روزنامه پاکستانی: سفر پوتین به ایران، نشانه نظم جدید قدرت در منطقه است

تهران- ایرنا - روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران را بسیار مهم دانست و با اشاره به همسویی دو کشور برای نفی هژمونی آمریکا، نوشت: سفر پوتین به تهران، حاکی از تعامل فعالانه میان قدرتهای منطقه‌ای برای ایجاد یک نظم جدید قدرت در منطقه و تضمین عرضه بی‌وقفه انرژی در در جهان است.

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون چاپ اسلام‌آباد در سرمقاله امروز چهارشنبه خود نوشت: سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران پس از بازدید اخیر وی از چین بسیار مهم تلقی می‌شود و بیانگر انعطاف روس‌ها به سمت همسایگان و نمایش یک همسویی جدید است که مسکو به دنبال مقابله با گسترش ناتو به سمت شرق می‌باشد. 

در این سرمقاله با اشاره به مقاومت ایران در برابر تحریم‌های آمریکا و همسویی تهران-مسکو علیه سیاست‌های واشنگتن، آمده است: ایران و روسیه مصمم به مقاومت در برابر هژمونی ایالات متحده و انجام اقدامات بیشتر برای ایجاد راه‌هایی جهت تضمین عرضه بی‌وقفه نفت و گاز به جهان هستند. 

اکسپرس تریبیون نوشت: جنگ اوکراین چالش‌هایی را در حوزه قیمت انرژی و موادغذایی ایجاد کرده و مسکو را در مقطع حساسی قرار داده است. لذا مسکو به عنوان یک ابرقدرت در تلاش است تا به متحدانش از لحاظ امنیت اطمینان دهد. 

این روزنامه پاکستانی افزود: ایران برنامه سرمایه گذاری‌های چندصد میلیاردی در پروژه‌های چین از جمله طرح کمربند و جاده دارد و همزمان با روسیه نیز قراردادهای تسلیحاتی و راهبردی بسته است، لذا جبهه مشترک ایران، هند، روسیه، چین و ترکیه در درجه اول به منظور نفی مداخله ایالات متحده و ایجاد یک نظم و همسویی راهبردی جدید در منطقه تفسیر می‌شود. 

اکسپرس تریبیون نوشت: تهران و مسکو یک تفاهم جدید در بحث شکاف در جهان عرب دارند که یکی از آن حمایت تاکتیکی کرملین از سوریه این مکان را به جمهوری اسلامی ایران داد است که نفوذ خود را تا سواحل مدیترانه حفظ کند. 

ولادیمیر پوتین که برای شرکت در اجلاس سه جانبه کشورهای ضامن روند آستانه به ایران سفر کرده است پس از ورود به تهران حضرت آیت اهلج خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد. 

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر روز سه شنبه در این دیدار با تأکید بر اینکه حوادث جهانی نشان‌دهنده نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های روزافزون و متقابل است، افزودند: تفاهم‌ها و قراردادهای متعددی بین دو کشور از جمله در بخش نفت و گاز در جریان است که باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شوند. 

ایشان همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه را بویژه در پی تحریم‌های غرب، ضروری و به نفع هر دو کشور دانستند و در خصوص حوادث اوکراین گفتند: جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی‌شود اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha