گمانه زنی درباره تصمیم حزب دموکرات در انتخابات آتی آمریکا/ بایدن آری یا نه ؟

تهران – ایرنا – کهولت سن و وضعیت ناپایداری جسمی و ذهنی جو بایدن موجب تقویت و تشدید گمانه زنی ها برای معرفی یک کاندیدای دیگر از سوی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شده است.

به گزارش ایرنا از تارنمای تحلیلی موسوم به ۱۹۴۵، رابرت فارلی، استاد دوره های امنیتی و دیپلماسی در موسسه پترسون، تحلیلی در خصوص وضعیت متزلزل جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده و چاره اندیشی حزب دموکرات برای جانشینی احتمالی وی در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته است.

وی می نویسد: اگر جو بایدن برای انتخابات مجدد در سال ۲۰۲۴ نامزد نشود، چه کسی می تواند جایگزین او در انتخابات آینده از سوی دموکرات ها شود؟ در واقع بسیار نادر است که رئیس جمهوری آمریکا برای دور دوم کاندیدا نشود. آخرین مورد آن لیندون بی. جانسون در سال ۱۹۶۸ است. حتی در آن زمان، جانسون تا آخرین لحظات تصمیم داشت در انتخابات شرکت کند.

در زمان حاضر نیز، معاون بایدن، کاملا هریس، گزینه اصلی کاندیداتوری دموکرات ها برای جایگزینی بایدن به حساب می آید.

البته آخرین نظرسنجی ها حاکی از آن هستند که محبوبیت معاون رئیس جمهوری حتی بیشتر از بایدن کاهش یافته است و او هنوز رابطه قوی با اهالی رسانه که بی شک اثری مهم بر انتخابات ۲۰۲۴ خواهند داشت، ایجاد نکرده است. در مقابل، یک مزیت بزرگ برای هریس حمایت ضمنی بایدن و دولت خواهد بود.

به غیر از هریس، وزیر حمل و نقل دولت کنونی، پیت بوتیجیگ احتمالاً یکی از نامزدهای حزب دموکرات خواهد بود. وی یک تلاش ناموفق در سال ۲۰۲۰ برای تصاحب پست ریاست جمهوری داشت که در نهایت موجب شد جایگاهی در کابینه به دست آورد. بوتیجیگ تا حد زیادی حساب خود را با دولت بایدن جدا نگه داشته و به نظر می رسد مورد علاقه بسیاری از کسانی باشد که به هریس بی اعتماد هستند.

سناتور برنی سندرز از ایالت ورمونت هم یکی دیگر از گزینه ها است. البته او نتوانست ائتلاف موفقی در سال ۲۰۲۰ ایجاد کند و رسانه‌ها وی را مقصر مشکلات پیش روی حزب می‌دانند.

ایده ریاست جمهوری هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین هم مورد علاقه بخشی از جامعه صاحب نظران آمریکا است. اما او صراحتاً نامزدی مجدد را رد کرده است.

نامزدهای دیگری مانند جان کری، الیزابت وارن و حتی ال گور برخی مشکلات سندرز و کلینتون را ندارند اما مشکل مشترک همه آنها این است که خود آنها هم مانند بایدن  پیر هستند.

اگر جو بایدن تصمیم بگیرد که دنبال انتخاب شدن برای بار دوم نباشد، افکار عمومی علت را سن او خواهند دانست. در این صورت معرفی جانشینی با همین مساله مسلما چندان منطقی نخواهد بود. البته، اگر دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان شود، این مشکل شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

علاوه بر کسانی که بالاتر ذکرشان رفت، بسیاری از فرمانداران و سناتورهای ایالتی هم در اندیشه هستند بخت خود را برای نامزدی در سال ۲۰۲۴ بیازمایند.

کوری بوکر و امی کلوبوچار از نیوجرسی، فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام، جرد پولیس از کلرادو، گرچن ویتمر از میشیگان، اندی بشیر، فرماندار کنتاکی  و جی بی پریتزکر از ایلینوی برخی از این نام ها هستند.

با همه این حرف و حدیث ها، محتمل ترین نامزد دموکرات ها در سال ۲۰۲۴ ... جو بایدن است. براساس گزارش‌ها، بایدن معتقد است که تنها او می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد و علیرغم همه گمانه‌زنی‌ها در مورد کناره‌گیری، هیچ صدایی از یاران حلقه نزدیک بایدن مبنی بر اینکه او قصد کناره‌گیری دارد، شنیده نمی‌شود. چشم انداز بایدن ممکن است در حال حاضر تیره و تار به نظر برسد، اما از هم اکنون تا سال ۲۰۲۴ زمان زیادی برای تغییر شرایط وجود دارد. با این وجود، دموکرات‌ها باید در نظر داشته باشند که ممکن است نیاز به یافتن نامزد جدیدی برای انتخابات ۲۰۲۴ باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha