ساخت و توسعه هشت بیمارستان در یزد، گامی برای تحقق عدالت در سلامت

یزد - ایرنا - تکمیل و توسعه هشت بیمارستان در استان یزد از گام های دولت سیزدهم به منظور تحقق عدالت در نظام سلامت است؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتقای عدالت در حوزه سلامت را در راس اهداف خود قرار داده است.

به گزارش ایرنا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت سیزدهم به زیرساخت‌های بهداشت و درمان و سلامت مردم نگاه ویژه ای دارد گفت: تکمیل طرح‌های نیمه تمام در سراسر کشور در اولویت این وزارتخانه است.

بهرام عین‌اللهی افزود: تلاش خواهیم کرد هر چه سریعتر  طرح های بهداشتی در حال ساخت در استانهای کشور هر چه زودتر به اتمام برسد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم پیش از این با اشاره به پنج هزار طرح نیمه‌تمام بهداشتی و درمانی در کشور اعلام کرد: دولت تلاش دارد با اولویت طرح‌های درمانی و مناطق محروم، نسبت به تکمیل ۲ هزار طرح تا پایان امسال اقدام کند.

بهروز رحیمی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تکمیل ۲ هزار طرح نیمه‌تمام درمانی برای امسال پیش‌بینی شده که این طرح‌ها برای بهره برداری به حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بخشی از این منابع محقق شده است.

استان یزد به لحاظ شاخص‌های بهداشت و درمان شرایط نسبتا خوبی دارد و جزو سرآمدان به حساب می‌آید و این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در این رابطه دارد.

یزد به عنوان قطب پزشکی جنوب شرق کشور و یکی از مقاصد گردشگری سلامت با سرانه ۲.۵ برابری ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی، توسعه زیرساخت‌های درمانی خود را برای رفع نیازهای خود در سال آینده با ساخت و تکمیل مرکز بهداشتی در دستور کار خود دارد.

برخورداری یزد از کادر درمانی و متخصصان متبحر و همچنین مراکز درمانی دارای استانداردهای نسبتاً مطلوب‌تر با هزینه‌های پایین‌تر در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور، این استان را به یکی از مهمترین قطب‌های پزشکی کشور نیز تبدیل کرده به طوری که همواره میزبان بیماران زیادی از اقصی نقاط ایران و حتی خارج از کشور است و با وجود جاذبه‌های گردشگری، رونق «گردشگری سلامت» در این خطه را رقم زده است.

یزد به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور همواره پذیرای بیمارانی از سراسر کشور به ویژه استان‌های جنوبی است به نحوی که ۴۵ تا ۵۵ درصد از بیماران بستری در بیمارستان‌های یزد غیربومی استان هستند.

 یزد علاوه بر زیرساخت‌های مناسب از تعداد قابل توجهی پزشک و متخصص برجسته در حوزه بهداشت و درمان نیز برخوردار است و علاوه بر این هزینه‌های درمانی در این استان به مراتب از مراکز درمانی شهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان نیز پایین‌تر است  و توانسته اعتماد قشر قابل توجهی از مردم را برای درمان به خود جلب کند.

۲۶ آذر ماه سال ۱۴۰۰  دوازدهمین مقصد سفرهای استانی رییس جمهور و برخی از اعضای کابینه دولت سیزدهم به استان یزد بود و در این سفر معاونان و روسای ۲۹ دستگاه و سازمان کشوری نیز به استان سفر کردند و در قالب میز خدمت به بررسی مطالبات مردم پرداختند.

۱۷۷ طرح و مصوبه در ۲ بخش طرح های اقتصادی و زیر ساختی و عمرانی برای استان یزد با اعتبار هشت هزار میلیارد تومان از ثمرات استانی دولت سیزدهم است که بخشی از این اعتبارات به استان تخصیص یافته و عملیات ساخت بسیاری از طرح ها که سال ها برزمین مانده بود آغاز شده است.

در این سفر افزایش ۱۶۲۰ تخت بیمارستانی استان با تکمیل ۶ بیمارستان در شهرستانهای مختلف از جمله رهاورد سفر رییس جمهوری با استان بود که این طرح ها اکنون با اهتمام و تامین اعتبار در حال ساخت هستند که برخی از آنها در هفته دولت و تعدادی هم در سال آینده مورد بهره برداری می رسد اما برای تسریع پروژه ها و تکمیل آنها به اعتبارات نیاز است که امید است دولت مردمی اعتبارات مورد نیاز این طرح ها را تامین کند.

تامین اعتبار برای تکمیل و ساخت هشت بیمارستان ثمره دولت سیزدهم 

 استاندار یزد با اعلام تصویب تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و ساخت هشت بیمارستان با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ تا ۸۰ درصدی در سفر رییس جمهور به این استان گفت: با تکمیل این بیمارستان‌ها، ۱۶۲۰ تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی و ۱۲۰ تخت نیز به ظرفیت آی سی یو در مراکز درمانی استان اضافه می‌شود.

ساخت و توسعه هشت بیمارستان در یزد، گام بلند دولت در راستای توسعه عدالت

مهران فاطمی با تشریح دستاوردهای سفر رییس جمهور در بخش های مختلف، به خصوص در زمینه طرح‌های مصوب حوزه بهداشت و درمان، تکمیل و تجهیز مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا، تامین سامانه انتقال خون سیار و تکمیل ساختمان پیوند مغز استخوان بیمارستان شهید صدوقی(ره)، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده طب سنتی اردکان و پژوهشکده تولید مثل استان را از دیگر طرح های در دستور کار این سفر برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: ثمره سفر رئیس جمهور به استان، دریافت مصوبه برای جذب نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان و صدور مجوز برای ارائه ۳۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اتمام پروژه های نیمه تمام استان بوده است.

۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای تکمیل طرح‌های بیمارستانی استان یزد 

معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفت: به منطور تکمیل بیمارستانهای نیمه تمام استان در سفر رییس جمهوری به استان ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که افزون بر ۱۰۵ میلیار تومان آن در سال گذشته تخصیص و هزینه شد.

دکتر محمدرضا وفایی نسب با بیان اینکه مابقی هم اعتبار در سال جاری محقق و در جهت تکمیل طرح ها هزینه می شود افزود: این بیمارستا ها در شهرستانهای اشکذر، اردکان ، ابرکوه ، بافق ، تفت ، خاتم و مهریز و یزد ساخته می شوند.

۴۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهوری برای تکمیل ۲ دانشکده در اردکان و ابرکوه

معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار داشـت: برای تکمیل دانشکده پیراپزشکی اردکان  و ابرکوه هم مجموعا ۴۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که ۱۲ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

دکتر وفایی نسب با اشاره به ساخت دانشکده طب سنتی اردکان اظهار داشت: از محل سفر رییس جمهوری به استان ۲۰ میلیارد تومان برای این دانشکده مصوب شد که تاکنون فقط پنج میلیارد تومان تخصیص داده شده و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ساخت و توسعه هشت بیمارستان در یزد، گام بلند دولت در راستای توسعه عدالت

وی اضافه کرد: دانشکده یاد شده در ۲ طبقه و با زیربنای چهار و ۱۶۰ مترمربع در حال ساخت است که انشالله در صورت تامین اعتبار در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: دانشکده پیراپزشکی ابرکوه هم با زیر بنای  ۲ هزار و ۶۵۰ متر مربع در دست اقدام است  که در سفر رییس جمهور ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شد که تاکنون هفت میلیارد تومان تخصیص یافته است.

نیاز به ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساخت نخستین بیمارستان بحران جنوب شرق کشور در یزد 

ابتکار ساخت نخستین بیمارستان بحران جنوب شرق کشور منحصر به یزد و در عین مجزا بودن از ساختمان اصلی بیمارستان شهید رهنمون است که همجوار با این بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می تواند خدمات پزشکی، پرستاری و پشتیبانی را به بیماران ارائه کند.

معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تکمیل بیمارستان یاد شده یکی از طرح های مصوب رییس جمهوری است برای تکمیل ساخت و نصب تجهیزات این مرکز  به ۱۱۰  میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دکتر وفایی نسب افزود: برای بیمارستان یاد شده ۶۵  تومان هزینه شده و هنوز پیمانکار ۳۰ میلیارد تومان طلب کار است که برای تکمیل و نصب تجهیزات آن به اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار در هفته دولت سالجاری به بهره برداری می رسد.

وی خاطر نشان کرد: از مجموع هزینه یاد شده  ۱۵ میلیارد تومان از محل سفر رییس جمهوری بود که در بخش های مختلف هزینه شد.

معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه این بیمارستان از طرح های ملی است که بهره برداری از آن می تواند کمکی بزرگی به بخش درمان استان در زمینه های مختلف کند اظهار کرد: همچنین این بیمارستان در زمان بروز هرگونه بحران طبیعی در بیمارستان های دیگر استان می توانند خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه و از تعطیلی بخش های مهم آنها جلوگیری شود. 

دکتر وفایی نسب گفت: زیربنای این بیمارستان چهار هزار و ۲۴۰ متر مربع در ۲ طبقه، دارای ۱۴۵ تخت عمومی، ۱۶ تخت ای سی یو، ‌هشت اتاق عمل مجهز و استاندارد است و بخش‌های اورژانس، سی‌تی اسکن و نورولوژی ، چشم ، گوش و حلق و اطفال  برای آن پیش بینی شده و قابلیت استفاده از اورژانس هوایی در کم‌ترین زمان ممکن را دارد.

وفایی نسب خاطرنشان کرد:  این طرح مهم قرار بود با بازسازی و مرمت بیمارستان قدیم فرخی (شهید رهنمون) به بهره‌برداری برسد که پس از تخریب قسمتهایی از آن به‌دلیل فرسودگی و عدم استحکام بنا، مقرر شد با نظر تیم فنی عملیات مقاوم سازی پروژه انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت کار، تمامی ساختمان مقاوم سازی و بخش بزرگی از سقف های قدیمی تخریب شد و اکنون این طرح با استاندارهای فنی و نوسازی تمام ساختمان و اضافه شدن چند بخش تکمیل شده که فقط  تجهیزات آن باید نصب شود.

معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پیشرفت فیزیکی این طرح را ۹۸ درصد بیان کرد و گفت: این بیمارستان در حالت عادی بخش های چشم پزشکی، زنان و زایمان، گوش و حلق، نورولوژی و اطفال دارد که به ظرفیت بیمارستان شهید رهنمون افزوده می شود و در زمان ایجاد هرگونه بحران، بلافاصله تخلیه و در اختیار ستاد بحران قرار گیرد. 

دکتر وفایی نسب ادامه داد: ویژگی خاص آن، این است که با وجود بیمارستان تخصصی بحران،  سایر بیمارستان‌ها در مواقع بحران به خدمات تخصصی خود بدون درگیر شدن در موارد اورژانسی ادامه می دهند و از تعطیلی بخش‌های آن همانند آنچه که در بروز ‌و شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد، جلوگیری می شود.

توسعه بیمارستان خاتم

دکتر وفایی نسب توسعه بیمارستان خاتم را از دیگر طرح های مصوب سفر رییس جمهور بیان کرد و گفت: این بیمارستان در سه ساختمان با زیربنای چهار و ۷۰۰ متر مربع  که ساختمان اول شامل اورژانس ، اتاقهای عمل ، سی تی اسکن ، رادیولوژی ، ساختمان دوم شامل تاسیسات ، رختشویخانه  و ساختمان سوم هم شامل آشپزخانه و سلف سرویس است.

وی افزود: تاکنون ۳۶ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است که ۱۵ میلیارد تومان آن از محل سفر رییس جمهور تخصیص داده شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطر نشان کرد: برای تکمیل این طرح افزون بر ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار در خرداد ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.

تکمیل بیمارستان ولی عصر بافق

دکتر وفایی نسب به طرح تکمیل بیمارستان بافق اشاره کرد و افزود: عملیات ساخت این طرح در سال ۹۴ آغاز شده است که در چهار طبقه با زیربنایی ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع در حال ساخت است و برای آن تا کنون ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده که ۱۳ میلیارد تومان آن از محل مصوبات رییس جمهور تخصیص یافته است.

وی با بیان این بیمارستان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اظهار کرد: برای تکمیل آن به ۷۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است که در صورت تامین اعتبار تا خرداد ۱۴۰۲ به بهر برداری می رسد.

اورژانس بیمارستان شهید بهشتی تفت

دکتر وفایی نسب با بیان اینکه اورژانس بیمارستان شهید بهشتی یزد  هم با زیر بنای سه هزار و ۷۲۰ متر مربع در حال ساخت است گفت: این اورژانس شامل  ۲ طبقه زیر زمین و همکف است.

وی افزود: تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است که ۷.۵ میلیارد تومان آن از محل مصوب سفر رییس جمهور و بخشی از  توسط خیر تامین شد.

وی تصریح کرد: برای تکمیل این بیمارستان  افزون بر ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال به بهره برداری می رسد و اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

توسعه بیمارستان مهریز ۶۰ میلیارد تومان نیاز است

معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  توسعه بیمارستان مهر یزد از دیگر طرح های مصوب سفر رییس جمهور به استان بیان کرد و گفت : این بیمارستان در چهار طبقه با زیر بنای هشت هزار و ۵۰۰ مربع در حال ساخت است که از محل سفر ۱۳ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده که به مبلغ افزون بر ۶۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است که در صورت تامین اعتبار تا دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: عملیات ساخت این بیمارستان در سال ۸۸ توسط خیر آغاز شده است.

بهره برداری از بیمارستان اشکذر در دهه فجر منوط به تامین اعتبار

ساخت و توسعه هشت بیمارستان در یزد، گام بلند دولت در راستای توسعه عدالت

معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: بیمارستان اشکذر در چهار طبقه در حال ساخت است که تاکنون ۸۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است که از این مبلغ ۱۳ میلیارد تومان از سفر رییس جمهوری و بخشی هم توسط خیر تامین شد

وی اظهار کرد: برای تکمیل طرح ۷۰ میلیارد تومان نیاز است که در صورت تامین اعتبار در دهه فجر  به بهره بردرای می رسد.

تکمیل و توسعه بیمارستان ضیایی اردکان 

وی از دیگر طرح های مصوب در سفر رییس جمهور تکمیل و توسعه بیمارستان ضیایی اردکان بیان کرد و افزود:  این طرح در ۶ طبقه با زیر بنایی ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال ساخت است که عملیات اجرایی ان از سال ۹۰ آغاز شده است.

دکتر وفایی نسب ادامه داد: در  سفر رییس جمهور به استان ۱۲ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت که برای تکمیل آن افزون بر ۴۵ میلیارد تومان نیاز است که در صورت تامین اعتبار در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: طرح یاد شده به صورت مشارکتی از محل اعتبارات خیری و ابلاغی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.

ساخت فاز ۳ بیمارستان ابرکوه

وی اضافه کرد: از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان ۱۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که اکنون در حد شروع عملیات و مناقصه آن برگزار شده است.

وفایی نسب ادامه داد: برای این طرح ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار هفته دولت سال آینده افتتاح می شود.

تکمیل و تجهیز بخش پیوند مغز استخوان و اتاق تمیز سلولهای بنیادی

وی به تکمیل و تجهیز بخش پیوند مغز استخوان و اتاق تمیز سلولهای بنیادی اشاره کرد و گفت: این بخش  در ۲ ساختمان شامل بخش مغز و اتاق های تمیز سلولهای بنیادی در زیر بنای ۲ هزار و ۲۵۰ متر مربع در حال ساخت است.

ساخت و توسعه هشت بیمارستان در یزد، گام بلند دولت در راستای توسعه عدالت

دکتر وفایی نسب افزود: از محل سفر رییس جمهور ۲۵ میلیارد تومان مصوب شد که ۱۰ میلیارد تومان از این میزان  تخصیص یافته و هنوز  برای تکمیل آن افزون بر ۶۰ میلیارد تومان دیگر  اعتبار نیاز است .

وی ادامه داد: تاکنون مجموعا برای این طرح ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است که در صورت تامین هزینه تا پایان شهریورماه امسال به بهره برداری می رسد.

تکمیل مرکز تحقیقات سلامت ایمنی غذا و دانشکده داروسازی در انتطار بودجه

دکتروفایی نسب یادآور شد : همچنین برای تکمیل مرکز تحقیقات سلامت ایمنی غذا و دانشکده داروسازی استان از دیگر های طرح های مصوب سفر رییس جمهور به استان بود که برای این طرح ۴۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد اما هنوز هیچ مبلغی تخصیص نیافته است که امید است با تامین اعتبار این طرح هم تکمیل و به بهره برداری برسد.

تکمیل پژوهشکده تولید مثل 

معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به تکمیل پژوهشکده تولید مثل استان گفت: برای این طرح در سفر به استان ۱۷۰ میلیارد تومان مصوب شده اما هنوز هیچ اعتباری تخصیص نیافته است.

در استان یزد ۱۳ بیمارستان دولتی با دو هزار و ۷۸ تخت فعال و هفت بیمارستان خصوصی با ۹۷۲ تخت فعال در حال ارائه خدمات درمانی و بهداشتی هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha