طعنه بن‌سلمان به بایدن: آمریکا نیز مرتکب اشتباهاتی شده است

تهران – ایرنا – یک مقام سعودی به رویترز اعلام کرد، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته ریاض اقداماتی برای جلوگیری از اشتباهاتی چون قتل جمال خاشقچی انجام داده اما «واشنگتن نیز مرتکب اشتباهاتی از جمله در عراق» شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، یک مقام سعودی در مورد مذاکرات بایدن و بن سلمان به خبرگزاری رویترز گفت که بن سلمان اعلام کرده که تلاش برای تحمیل ارزش هایی خاص با زور بر سایر کشورها ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

بن سلمان در این دیدار مساله کشته شدن شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار فلسطینی – آمریکایی در جریان حمله رژیم صهیونیستی  در کرانه باختری را مطرح کرد و به زندان ابوغریب در عراق نیز اشاره داشت.

بایدن روز جمعه اعلام کرد که به ولیعهد عربستان گفته است وی را مسئول قتل جمال خاشقچی می داند. اما بن سلمان از قبول مسئولیت قتل این روزنامه نگار طفره رفت.

ولیعهد عربستان گفت: ریاض همه اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع اشتباهات مشابه در آینده را اتخاذ کرده است.

بایدن که روز جمعه به عربستان سفر کرد، در اولین سفر خاورمیانه ای اش در منصب رئیس جمهوری، جلساتی با مقام های مصر، اردن، عراق و شش کشور حاشیه خلیج فارس انجام داد، اما نشست خود با بن سلمان را کم اهمیت جلوه داد.

بایدن قول داده بود عربستان را به دلیل قتل خاشقچی در عرصه بین المللی، طرد کند، اما در نهایت تصمیم گرفت منافع آمریکا، بهبود مناسبات با اولین صادرکننده نفت جهان و ابرقدرت عربی را دیکته کند.

در همین حال، بن سلمان گفت: در همان سال (۲۰۱۸)، اتفاقات تاسف بار مشابهی رخ داد و روزنامه نگاران دیگر در دیگر بخش های جهان کشته شدند. آمریکا نیز اشتباهاتی همچون وقایع زندان ابوغریب در عراق و غیره را مرتکب شد.

وی تاکید کرد، همه کشورها در سراسر جهان به ویژه آمریکا و عربستان در ارزش هایی سهیم هستند که در موردش توافق دارند و موارد دیگری که در مورد آن اختلاف نظر دارند. اما تلاش برای تحمیل آن ارزش ها با زور، ممکن است اثر مخالف داشته باشد همانطور که در عراق و افغانستان اتفاق افتاد؛ جایی که آمریکا ناموفق عمل کرد.

جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در واشنگتن پست قلم می‌زد، پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha