۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 84786676
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خرید گندم بذری کشاورزان گنبد به ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی گنبدکاووس گفت: خرید گندم بذری مورد نیاز کشاورزان گنبد برای سال زراعی آینده به ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد که تامین آن نیازمند مساعدت بیشتر مسوولان است.

رشید خرمالی روز دوشنبه به‌مناسبت هفته جهادکشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته این اتحادیه با ۳۰۰ میلیارد ریال منابع مالی و تسهیلاتی موفق به خرید حدود هشت هزار تن گندم بذری شد اما امسال برای خرید این مقدار محصول به ۹۰۰ میلیارد ریال منابع مالی و تسهیلاتی نیاز دارد که تامین آن از عهده اتحادیه خارج است.

وی بیان کرد: امسال به سبب افزایش ۲ برابری قیمت گندم این اتحادیه در تامین منابع مالی با مشکلاتی مواجه شده است.

به گفته خرمالی، گندم بذری تهیه شده این اتحادیه علاوه بر تامین نیاز کامل کشاورزان شهرستان، نیاز حدود ۵۰ درصد دیگر شهرهای گلستان را نیز تامین می کند.

وی اضافه کرد: درخواست اخذ تسهیلات از بانک کشاورزی داده شده اما به سبب بالا بودن رقم درخواستی و نیز مشکلات تامین وثیقه مورد نیاز این حجم تسهیلات، تاکنون موفق به تامین آن نشدیم.

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی گنبدکاووس همچنین از اختصاص سهمیه کشت قراردادی هزار و ۷۰۰ هکتار شالی به این اتحادیه در سال جاری خبر داد و گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت جهادکشاورزی، قرارداد کشت این مقدار شالی با کشاورزان شهرستان منعقد شده است.

رییس اداره تعاون روستایی گنبدکاووس هم از زیرپوشش بودن ۳۰ شرکت تعاونی فعال بخش کشاورزی و یک اتحادیه مرتبط با آن در این اداره خبر داد و گفت: هدایت، نظارت و حمایت سه وظیفه تعاون روستایی در قبال این شرکت‌ها با حدود ۲۰ هزار عضو است.

بهمن مرادی افزود: شرکت‌های فعال زیرپوشش تعاون روستایی گنبدکاووس در سه گروه "تعاونی تولید روستایی، تعاونی کشاورزی، تعاونی روستایی و اتحادیه آنها دسته‌بندی شدند که هر کدام متناسب با شرح وظایف تخصصی که مهمترین آن کمک به تامین امنیت غذایی پایدار است، خدمات دهی می‌کنند.

وی توزیع نهاده‌های کشاورزی و دامی، خرید محصولات کشاورزی (زراعت، باغبانی، دام و طیور)، انجام فعالیت‌های تخصصی پرورش دام به خصوص اسب و شتر، اجرای طرح‌های آبرسانی به مزارع از طریق احداث کانال‌ بتنی یا شیوه‌های نوین آبیاری، زهکشی اراضی زراعی، مشارکت در تنظیم بازار و توزیع ارزاق عمومی در جوامع روستایی و کمک به تنظیم میوه شب عید را از جمله فعالیت‌ شرکت‌های تعاونی بخش کشاورزی زیرپوشش تعاون روستایی گنبدکاووس برشمرد.

رییس اداره تعاون روستایی گنبدکاووس ادامه داد: این اداره امسال اجرای سه طرح شامل "راه‌اندازی فروشگاه روستا بازار، احداث متجمع فروشگاهی روستا بازار و احداث گلخانه ۶ هزار مترمربعی" را پیگیری می کند که تاکنون با احداث طرح مجتمع فروشگاهی روستا بازار موافقت شده و عملیات اجرایی آن طی چند هفته آینده آغاز خواهد شد.

مرادی همچنین خرید محصولات کشاورزی بالاخص خرید گندم بذری را از مهمترین اقدامات تعاون روستایی گنبدکاووس دانست و افزود:  تاکنون پنج هزار تن گندم بذری از کشاورزان طرف قرارداد خریداری شده است.

وی اضافه کرد: اتحادیه تعاون روستایی گنبدکاووس با نظارت کارشناسان ایستگاه تحقیقات کشاورزی این شهرستان، سالانه خرید حدود هشت هزار تن گندم بذری که معادل تقریبی ۵۰ درصد نیاز کشت گندم گلستان است را برعهده دارد.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و داشتن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تعداد قابل توجهی واحدهای دام و طیور از شهرستان‌های مهم گلستان در تولیدات محصولات کشاورزی (سالانه یک میلون تن انواع محصول) است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha