انتخابی کشتی آزاد در ایستگاه پایانی/ مدعیانی که روی تشک کُری خواندند

تهران - ایرنا - سرنوشت برخی از وزن‌های تیم ملی کشتی آزاد بعد از جام تختی مشخص شد. در وزن‌های ۶۵، ۷۰ و ۷۴ به ترتیب رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی و یونس امامی صاحب دوبنده تیم ملی در پیکارهای جهانی شدند. شرایط برخی اوزان همانند ۵۷، ۶۱، ۷۹ و ۹۷ کیلوگرم در تورنمنت‌های بین‌المللی احتمالا مشخص خواهد شد.

به گزارش ایرنا، چهل و دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی بعنوان مرحله چهارم چرخه انتخابی تیم ملی، روزهای ۱۹ و ۲۰ خردادماه در شهر تنکابن استان مازندران با حضور ۱۳۵ کشتی‌گیر از کشورهای ایران، ارمنستان و گرجستان برگزار شد.

بعد از برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در گرگان، انتخابی جام جهان پهلوان تختی و قهرمانی سال ۲۰۲۲ آسیا در قزاقستان، جام تختی آخرین فرصت و سکو برای مدعیان البته در برخی وزن‌ها برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در پیکارهای جهانی بود.

به همین دلیل جام تختی به دلیل انتخابی بودن تیم ملی کشتی آزاد و حضور ۲ تیم از ارمنستان که جام تختی برای این تیم نیز یکی از مراحل انتخابی برای شناخت نفرات اصلی در پیکارهای جهان بود در کنار آزادکاران جوان گرجستانی، سطح فنی پیکارها را افزایش داده بود.

یکی از کاملترین و شفاف‌ترین مسابقات انتخابی تیم‌های ملی کشتی را امسال در چرخه تیم ملی کشتی آزاد شاهد بودیم. جدای از نتایج به دست آمده در این پیکارها ظهور چهره‌های جدید در کشتی آزاد کشورمان از نقاط مثبت جام تختی بود. ظهور نفراتی همچون احمد محمدنژاد جوان، صابر خانجانی، رضا مومنی، علی قلی‌زادگان، مهدی حاجیلوئیان، محمدحسین میرباغبان، امیرعلی آذرپیرا و سایر نفرات جوان می‌توانند تا سال‌ها تنه به تنه بزرگان کشتی آزاد کشورمان حرکت کنند و پشتوانه خوبی برای تیم ملی باشند.

اما نگاهی به نفرات برتر جام جهان پهلوان تختی و سه مرحله دیگر انتخابی به خصوص پیکارهای قهرمانی آسیا در قزاقستان تکلیف برخی اوزان را روشن می‌سازد.

برهمین اساس در وزن ۵۷ کیلوگرم بعد از نتیجه ضعیف رضا مومنی در قهرمانی آسیا و کسب عنوان سومی در جام تختی و شکست در دیدار مستقیم با احمد محمدنژاد جوان به عنوان قهرمان جام تختی تا حدودی شرایط این وزن را مشخص کرده است.

البته در این وزن علیرضا سرلک براساس چرخه انتخابی تیم ملی اگر در جام تختی قهرمان می‌شد صاحب دوبنده تیم ملی هم بود اما شگفتی سازی احمد محمدنژاد جواد همه معادلات این وزن را بهم زد و مرحله نهایی انتخابی تیم ملی با حضور محمدنژاد جواد و علیرضا سرلک برگزار خواهد شد.

در وزن ۶۱ کیلوگرم با توجه به کسب مدال نقره از سوی داریوش حضرتقلی‌زاده در آسیا و عنوان سومی او در جام تختی و البته قهرمانی رضا اطری دارنده مدال طلای آسیا و ملی‌پوش المپیکی کشورمان نیز کمی متفاوت خواهد بود. براساس چرخه انتخابی اگر حضرتقلی‌زاده در جام تختی قهرمان می‌شد به طور مستقیم دوبنده تیم ملی را در پیکارهای جهانی می‌پوشید. اما اکنون رضا اطری با تغییر وزن از ۵۷ به ۶۱ کیلوگرم ظاهرا جانی تازه در کشتی پیدا کرده و دور شدن از وزن کم‌کردن‌های کشنده در او انگیزه جدیدی را ایجاد کرده است. براساس چرخه مرحله نهایی بین او و داریوش حضرتقلی زاده خواهد بود.

شرایط وزن ۶۵ کیلوگرم به طور کامل متفاوت است. با توجه به قهرمانی رحمان عموزاد خلیلی در پیکارهای قهرمانی کشور و کسب عنوان طلای قهرمانی آسیا و قهرمانی یک غیر ایرانی یعنی وازگن توانیان از ارمنستان سبب شد که رحمان عموزاد صاحب دوبنده تیم ملی در پیکارهای جهانی شود.

شرایط در وزن ۷۰ کیلوگرم نیزبه نفع امیرمحمد یزدانی رقم خورد. او بعد از تغییر وزن از ۶۵ کیلوگرم به ۷۰ کیلوگرم، کارش را از پیکارهای قهرمانی کشور آغاز کرد. با توجه به عنوان پنجمی محمدمهدی یگانه جعفری و البته مصدومیت عرفان الهی و قهرمانی یزدانی در جام تختی او را نیز در کنار رحمان عموزاد خلیلی باید ملی‌پوش کشورمان در پیکارهای قهرمانی جهان در صربستان بدانیم.

در وزن ۷۴ کیلوگرم نیز تکلیف مشخص است. قهرمانی یونس امامی در پیکارهای قهرمانی کشور و طلای قهرمانی آسیا، جای او  را در تیم ملی محکم کرد.

البته در این وزن محمدصادق فیروز پور دارنده مدال‌های نقره زیر ۲۳ سال جهان ۲۰۲۱ و برنز جوانان جهان یکی از آزادکاران آینده‌دار وزن ۷۴ کیلوگرم است.  در چند سال گذشته و بعد از تغییر وزن حسن یزدانی، نمایندگان کشورمان در پیکارهای جهانی و المپیک در این وزن نتوانستند توفیقی داشته باشند.

براساس چرخه انتخابی تیم ملی مسابقه نهایی وزن ۷۹ کیلوگرم بین محمد نخودی دارنده نقره جهان و قهرمان جام تختی و علی سوادکوهی نفر اول قهرمانی کشور و دارنده طلای قهرمانی آسیا برگزار خواهد شد.

یکی از حساسترین مسابقات انتخابی تیم ملی را در وزن ۸۶ کیلوگرم شاهد خواهیم بود. محسن مصطفوی بعد از کسب مدال برنز آسیا و غیبت در جام تختی هیچ شانسی در این وزن نخواهد داشت. حسن یزدانی دارنده طلای جهان و علیرضا کریمی به عنوان قهرمان جام تختی برگزار کننده مرحله نهایی انتخابی تیم ملی خواهند بود.

براساس چرخه انتخابی تیم ملی در وزن ۹۲ کیلوگرم مهدی حاجیلوئیان دارنده نقره جوانان جهان به عنوان قهرمان جام تختی و امیرحسین فیروزپور دارنده طلای آسیا و نقره امیدهای جهان و طلای جوانان جهان در کنار کامران قاسمپور دارنده طلای جهان برگزار کننده مسابقه انتخابی خواهند بود.

براساس چرخه انتخابی تیم ملی اگر نفر اول مسابقات قهرمانی کشور بتواند در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز به مدال طلا برسد، از حضور در جام‌تختی معاف خواهد شد و به همراه نفر اول جام تختی (در صورتی‌که ایرانی باشد) جواز حضور در مرحله پایانی انتخابی تیم‌ملی را به دست خواهد آورد و در مرحله نهایی انتخابی تیم‌ملی برنده این ۲ کشتی‌گیر با کامران قاسم‌پور مبارزه خواهد کرد که در صورتی ‌که در مبارزه اول قاسم‌پور برنده شود، دوبنده تیم ‌ملی را به دست خواهد آورد؛ در غیر این صورت دوبنده تیم‌ملی به کشتی‌گیری خواهد رسید که به ۲ پیروزی از ۳ مبارزه دست پیدا کند.

در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز مجتبی گلیج دارنده مدال برنز جهان و قهرمان جام تختی باید با محمدحسین محمدیان ملی‌پوش المپیکی ایران، مبارزه انتخابی داشته باشند.

شرایط وزن ۱۲۵ کیلوگرم همانند وزن ۹۲ کیلوگرم خواهد بود. امیرحسین زارع بعد از کسب طلای قهرمانی جهان و یدالله محبی نیز بعد از طلای قهرمانی آسیا از حضور در جام تختی معاف بودند و مجوز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را دارند. در این وزن امیررضا معصومی دارنده طلای نوجوانان جهان و فرزند فردین معضومی قهرمان اسبق تیم در جام تختی قهرمان شد.

برنده یدالله محبی و معصومی باید با امیرحسین زارع مبارزه کنند.

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha