۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۵
کد خبرنگار: 807
کد خبر: 84796174
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شیب تند سقوط ارزش پول پاکستان در برابر دلار؛ نگاه دولتمردان به وام خارجی

تهران- ایرنا- سقوط ارزش روپیه، پول ملی پاکستان در برابر دلار آمریکا همچنان رکورد می‌زند و تاخیر در توافق میان دولت اسلام‌آباد با صندوق بین المللی پول برای اجرای برنامه وام به عاملی موثر در تشدید تورم، افزایش نرخ سوخت و فشار بر ذخایر ارزی این کشور تبدیل شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند که تاکنون مذاکرات این کشور با مسوولان صندوق بین المللی پول برای دریافت وام جدید به نتیجه‌ای نرسیده است و تاثیرات آن بر بازار ارز، صندوق ذخایر ارزی پاکستان و کنترل تورم سنگینی می‌کند.

امروز هر دلار آمریکا به معادل ۲۱۲ روپیه پاکستانی رسیده و این تازه‌ترین رکورد در سقوط ارزش پول ملی پاکستان به شمار می‌رود درحالی که دولتمردان اسلام‌آباد چشم به چراغ سبز از سوی صندوق بین المللی دوخته و امیدوارند با نهایی شدن دریافت وام جدید کاهش ارزش روپیه را کنترل کنند. هر روپیه در بازار امروز پاکستان تقریبا معادل ۱۳۴۰ ریال است.

برخی از ناظران اقتصادی در پاکستان گفتند که با تشدید تورم و کاهش بی‌سابقه ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا متوجه می‌شویم که دولت اکنون به طور کامل به کمک مالی صندوق بین المللی پول متکی است.

گفتنی است، پس از اجرای یارانه‌های سوخت و انرژی از سوی دولت سابق پاکستان تسهیلات وام صندوق بین‌المللی پول برای این کشور از اوایل آوریل امسال متوقف شد و این وضعیت کار را برای دولت فعلی دشوار کرده تا جایی که نرخ بنزین برای اولین بار در پاکستان به ازای هر لیتر از مرز ۲۰۰ روپیه گذشت و دولت تنها در کمتر از دو هفته ۳ بار قیمت سوخت را افزایش داد.

دولت وقت پاکستان در تیرماه ۱۳۹۸ یک برنامه وام ۳۰ ماهه به ارزش ۶ میلیارد دلار با صندوق بین المللی پول امضا کرده بود، اما زمانی که دولت قبلی یارانه سوخت و انرژی را به اجرا گذاشت، صندوق بین المللی پول نیز پرداخت حدود ۳ میلیارد دلار را متوقف کرد.

 «مفتاح اسماعیل» وزیر دارایی پاکستان به رسانه‌ها گفت که اسلام‌آباد امیدوار است تا توافق با صندوق بین المللی پول برای احیای تسهیلات وام طی یک یا دو روز آینده حاصل شود.

برخی منابع دیپلماتیک نیز در پاکستان مدعی شدند که که ایالات متحده موافقت کرده تا به پاکستان برای مذاکره با صندوق بین المللی پول کمک کند.

افزایش بی‌سابقه نرخ فرآورده‌های نفتی در پاکستان در کنار مشکلات اقتصادی و تورم که مردم را به شدت درگیر چالش‌های معیشتی کرده است، موجب شد تا دولتمردان پاکستانی مجبور به تدوین برنامه اجرای وضعیت اضطراری و ریاضت اقتصادی در این کشور شوند.

پاکستان جزو کشورهای وارد کننده سوخت محسوب می‌شود و بهای سوخت در این کشور با توجه به نوسانات قیمت جهانی نفت، تغییر می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha