۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۸:۴۸
کد خبر: 84818258
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاریخچه حج به روایت تصاویر

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۸:۴۸
کد خبر: 84818258
تاریخچه حج به روایت تصاویر

تهران- ایرنا- ۳۰۰ تصویر از آثار هنری و مصنوعاتی که در گذر قرن‌ها با محوریت سفر حج خلق شده‌اند، در یک کتاب جدید گردآوری شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از نشنال، به مناسبت فرا رسیدن ایام حج، یک کتاب جدید محتوی صفحات گلاسه از آثار هنری و مصنوعات مربوط به بزرگترین سفر زیارتی جهان منتشر شد. این کتاب که حج و هنر زیارت (Hajj and the Arts of Pilgrimage) نام دارد، توسط انتشارات آسولین منتشر شده و اهمیت سفر به مقدس‌ترین شهر از دیدگاه اسلام را بازگو می‌کند.

در کتاب حج و هنر زیارت مجموعه‌ای از مصنوعات ارزشمند از کلکسیون‌های خلیلی به نمایش درآمده است که طی ۵۰ سال توسط یک اندیشمند انگلیسی- ایرانی به نام ناصر دیوید خلیلی جمع آوری شد؛ این کلکسیون با بیش از ۲۸ هزار شی و نمایش بازه‌ای یک هزار و ۴۰۰ ساله از تاریخ بزرگترین و جامع‌ترین مجموعه خصوصی در حوزه هنرهای اسلامی به شمار می‌رود.

کتاب حج و هنر زیارت به قلم قیصر ام خان، متصدی سابق موزه بریتانیا، نوشته شده و در آن بیش از ۵ هزار شی از کلکسیون خلیلی از جمله رونوشت‌های منحصر به فرد از قرآن، دست نوشته های مصور، ابزارهای علمی، منسوجات و کتابهای نایاب به تصویر درآمده‌اند.

تاریخچه حج به روایت تصاویر
فلاسک آب برنجی برای زائران، قرن شانزدهم، هند

در کتاب حج و هنر زیارت همچنین تصاویری از مکه نیز وجود دارند. از جمله این تصاویر می‌توان به یک تصویر رنگی متعلق به سال ۱۸۴۵ اشاره کرد که کل شهر را به همان شکلی که بود نشان می‌دهد.

این کتاب همچنین شامل برخی از اولین عکس‌های موجود از حج است، از جمله عکسی که در سال ۱۸۸۰ میلادی از زائرانی گرفته شد که به دور خانه خدا می چرخیدند.

تاریخچه حج به روایت تصاویر
عکسی که در سال ۱۸۸۰ میلادی از زائرانی که به دور خانه خدا می چرخیدند، گرفته شد

از آنجایی که سفر حج معمولا از چشم آنان که مسلمان نیستند، دور نگه داشته می‌شود خان در کتاب حاضر کوشیده به این زیارت باستانی و پرمفهوم گریز بزند و اهمیت معنوی و فرهنگی آن را به کسانی که با این سنت آشنایی ندارند معرفی کند.

تاریخچه حج به روایت تصاویر
«ورود محمل از قاهره»، تابلویی از لئوناردو دو مانگو، نقاش ایتالیایی

حج  عبادتی واجب و از فروع دین اسلام است که بر هر مسلمانی که شرایطش را دارد واجب است.

برچسب‌ها

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha