگتن از جمله ژاپن و کره جنوبی چه فکر می کنند.

«ژنرال مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش هفته گذشته رفتار ارتش چین را در منطقه آسیا و اقیانوسیه به طور قابل توجهی تهاجمی تر خواند.

مقام های چینی هم جریان مداوم سفرهای شخصیت های ارشد آمریکا به تایوان را محکوم کرده و آن را شبیه  تعامل رسمی دیپلماتیک با این جزیره می دانند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز در یک نشست خبری گفت: اگر آمریکا بر ادامه این دست اقدامات پافشاری کند، چین برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود اقدامات قاطعی در پیش می گیرد و واشنگتن را مسئول تمام عواقب جدی آن دانست.  

همزمان تیم پلوسی می گویند که برنامه ریزی برای سفر رئیس مجلس نمایندگان به تایوان برغم افزایش خشم پکن در حال انجام است و پلوسی نیز طبق معمول این دست بازدیدهای مقام های آمریکا، با هواپیمای نظامی به تایپه می رود. هرچند برخی تحلیلگران به واشنگتن هشدار داده اند که چین می تواند هواپیماهایی را برای «اسکورت» هواپیمای پلوسی بفرستد و از فرود آن جلوگیری کند.

اما برخی مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، ضمن آنکه این دست نگرانی ها در خصوص سفر پلوسی را مشروع می دانند، اقدام پکن در جلوگیری از فرود هواپیمای پلوسی را غیرمحتمل خوانده و آن را تشدید تنشی جدی خوانده اند.  

رئیس مجلس نمایندگان هم هفته گذشته با بیان اینکه به طور علنی در مورد برنامه های سفر خود صحبت نمی کند، تاکید کرد که حمایت از تایوان برای آمریکا اهمیت دارد.

بایدن نیز چهارشنبه گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این سفر پیشنهادی گفت که «ارتش فکر می‌کند در حال حاضر این ایده خوبی نیست». وی همچنین افزود که قصد دارد در ۱۰ روز آینده با شی صحبت کند. بایدن و شی آخرین بار در ماه مارس (اسفند) از طریق تماس ویدیویی با یکدیگر گفت و گو کردند و در این تماس رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد که هرگونه کمک احتمالی چین به روسیه در حمله به اوکراین پیامدهایی خواهد داشت.  

«سوزان ال شیرک» یکی از مقام های ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص خطری که سفر پلوسی به تایوان دارد می گوید: ممکن است شی این سفر را نوعی اقدام تحقیرآمیز ببیند و دست به اقدامی عجولانه بزند.

«شی یین‌هونگ» استاد روابط بین‌الملل در پکن هم می گوید  پکن به دنبال پاسخ نظامی است که قدرتمند  تلقی شود، اما نه آنقدر تهاجمی که منجر به درگیری بزرگ‌تر گردد. وی سپس خاطرنشان کرد که هیچ کس نمی تواند جزئیات اقدام احتمالی پکن در قبال سفر پلوسی را پیش بینی کند.

«هو شیجین» سردبیر پیشین روزنامه گلوبال تایمز متعلق به حزب کمونیست، در حساب توئیتر خود نوشت: جنگنده های ارتش چین ممکن است هواپیمای پلوسی را دنبال کنند و وارد حریم هوایی تایوان شوند. وی در ادامه افزود: اقدام پکن به منزله "یک پاسخ نظامی تکان دهنده" خواهد بود.

در حالیکه گمانه زنی ها بر سر سفر پلوسی میان هر دو طرف طرف آمریکایی و چینی بالا گرفته است، «جوآن او» سخنگوی وزارت خارجه تایوان دیروز دوشنبه گفت تایپه هیچ اطلاعات "قطعی" در مورد دیدار خانم پلوسی دریافت نکرده است.

بسیاری در تایوان نگران هستند که چنانچه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان لغو شود، پکن هم تصور می کند که تاکتیک‌های ارعاب آن جواب می‌دهد.

از این رو در واشنگتن، برخی نمایندگان جمهوری خواه علنا از پلوسی خواسته اند که به عنوان نشانه ای برای موضع گیری علیه چین، به این سفر ادامه دهد.

ایوان کاناپاتی یکی از اعضای ارشد "مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی" و مدیر چین در شورای امنیت ملی دوران ریاست جمهوری ترامپ و بایدن، لغو این سفر را نشانه تضعیف تلاش‌های واشنگتن برای تقویت روابط تایوان و سایر دموکراسی‌ها دانست.

وی افزود: بخش بزرگی از نگرانی چین در مورد اقدامات آمریکا به این دلیل است که واشنگتن درواقع فضا را برای دیگر کشورها باز می کند و این چیزی است که چین واقعا بیش از همه نگران آن است؛ یعنی مشروعیت بیشتر دولت تایوان در سطح بین‌المللی.

در این میان، برخی دیگر از تحلیلگران به راه های کم خطرتری برای حمایت از تایوان اشاره می کنند.  برای مثال، واشنگتن می تواند با فرستادن یک افسر ارشد نظامی یک توافقنامه تجاری دوجانبه امضا کند و از این راه به  تایوان کمک کند که اتکای اقتصادی خود را به چین کاهش دهد.

مقام های نظامی آمریکا بر این باور هستند که حملات هوایی و دریایی چین به تایوان دشوار است و چنانچه پکن مصمم به این دست اقدامات باشد آن را به صورت تدریجی انجام می دهد. به عقیده این تحلیلگران شاید پکن ابتدا با استناد به بیانیه اخیر در مورد تنگه تایوان اقدامات محدودی در این زمینه انجام دهد. نظریه دیگر این است که چین احتمالا تلاش خواهد کرد جزیره ای خارجی نزدیک به سواحل چین را تصرف کند.

از سوی دیگر، مقام های آمریکا دور از انتظار می دانند که پکن بر سر اینکه چه عملیاتی انجام دهد تصمیم گیری کرده باشد. هرچند واشنگتن به طور مرتب در حال شبیه سازی شرایط و بازی جنگی است.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در اظهاراتی تاکید کرد که چین در حال درس گرفتن از جنگ اوکراین است. وی سپس افزود: تایوان پس از سال ها خرید سامانه های دفاعی گران قیمت توجه بیشتری به بسیج شهروندان و جنگ اطلاعاتی دارد.

این مقام دولت بایدن همچنین خاطرنشان کرد که تامین نیاز دفاعی تایوان بر تولید سخت افزار نظامی آمریکا فشار بیشتری خواهد آورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha