۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۸:۱۰
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84818365
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توجه ویژه به حوزه بانوان در دولت سیزدهم

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۸:۱۰
کد خبر: 84818365
توجه ویژه به حوزه بانوان در دولت سیزدهم

بیرجند - ایرنا - یکی از برنامه‌های دولت در یک سال گذشته رسیدگی به نیازهای اساسی بانوان و کمک به رفع مشکلات این قشر است؛ اقدامی که به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اختصاص اعتبارات در سفرهای استانی و برنامه‌ریزی‌ برای توانمندسازی زنان دنبال شده است.

به گزارش ایرنا با ریل‌گذاری مناسب در حوزه زنان و خانواده، بسیاری از دغدغه‌مندان امیدوارند که اقدامات عملی در راستای رفع چالش‌ها و برآورده کردن مطالبات بانوان صورت گیرد و این اقدامات در سایر بخش‌های جامعه نیز اثرگذار است.

زنان در جایگاه بخشی از توانمندی اجتماعی جامعه ایرانی قادر به انجام اقدامات موثر و گسترده‌ای هستند و برای توسعه و پیشرفت نباید از توانمندی و ظرفیت زنان کشور غفلت کرد.

بانوان به عنوان قشری که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، همواره توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی افتخارات بزرگی را برای کشور کسب کنند و در راستای توجه به ظرفیت و توانمندهای بانوان، دولت سیزدهم مسیر متفاوتی را برگزیده و تحقق مطالبات این قشر در دیدارهای بی‌واسطه با آنان مبنای برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته است.

پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور/ لزوم راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده روز یکشنبه همزمان با عید سعید قربان با هدف پیگیری مصوبات سفر اول رئیس جمهور، شناسایی استعدادها و توانمندی‌ها و بررسی مشکلات و احصای مطالبات بانوان خراسان جنوبی به مدت ۲ روز به این استان سفر کرد.

انسیه خزعلی بدو ورود به بیرجند در منزل جانباز ۷۰ درصد "ایمان بنیادی" که در حادثه بمب‌گذاری مسجد علی بن ابی طالب شهر زاهدان به دست عوامل تکفیری در سال ۱۳۸۸ به درجه جانبازی نایل آمد، حضور یافت و از همسر این جانباز به پاس زحمات و تلاش‌های مخلصانه‌اش تقدیر کرد.

توجه ویژه به حوزه بانوان در دولت سیزدهم

وی سپس با استاندار خراسان جنوبی دیدار کرد و گفت: پیگیر مصوبات سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی در حوزه بانوان هستیم و امیدواریم که در این سفر قدم‌های مثبتی برای بانوان استان برداشته شود.

معاون رئیس جمهور افزود: برخی مصوبات برای حوزه بانوان مانند موضوع حمایت از اشتغال و آموزش بانوان قبل از این و به ‌صورت متمرکز در مرکز اخذ شده است و برخی مصوبات بعد از سفر به استان‌ها، دیدار نزدیک با بانوان و احصای ظرفیت‌ها و مشکلات باید نهایی شود.

وی با بیان اینکه مصوبات عمرانی چنانچه ۵۰ درصد و بیشتر پیشرفت فیزیکی داشته باشد می‌تواند برای اتمام کار در مصوبات جدید قرار گیرد اضافه کرد: سایر موضوعات و مصوبات مانند اشتغال و مهارت‌آموزی بانوان، حمایت از تحصیل بانوان و تجهیز مدارس دخترانه را می‌توانیم پیگیری کنیم و اعتبارات لازم را دریافت و اختصاص دهیم.

استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ ویژه بانوان به‌خصوص در شهرستان‌های مرزی خراسان جنوبی را ضروری دانست و گفت: چهار شهرستان مرزی در خراسان جنوبی داریم که حداقل در ۲ شهرستان راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ ویژه بانوان نیاز است تا بتوانیم موضوع اعتیاد را به‌خصوص در حوزه بانوان مدیریت کنیم.

جواد قناعت با اشاره به ضعف‌های زیرساختی سنتی در حوزه بانوان اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌های زنان خراسان جنوبی در عرصه‌های مختلف از جمله در زمینه صنایع دستی و گردشگری بنا داریم مقدمات برای حضور پررنگ بانوان در عرصه‌های مختلف شغلی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا تقاضا داریم نگاه ویژه به بانوان خراسان جنوبی شود تا بتوانیم از ظرفیت آنان در سطح ملی استفاده کنیم.

افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های بانوان

نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای بانوان با عنوان‌ "ایده، خانه و فن‌بازار" در زمینه صنایع دستی، صنعت، فرآورده‌های تکمیلی کشاورزی و نوآوری‌ها که مقدمات برپایی آن در راستای بازاریابی و فروش محصولات تولیدی بانوان خراسان جنوبی از ۲ هفته قبل برنامه‌ریزی شده بود در اولین روز سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و با حضور استاندار خراسان جنوبی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی در این آیین گفت: نمایشگاه دستاوردهای بانوان خراسان جنوبی فرصتی برای نمایش هویت واقعی بانوان است و بانوان به عنوان هویت زنانه خود مقتدرانه و توانمند کنار هم قرار گرفتند.

فرشته اسدزاده افزود: با برپایی این نمایشگاه می‌توانیم ادعا کنیم در خراسان جنوبی مشاغل خانگی را به سمت مشاغل خانوادگی سوق داده‌ایم، بانوان استان استعدادهای بسیار خوبی دارند که باید با حمایت‌های مسئولان شکوفا شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بعد از بازدید یک ساعته از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه و گفت و گو با بانوان تولیدکننده و خلاق در جمع خبرنگاران گفت: مشکل بازاریابی و رساندن محصولات به بازار همچنین حمل و نقل از مشکلات جدی بانوان در سطح کشور است.

خزعلی افزود: بازارچه‌های فصلی می‌تواند کمک‌کننده در زمینه فروش محصولات تولیدی بانوان باشد اما بنا داریم با تامین اعتبار در هر استان حداقل یک بازارچه دائمی برای بانوان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: انتظار است استانداری‌ و شهرداری‌ها زمین مناسب به منظور ایجاد بازارچه دائمی برای بانوان را در اختیار بگذارند.

معاون رئیس جمهور پای درد دل همسران و دختران شهدا

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عصر عید قربان در کهف الشهدا بیرجند پای درد دل جمعی از خانواده‌های شهدا نشست.

در این دیدار جمعی از دختران و همسران شهید مسائل و مشکلات خود را در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن، اشتغال، بیمه، معیشت، مسایل حقوقی و درمانی مطرح کردند که معاون رئیس جمهور برای پیگیری آنها قول مساعد داد و گفت: از وظایف مهم ما مسوولان این است که به دنبال تحقق خواسته‌های شما بزرگواران باشیم و مشکلات مطرح شده در این جمع با دلایل مستند و منطقی به‌صورت مکتوب نیز منتقل شود تا از مرکز پیگیری شود.

وی افزود: باید قوانینی که درخصوص موضوعات مختلف خانواده شهدا و ایثارگران تدوین شده، به نحو احسن اجرایی شود تا بخشی از مشکلات آنان رفع شود.

نشست ۲ ساعته با بانوان نخبه و کارآفرین

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده شامگاه یکشنبه در نشست ۲ ساعته با بانوان نخبه و کارآفرین خراسان جنوبی که در دفتر استاندار برگزار شد به بررسی و احصای مشکلات و پیشنهادات مطرح شده از سوی این بانوان پرداخت.

نبود دستگاه ماموگرافی در بیمارستان‌ها، لزوم تامین ملزومات مورد نیاز در بخش ناباروری، نبود تجهیزات عمل لاپاراسکوپی در بیمارستان‌های دولتی، توجه به مشاوره‌های پیش از ازدواج و اجباری شدن این مشاوره‌ها، سرعت بخشیدن به صدور مجوز مشاوره برای متقاضیان، ارتقای مهارت‌پروری در بین زوجین از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

برنامه‌ریزی در راستای ارزشمندسازی و هویت‌سازی دختران، الگوسازی مثبت برای دختران، اصلاح روش ارتقای اعضای هیات علمی، انجام فعالیت‌های پژوهشی به صورت دورکاری برای بانوان دانشگاهی، ایجاد مهدکودک در دانشگاه‌ها، ایجاد فضاهای ورزشی برای بانوان، جذب حداقل یک فرزند از مادران شاغل در دانشگاه برای بعد از بازنشستگی، الزامات قانونی برای رعایت حجاب در دانشگاه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی و مشاوره‌های شغلی در دانشگاه‌ها از دیگر مباحث بود.

نبود و کمبود اعتبارات فرهنگی در حوزه دین، اختصاص بودجه مناسب به موسسات قرآنی در استان برای تقویت فرهنگ دینی، لزوم ایجاد مرکز تخصصی کارآفرینی در استان، ظرفیت‌سنجی بازار فروش محصولات تولیدی بانوان، تاسیس مرکز اقلیم‌شناسی، پژوهشکده ژئوتوریسم در استان، توانمندسازی زنان روستایی از محل ژئوپارک طبس و تامین زیرساخت مناسب برای ارایه خدمات ویژه زایمان نیز توسط بانوان منتخب خراسان جنوبی در این نشست مطرح شد.

توجه ویژه به حوزه بانوان در دولت سیزدهم

معاون رئیس جمهور در جمع‌بندی مباحث این نشست گفت: اجرای طرح‌های مهارت‌آموزی و توانمندسازی بانوان در دستور کار این معاونت است و با نگاه ویژه دنبال می‌شود.

خزعلی افزود: طرح مهارت‌آموزی و مهارت‌یابی در راستای هویت‌یابی دختران یکی از این طرح‌هاست که به‌زودی به استان‌ها ابلاغ و در کشور اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح‌های کسب و کار در حوزه بانوان نیازمند توجه است لذا باید موانع رفع و صدور مجوزها تسهیل شود، افزود: توجه ویژه استاندار خراسان جنوبی به حوزه زنان و خانواده، نشان می‌دهد که بانوان و توانمندسازی آنان از اولویت‌ها در استان  است.

خزعلی با اشاره به اینکه توجه به مشاوره‌های پیش از طلاق نیز ضروری است و باید سبک زندگی و نوع ارتباط با خانواده‌ها در این مشاوره‌ها مورد توجه باشد، عنوان کرد: طرح مشاوره زوجین در چهار سال اول زندگی اجرایی می‌شود به این صورت که مشاوره سال اول رایگان و سال دوم و سوم برای دهک‌های پایین رایگان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست دولت در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هر طرحی در این حوزه ارایه شود، مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور تاکید زیادی بر استفاده از توانمندی بانوان در حوزه‌های مدیریتی دارد یادآور شد: استفاده از بانوان در بخش‌های مدیریتی با توجه به تخصص‌هایی که وجود دارد ضروری است لذا باید ظرفیت‌ها شناسایی و معرفی شود تا بتوان از آنها استفاده کرد، البته توانمندی در راستای اجرای عدالت مورد توجه است تا کارها به افراد توانمندتر سپرده شود.

خزعلی همچنین برای تامین دستگاه سونوگرافی مورد نیاز بیمارستان‌های استان قول مساعد داد و افزود: در اعتبارات سال جاری یا سال آینده درخواست‌های حوزه بانوان استان مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون رییس جمهور در ادامه برنامه‌های روز اول سفرش در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از اهتمام رئیس جمهور و دولت در تخصیص اعتبار ویژه‌ به حوزه بانوان در سفرهای استانی گفت و افزود: در این سفر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و مشکلات استان احصا شده و در حوزه اعتبارات، حمایت‌های لازم برای تسهیلات در مسیر حرکت بانوان مورد توجه خواهد بود.

خزعلی افزود: موضوعاتی مانند سلامت بانوان، ورزشگاه‌ها، پارک‌های بانوان، ورزش همگانی، توانمندسازی و مهارت‌آموزی، رشد بانوان، سبک زندگی و مسائل تربیتی از موارد مهمی است که مورد توجه دولت و در حوزه تخصیص اعتبارات قرار دارد.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از آسیب‌هایی مانند اعتیاد و دخانیات که به سمت زنانه شدن در حال حرکت است باید قبل از  توسعه این آسیب، اقدامات پیشگیرانه را در نظر گرفت، مشکلاتی از سوی مسئولان استان خراسان جنوبی در حوزه طلاق نیز مطرح شده که در این راستا از طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به کاهش آمار طلاق حمایت خواهد شد.

وی ظرفیت‌های انسانی و مادی در استان خراسان جنوبی را خوب توصیف کرد و گفت: امید است در راستای عدالت محوری که در نگاه رهبری و رییس جمهور است از توانمندی بانوان در بخش‌های علمی، تولیدی و کارآفرینی استفاده شود.

انتقاد استاندار خراسان جنوبی از دوگانگی در نرخ باروری استان

استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار که معاون رئیس جمهور را همراهی کرده بود، گفت: در سفرهای مختلف شهرستانی، یکی از درخواست‌ها احداث پارک بانوان است که راه‌اندازی این نوع پارک‌ها در دستور کار ما قرار دارد ولی نیاز به تخصیص اعتبار ویژه و ملی داریم.

جواد قناعت از معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درخواست کرد که زیان گویای مشکلات خراسان جنوبی در سطح ملی باشد تا از فرصت‌های مختلف برای توسعه استان استفاده کنیم.

وی گفت: برای استفاده از تسهیلات و مزایای قانون حمایت جمعیت و جوانی در کشور، نباید نرخ باروری در استان‌ها بالاتر از ۲.۵ باشد، که نرخ باروری در خراسان جنوبی۲.۳ از طرف مرکز آمار اعلام شده اما در برخی موارد از جمله آزمون‌های استخدامی، سازمان ثبت و احوال کشور نرخ باروری استان را ۲.۷ اعلام می‌کند که این موضوع باعث می‌شود که بانوان از مزایای این قانون برخوردار نشوند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در این خصوص باید از اطلاعات مرجع که همان آمار و اطلاعات مرکز آمار کشور است، استفاده شود تا بانوان ما بتوانند از مزایای قانون حمایت از جمعیت و جوانی بهره‌مند شوند.

قناعت خاطرنشان کرد: از محل تسهیلات بند "ب" تبصره ۱۶ سال جاری هم استان این آمادگی را دارد که درصدی را برای اشتغال بانوان اختصاص دهد و در پرداخت این تسهیلات ارزان‌قیمت درخواست ما این است که معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به استان مساعدت کند.

توجه ویژه به حوزه بانوان در دولت سیزدهم

ظهور و بروز زنان با فضلیت در دستور کار دولت

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: جایگاه زن در اسلام و در جامعه پرارزش است؛ لذا می‌توان از زن به عنوان مادر جامعه تعبیر کرد زیرا زن در نقش وراثت و در نقش تعلیم و تربیت حرف اول را می‌زند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: در عین حال که زن به صورت غیر مستقیم در انواع و اقسام مسوولیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نقش ایفا می‌کند، حتی در لایه پنهان جنگ نظامی و دفاع نیز بخش عظیمی از روحیه مردانی که در جبهه با دشمن می‌جنگند، مربوط به مادران و زنان است.

وی عنوان کرد: امروز صحنه‌های مختلفی از ارزش‌ها را بعد از ۴۰ سال تجربه کردیم و شاهد دولتی انقلابی و مردمی هستیم که زمینه ظهور و بروز زنان با فضلیت در دستور کار دولت است.

معاون رئیس جمهور پای صحبت اقشار بانوان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دومین روز سفر به خراسان جنوبی با ۲۰۰ نفر از اقشار بانوان در محل سالن شهید رجایی استانداری دیدار کرد و پای صحبت نمایندگان آنها نشست.

ورزشکار پارالمپیک در این دیدار با اشاره به کمبود اماکن فرهنگی و ورزشی در شهر بیرجند اظهار داشت: پارک بانوان هم امکانات محدودی دارد و از داشتن سالن مخصوص بانوان در استان محروم هستیم.

رضوان ناصری گل با بیان اینکه دولت در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای افزایش جمعیت کشور فعال است ادامه داد: اما باید برای مردان دارای سه فرزند فاقد شغل زمینه اشتغال فراهم شود.

وی با اشاره به لزوم افزایش مشاوران فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی گفت: چهره فرهنگی و پوششی شهر در تابستان که دانشجوها تعطیل هستند بهتر است اما با بازگشایی دانشگاه‌ها شاهد وضعیت پوشش‌های نامناسب هستیم.

"مریم همتی‌پور" نماینده بانوان کارآفرین خراسان جنوبی هم در این نشست خواستار انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق کارآفرینی امید و بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به صندوق‌های خرد زنان شد و درخواست کرد فروشگاه متمرکز در پایتخت برای عرضه محصولات تولیدی زنان استان ایجاد شود.

نماینده بانوان صنعتگر خراسان جنوبی با انتقاد از هزینه‌های سنگین تامین اجتماعی در استان‌های کم برخوردار که موجب تعدیل نیرو به ویژه از قشر بانوان می‌شود، گفت: باید امتیازات برای تسهیل کار بانوان فعال اقتصادی برای این استان‌های کم برخوردار در نظر گرفته شود.

نرگس خاتمی با گلایه از آنچه روند بروکراسی اداری نامید و کفش آهنین و صبر ایوب می‌خواهد، افزود: تولیدکننده به جای اینکه درگیر تولید و بازار فروش باشد، درگیر بروکراسی اداری می‌شود و برای اخذ مجوز و تسهیلات باید هفت خان رستم را طی کنیم که استدعا داریم روال کار تسهیل شود تا انگیزه‌ها کم نشود.

وی گفت: برگشت ارز ناشی از صادرات ۹۸ و ۹۹ مانع رشد و حتی رکود صادرات شد و چند سال است به همین دلیل نتوانستم صادرات انجام دهم؛ تجار خارجی به صادرات دلاری قانع نمی‌شوند و امیدواریم با حمایت مسئولان موانع پیش پای تولیدکننده‌ها برداشته یا کمتر شود تا صادرات رونق بیشتری پیدا کند.

نماینده جامعه توانگران خراسان جنوبی هم در این نشست خواستار مساعدت در تسهیل روند پرداخت تسهیلات و اخذ ضمانت شد همچنین تسهیل در روند اخذ مجوزهای قانونی و پیگیری‌های اداری را درخواست کرد.

آمنه سیاری پوشش بیمه‌ای قالی‌بافان و صنعتگران روستایی، دعوت از نخبگان و اساتید از مرکز برای توانمندسازی بانوان، تشکیل و حمایت از اتحادیه زنان در سطح کشور و حمایت مالی، کاهش سهم مردم در پرداخت حق بیمه روستایی و خرید محصولات تولیدی بانوان توسط اتحادیه مرکزی در تهران را درخواست کرد.

"زکیه امیرآبادی‌زاده" نماینده جامعه کارآفرینان نیز با اشاره به ورود بانوان به بازار کار و مشکلات آنان اظهار داشت: خانه‌ای برای بانوان کارآفرین و متقاضی طرح‌های مشاغل خانگی برای راهنمایی و مشاوره در جهت توانمندسازی آنان راه‌اندازی شود تا هدفمند وارد بازار کار شوند و متاسفانه روند پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی بسیار سخت شده است.

نماینده جامعه معلولان خراسان جنوبی در ادامه این نشست گفت: قانون استخدام سه درصد برای معلولان در همه دستگاه‌های اجرایی اجرا نشده و قانون حمایت از معلولان در ماده ۲۷ اصلاح شود.

زهرا زحمتکش، اعطای تسهیلات فرزندان معلول به مادران آنان، پرداخت حق عائله‌مندی به زنان فاقد همسر در بخش دولتی و غیردولتی، بهره‌مندی بانوان شاغل در مشاغل مرتبط با معلولان از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور و بهره‌مندی از بازنشستگی پیش از موعد را از دیگر مطالبات جامعه معلولان ذکر کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به بالا بودن نرخ معلولیت در استان خراسان جنوبی نیازمند توجه جدی به تجهیزات کمک توانبخشی و بهداشتی و دستگاه‌های غربالگری بینایی و شنوایی هستیم.

همچنین در این نشست تفاوت حقوق و دستمزد بین کارگر زن و مرد، نبود امنیت شغلی بانوان کارگر، رفاه و در نظر نگرفتن پاس شیر از دیگر مشکلات زنان کارگر مطرح شد.

توجه ویژه به حوزه بانوان در دولت سیزدهم

دولت ضامن زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پس از شنیدن مسائل و مطالبات بانوان گفت: ضمانت یکی از مشکلات بانوان سرپرست خانوار برای اخذ تسهیلات است که براساس مصوبه ستاد ملی زن و خانواده، دولت از این پس ضمانت آنها را به عهده می‌گیرد.

انسیه خزعلی افزود: علیرغم قوانین متعدد در حوزه زنان اما گاهی در زمان اجرا با مشکل مواجه می‌شویم و اهمال قانون در این حوزه دیده می‌شود، نواقصی که در قانون و دستورالعمل‌ها وجود دارد باید به‌صورت جزئی احصا شود تا در حوزه سیاستگذاری بتوانیم اصلاح این قوانین را دنبال کنیم.

وی با اشاره به دو مصوبه جدید ستاد ملی زن و خانواده عنوان کرد: ارتقای ساختار اداری زنان در ۶ بند تصویب شد و بانوان در مسئولیت‌ها و پست‌هایی معادل معاون وزیر و مدیرکل ایفای نقش می‌کنند، بر همین اساس زنان در سیاستگذاری‌ها و شوراهای کلان شرکت داده می‌شوند لذا در بسیاری از دستورالعمل‌ها بانوان درخصوص خانواده و جمعیت باید نظر بدهند و نظر آنها اجرایی می‌شود.

معاون رئیس جمهور از اقدامات انجام شده برای تسهیل ازدواج دهه شصتی‌ها نیز خبر داد و گفت: این موضوع به‌خصوص در روستاها به‌طور جدی برای سال جاری دنبال می‌شود تا بتوانیم با ارایه و توسعه خدمات از تجرد ماندن دختران و پسران دهه شصتی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه مشاغل ناسازگار با شرایط مادری نباید به زنان سپرده شود افزود: در مواردی دیده شده که برخی مشاغل را فقط به زنان می‌دهند و اگرچه آن شغل شریف است اما با شرایط فیزیکی زنان سازگار نیست لذا دنبال این هستیم همه شئونات زنان در مشاغل رعایت شود.

خزعلی تصریح کرد: تاکید رئیس جمهور بر این است شب‌کاری به زنانی که فرزند خردسال دارند، داده نشود، علاوه بر اینکه به دنبال رفاهیات زنان در مشاغل هستیم اما باید نظام واره شغلی را برای زنان با توجه به مسئولیت‌هایی که دارند، شکل دهیم.

وی با بیان اینکه روز گذشته با ارسال یک پیامک موافقت تامین دستگاه سونوگرافی برای استان خراسان جنوبی اخذ شد گفت: امیدواریم با ارسال این دستگاه تجهیزات و امکانات خراسان جنوبی کامل شود تا استان قطب مراجعه بیماران از کشورهای همسایه باشد و در گردشگری سلامت بتوانیم موفق عمل کنیم.

مشاور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده هم که در این نشست حضور داشت، گفت: اقداماتی در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تسهیل راه‌اندازی شغل انجام شده است از جمله اینکه مجوز کسب و کارهای خانگی در کمترین زمان ممکن صادر می‌شود.

نرجس بختیار افزود: در همین خصوص مجوز برخی مشاغل و کسب و کارهای خانگی آنی و برخی از آنها حداکثر تا سه روز صادر می‌شود و به منظور رسیدگی بهتر به مطالبات زنان کارگر نیز کارگروه رفاه و امنیت در وزارتخانه تشکیل شده تا به شکل تخصصی به این مطالبات بپردازیم.

وی بیان کرد: مشکلات زنان معلول و مادران دارای فرزند معلول هم دغدغه دیگری در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که کمیته‌ای را با حضور مادران دارای یک یا چند معلول و یا زنان معلول تشکیل دادیم و مشکلات آنها در دست پیگیری است.

حضور در روستای جهانی خراشاد

معاون رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفرش به خراسان جنوبی از روستای جهانی صنایع دستی "خراشاد" از توابع شهرستان بیرجند بازدید کرد.

احیای صنعت «توبافی» و تولد دوباره آن در روستای خُراشاد بیرجند طی سال‌های اخیر موجب شد تا هنر ۳۰۰ ساله دوباره رونق بگیرد و همچنین احیا و رونق توبافی باعث ثبت جهانی این روستا با عنوان توبافی در سال ۹۷ شد.

خزعلی با حضور در روستای خراشاد از چند کارگاه حوله‌بافی این روستا بازدید و یک کارگاه را افتتاح کرد.

وی در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: ایجاد بازارچه‌های دائمی برای عرضه و فروش صنایع دستی بانوان در استان‌ها دنبال می‌شود و در این زمینه به همکاری استانداری و شهرداری‌ها نیاز داریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه با ایجاد بازارچه‌های دائمی در استان‌ها تولیدکنندگان محصولات خود را با اطمینان خاطر و تضمین فروش تولید و عرضه می‌کنند، اضافه کرد: پارچه‌بافی در روستای خراشاد با توجه به ظرافتی که دارد، توانسته جای خود را در بازار کشور باز کند اما باز هم نیاز به معرفی دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه سفر دو روزه به خراسان جنوبی از چند مرکز تولیدی، اجتماعی و آموزشی نیز بازدید کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha