۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۳۲
کد خبرنگار: 940
کد خبر: 84830915
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر اقتصاد: بهبود شرایط اقتصادی نیازمند اصلاحات در حکمرانی و تغییر نگرش است

مشهد- ایرنا- معاون اقتصادی وزیر اقتصاد وامور دارایی گفت: بهبود شرایط اقتصاد نیازمند اصلاحات در حکمرانی اقتصادی و تغییر نگرش است که در هر ۲ مورد دولت سیزدهم پیگیر است.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدهادی سبحانیان عصر شنبه در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد افزود: چون دهه ها بر سر سفره نفت بودیم و ارتزاق کردیم به سمت اصلاحات ساختاری در بودجه و اصلاحات نظام بانکی و بازنشستگی و دیگر موارد حرکت نکردیم.

وی ادامه داد: الان بجایی رسیدیم که ادامه روند گذشته ممکن نیست. به عنوان مثال چون در صندوقهای بازنشستگی ناکارآمدی داشتیم و صندوق ها سیاسی اداره شدند، اکنون بودجه بازنشستگان به دولت وابسته است به طوری که گاهی حقوق بازنشستگان با حقوق کارمندان برابری می‌کند در حالی که باید حقوق آنها از صندوق بازنشستگی تامین می‌شد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه نیازمند اصلاحات نگرشی هم هستیم افزود: بسیاری از حمایت ها از تولید کننده یا مصرف کننده طی سالیان گذشته نادرست بوده است و باعث ایجاد رانت و یا ازبین رفتن انگیزه تولید شده و حمایت ها گاهی به ضد خود تبدیل شده است.

وی افزود: چیزی که در دیپلماسی اقتصادی مغفول مانده این است که در صورتی روابط تجاری و بازرگانی شکل می گیرد که منافع متقابل ۲ کشور تامین شود و ما می‌خواهیم این مفهوم جا بیافتد.

سبحانیان با بیان اینکه باید از ظرفیت دانشجویان ایرانی خارج از کشور استفاده کنیم، افزود: این دانشجویان و اساتید می‌توانند طرح های مشترکی که در کشور محل تحصیل آنها وجود دارد را شناسایی و نسبت به ظرفیتهای مشترک همکاری کمک کنند.

وی گفت: دانشجویان می توانند از ظرفیت خود برای بازاریابی شرکت های دانش بنیان نیز استفاده کنند.

دانشجویان ایرانی خارج از کشور رابط اقتصادی هستند

معاون اقتصادی رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی هم گفت: دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور رایزن بازرگانی هستند و می‌توانند رابط اقتصادی با کشوری باشند که در آنجا تحصیل می‌کنند.

سیدعلی روحانی افزود: رایزنی بازرگانی هم فرصت است و هم به حیات کشور در دهه های آینده گره خورده است.

وی با بیان اینکه از سیستم نفتی باید فاصله بگیریم، افزود: باید به سمت مزیت جغرافیایی ایران برویم. درگذشته در مسیر تجارت بین الملل بودیم و امروز در مسیر انرژی بین الملل هم هستیم.

معاون اقتصادی رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای همسو کردن منافع قدرت ها با توسعه خودمان باید از زیست نفتی فاصله بگیریم و بازار را برای مزیتهای غیرنفتی پیدا کنیم و در مسیر تجارت قرار بگیریم.

شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور ۶۵ دانشجو تا دوشنبه در مشهد ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha