واکنش وزیر ارشاد به حضور «برادران لیلا» در کن

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فیلم «برادران لیلا» بدون دریافت مجوز اکران به جشنواره کن رفت و عوامل آن به دلیل عدم رعایت قانون مشمول ضوابط تنبیهی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «محمدمهدی اسماعیلی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: این فیلم موهن در خارج از کشور و اردن فیلمبرداری شد و فیلم مجوز ساخت نداشت. عوامل فیلم مقیم خارج از کشور هستند و اگر داخل کشور بودند، مشمول برنامه‌های تنبیهی می‌شدند.

وی در عین حال تصریح کرد: طبق قانون فیلم‌هایی که به جشنواره خارجی می‌روند باید مجوز اکران داشته باشند چون اسکار فیلم بدون مجوز نمی‌پذیرد اما جشنواره کن اینطور نبود و به عوامل فیلم «برادران لیلا» اعلام شده بود بدون اخذ مجوز نروند و چون مجوز اکران نگرفتند، مشمول اعمال قانون می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این‌که آیا عدم اکران فیلم «برادران لیلا» به گیشه ضربه نمی‌زند، گفت: اکران هر فیلم منوط به گذراندن مراحل قانونی دریافت مجوز است اما عوامل این فیلم قانون را رعایت نکردند و عزم ما در دوره جدید بر رعایت قانون است.

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که اگر «برادران لیلا» مجوز اکران نداشت، چرا برای جشنواره فیلم فجر دعوت شده بود، توضیح داد: جشنواره فیلم فجر نیاز به مجوز اکران در داخل ندارد و هیأت داوران در واقع اثر را داوری می‌کند.

وی اضافه کرد: نشست با عوامل فیلم برگزار شد و از آنان خواسته شد مجوز بگیرند و سازمان سینمایی هم این را به عوامل فیلم اعلام کرده بود اما توجه نشد. ما مکلف به اجرای آیین نامه‌ای هستیم که در سازمان سینمایی هست و بنا بر این است که فیلم اکران نشود؛ گرچه ممکن است تبصره‌ای داشته باشد.

تاکید به خانه دار شدن هنرمندان پیشکسوت  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین پیگیری های این وزارتخانه برای حل مشکل مسکن هنرمندان پیشکسوت اظهار داشت: پس از دستور بررسی و مساعدت رئیس جمهور به درخواست هنرمندان پیشکسوت، بنده سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را مامور کردم تا به صورت ویژه این موضوع را پیگیری و به نتیجه برساند.

اسماعیلی ادامه داد: خوشبختانه جلسات خوبی با نهادهای مسوول در وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و تفاهم نامه ای در این باره در حال نهایی شدن است تا هنرمندان پیشکسوتی که عضو صندوق هستند و دارای مسکن نیستند، بتوانند از این امکان بهره مند شوند.

عضو کابینه دولت مردمی خاطرنشان کرد: پس از جلسه افطاری هنرمندان با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز کارگروه ویژه ای  برای این امر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و گام های خوبی در این زمینه برداشته شد تا در مرحله نخست، به صورت ویژه، تهیه مسکن با استفاده از همه تسهیلات قانونی ممکن صورت بگیرد.

اقدامات وزارت فرهنگ برای توسعه و ترمیم فضاهای نمایش در تهران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات این وزارتخانه برای توسعه و ترمیم فضاهای نمایش در تهران، افزود: این وزارتخانه در حال آماده سازی تفاهم نامه همکاری با شهرداری تهران برای حل مسائل تئاتر شهر و سنگلج است و به زودی این تفاهم نامه را با حضور هنرمندان پیگیر این موضوع امضا خواهیم کرد.

در دوره جدید هم بنا داریم قانون را رعایت کنیم
اسماعیلی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه فیلم برادران لیلا شانس فروش در فصل تابستان را داشته است، ادامه داد:  قانون روشن است و در دوره جدید هم بنا داریم قانون را رعایت کنیم، وقتی سازمان سینمایی به دست اندرکاران فیلم اعلام می کند که باید مجوز اخذ شود ولی آن ها بدون اعتنا به این مساله، این کار را انجام می دهند، به طور طبیعی باید قانون اجرا شود.

حضور در جشنوراه فیلم فجر اساسا نیاز به مجوز نمایش در داخل ندارد
وی درباره اینکه این فیلم سال گذشته به جشنواره فیلم فجر دعوت شد، آیا بدون مجوز امکان‌پذیر است؟، عنوان کرد: حضور در جشنوراه فیلم فجر اساسا نیاز به مجوز نمایش در داخل ندارد، زیرا هیات داوری وجود دارد و پس از بررسی های این هیات وارد فرآیند انتخاب و داوری می‌شوند؛ بنابراین دست اندرکاران این فیلم آن زمان دعوت شدند، ولی حضور نیافتند.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha