۲ مرداد ۱۴۰۱، ۷:۵۹
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84831044
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کرونای تازه نفس در کمین عادی انگارها

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۷:۵۹
کد خبر: 84831044
کرونای تازه نفس در کمین عادی انگارها

قزوین - ایرنا - این روزها در حالی که عملا وارد پیک هفتم کرونا در کشورمان شده ایم، این ویروس منحوس با شکل و شمایل جدید و قدرت انتشار بیشتر نسبت به گذشته میان ما حاضر شده و اکثر قربانیان خود را از میان افراد عادی انگار که نسبت به رعایت نکات بهداشتی و تزریق واکسن کوتاهی می کنند، انتخاب می کند.

به گزارش ایرنا، در حالی که رشد شیوع کرونا این روزها تصاعدی شده، بسیاری از شهروندان قزوینی نسبت به این قضیه و خطرات آن بی توجه بوده و نسبت به استفاده از ماسک و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی عادی انگاری می کند.

این روزها با وجود رشد تصاعدی و نگران کننده شمار مبتلایان به کرونا و ورود به پیک هفتم در بسیاری از مکان های عمومی و شلوغ مانند مجتمع های تجاری و مراکز خرید، بازار، رستوران ها و تالارها و مراسم ختم و ترحیم در قزوین خبری از رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک نیست.

عادی انگاری شهروندان به گونه ای است که خیلی از قزوینی ها حتی آنها که در موج های قبلی کرونا خود را ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی می دانستند هم ضرورتی به استفاده دوباره از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نمی بینند.

با وجود اثبات تاثیر واکسن در مهار کرونا و ایمنی بدن مقابل این ویروس هنوز کمتر از نیمی از جمعیت بالای ۱۸ سال استان قزوین دز سوم را تزریق کرده اند.

کرونای تازه نفس در کمین عادی انگارها

انکار کرونا بدتر از عادی انگاری

برخی شهروندان اما از عادی انگاری فراتر رفته و حتی منکر وجود کرونا هستند!

داوود صاحب یکی از سوپرمارکت های قزوین است که با او در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی و اسنفاده از ماسک صحبت کردم، خنده ای سر می دهد و می گوید اصلا مگر کرونایی دیگر وجود دارد که بخواهیم ماسک بزنیم و پروتکل ها را رعایت کنیم؟

این شهروند که با بخش زیادی از مردم در روز سروکار دارد،گفت: من ۲ دز واکسن زدم و یکبار هم کرونا گرفته ام و دیگر بدنم خود ایمن شده است!

او اضافه کرد: احتمالا ویروس جدید یک بیماری دیگر است اما چون ناشناخته است هنوز به آن کرونا می گویند.

علی راننده یکی از تاکسی های اینترنتی در قزوین است که از ماسک84831044 استفاده نکرده است، به او می گویم اوضاع کرونا دوباره خطرناک شده و باید ماسک بزنیم، فوری جواب را با سوال پاسخ می دهد: مگر کرونایی هم هست؟!

بعد از اینکه می فهمد خبرنگارم و سوژه گزارشم شده، می گوید: خدا پدرت را بیامرزد، چه کرونایی،چه ماسکی، تازه راحت شده ایم از دست ماسک زدن، تورو خدا نگید این طوری و گزارش ننویسید الکی و شلوغش نکنید، وقتی شما که خبرنگارید این را بگویید باعث می شوید دوباره سرجای اول برگردیم و مدام ماسک بزنیم. 

یک روز بعد به جایی می روم که اوضاع عادی انگاری خیلی بدتر است، به یک مجلس عروسی دعوت شده ام، شاید کمتر از یک دهم مدعوین ماسک زده اند، ظرفیت سالن هم پر است و خبری هم از فاصله گذاری اجتماعی نیست، در میزی هم که نشستم دو سه نفر از آشنایان با خنده و متلک می خواهند وادارم کنند که ماسک را از صورتم بردارم.

یکی از آنها به من می می گوید همین امثال شما با این زیاده رویتان باعث ماندگاری کرونا می شوید!، بغل دستی او هم خنده کنان می گوید ماسک را بردار اگر کرونا گرفتی قول می دهم بیایم پیشت تا من هم از تو کرونا بگیرم!، با وجود اعلام روزانه افزایش بیماران و جان باختگان مبتلا به کرونا این حجم از عادی انگاری نسبت به خطر این ویروس برایم عجیب است.

کرونای تازه نفس در کمین عادی انگارها

پیک هفتم کرونا وارد قزوین شده است

زنگ ورود به پیک هفتم کرونا عملا به صدا درآمده است، هرچند صدایش آنگونه باید به گوش ها نرسیده و باعث حساسیت در بین جامعه نشده است.

دکتر عبدالله دیدبان رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین  با اشاره رشد قابل توجه بیماران مبتلا به کرونا در این استان طی روزهای اخیر، در این خصوص گفت: باید اذعان کرد وارد پیک یا موج هفتم کرونا شده ایم.

این مسوول با اشاره به بستری شدن ۱۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های قزوین ، اضافه کرد: سرعت انتشار این ویروس در موج جدید از دوره های قبلی بیشتر است به طوری که یک بیمار و فرد آلوده می تواند به تنهایی ۱۸ نفر دیگر را به این ویروس درگیر کند.

دیدبان تاکید کرد: افرادی که علایمی تب، گلودرد،بدن درد و مشکل تنفسی را پیدا کنند به احتمال قوی به کرونا مبتلا شده و باید خود را قرنطینه کرده و با دیگران ارتباط نداشته باشند و بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه عادی انگاری کرونا ما را با سرعت بیشتری وارد شرایط قرمز و بحرانی می کند، ادامه داد: نباید خطر کرونا و خیز دوباره آنرا دست کم بگیریم، این ویروس تنها در استان قزوین مرگ بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر را رقم زده و باعث شده تا بیش از ۵۰ هزار نفر روانه تخت های بیمارستان شده و بستری شوند، کسانی که به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند هیچ وقت فکر نمی کردند که یکی از قربانیان کرونا هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی،خدمات بهداشتی و درمانی قزوین با بیان اینکه آمادگی و ظرفیت لازم برای واکسیناسیون شهروندان وجود دارد و مشکلی در این زمینه نداریم،گفت: همچنان بهترین و موثرترین روش برای پیشگیری و مقابله با کرونا تزریق واکسن است.

دیدبان با بیان اینکه استقبال شهروندان از تزریق واکسن کرونا رضایت بخش نیست و باید رسانه ها و فعالان اجتماعی ضرورت این کار را بار دیگر به مردم یادآور شوند، یادآور شد: همه شهروندانی که از زمان تزریق واکسن آنان ۶ ماه سپری شده است می توانند نسبت به تزریق واکسن خود به پایگاه های واکسیناسیون مراجعه کنند.

کرونای تازه نفس در کمین عادی انگارها

برگزاری آیین های عزاداری محرم در فضای باز

افزایش نگران کننده شمار بیماران کووید۱۹ در حالی است که به ایام محرم و فعال شدن هیات های عزاداری این ایام نزدیک می شویم و ضرورت دارد تا ضمن انجام مراسم های سوگواری، سلامت شرکت کنندگان در آیین ها نیز حفظ شود.

استاندار قزوین که در همین خصوص دغدغه مند بود خواستار رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی هیات های عزاداری و برگزاری مراسم های سوگواری در فضای باز شد.

محمد مهدی اعلایی استاندار و رییس ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین گفت: کرونا خیز دوباره ای برداشته و باید خطر این ویروس را جدی گرفته و ضمن استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی، نسبت به تزریق دزهای یادآور واکسن نیز اقدام کنیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه با توجه به خطر قرارگیری در پیک جدید کرونا استفاده از ماسک از این پس در تمامی ادارات قزوین الزامی است و هیچ کارمندی نباید بدون زدن ماسک در محل کار خود حاضر شود، اظهار داشت: استفاده از ماسک در فضاهای عمومی نقش بسزایی در پیشگیری از انتشار این ویروس دارد.

اعلایی همچنین گفت: تقاضا می کنیم شهروندان برای پیشگیری از ابتلای خود، عزیزانشان و سایر شهروندان حتما اقدام به تزریق واکسن کنند و پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

استاندار قزوین با بیان اینکه حفظ سلامت جامعه یک اولویت اساسی است،افزود: اگر نکات بهداشتی را جدی نگیریم، به سرعت وارد بحران می شویم و بار دیگر شاهد تکمیل ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی از بیماران کرونایی خواهیم بود.

اعلایی احتمال برقراری محدودیت های کرونایی در صورت تشدید شیوع و رشد بیماران و مرگ و میر ناشی از این ویروس را دور از انتظار ندانست و گفت: در صورت قرارگیری در شرایط قرمز و تداوم عادی انگاری ها ناچار به اجرای برخی محدودیت ها خواهیم بود.

استاندار قزوین در ادامه با اشاره به پیش رو بودن ایام محرم،گفت: با توجه به سرعت رشد کرونا و لزوم حفظ سلامت شهروندان، تمامی آئین های عزاداری ماه محرم باید در فضاهای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام شود.

رهاورد:

به منظور پیشگیری از انتشار کرونا و کاهش خطرات این ویروس لازم است تا تصمیمات جدی تری از سوی ستاد ملی و ستادهای استانی مقابله با این ویروس اتخاذ شود، چرا که با طولانی شدن جضور این میهمان ناخوانده در سطح جامعه بسیاری از شهروندان دیگر ضرورتی برای رعایت پروتکل ها و همچنین تزریق واکسن نمی بینند.

جریمه اصناف خاطی و محرومیت در ارایه برخی خدمات اداری و بانکی برای افرادی که حاضر به تزریق واکسن نیستند اگر به طور جدی مورد توجه و در دستور کار قرار بگیرد می تواند موجب افزایش واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه برای مقابله با این ویروس منحوس و کاهش قربانیان آن شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha