مدیرکل حفظ آثار همدان: دفاع مقدس نیازمند گفتمان سازی است

همدان - ایرنا - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان گفت: گفتمان دفاع مقدس باید در جامعه تبیین شود که در این زمینه تاکنون اقدام شایسته ای صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سردار «مهدی ظفری» روز چهارشنبه در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان افزود: همه بر این موضوع اعتقاد راسخ دارند که در صورت توجه به ارزش های دفاع مقدس در مدیریت جامعه و خانواده، بسیاری از مشکلات موجود رفع می شود.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی به ۲ شیوه تبلیغ و شعار و گفتمان سازی صورت می گیرد افزود: بیش از ۴۰ سال در زمینه تبلیغات و شعار با هدف حفظ وضعیت موجود کار شده اما تبلیغات به علت تاثیرگذاری بر روی احساسات و هیجانات افراد ناپایدار است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ادامه داد: علت به اعتلا نرسیدن جامعه کم توجهی و وارد نشدن به عرصه گفتمان سازی و ایجاد گفتمان است در حالیکه یکی از ضرورت های گفتمان سازی، اجماع جامعه است یعنی نباید جامعه را قشری کرد.

سردار ظفری تاکید کرد: تاکنون در زمینه دفاع مقدس کارهای تبلیغی زیادی صورت گرفته اما ورود به عرصه گفتمان سازی نشده بنابراین برای تحقق این هدف ابتدا باید نسبت به ساختار سازی اقدام شود چراکه بدون ساختار نمی توان حرکت منسجم داشت.

وی بیان کرد: بر این اساس رییس ستاد کل نیروهای مسلح در نشستی با ۱۷ وزیر هیات امنایی تشکیل دادند و مقرر شد شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در استان ها به ریاست استانداران تشکیل شود که این کار نو و جدیدی برای جریان سازی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع  مقدس استان همدان افزود: هیچ کسی به ویژه افرادی که مدیریت و مسئولتی بر عهده دارند در زمینه ارزش های جامعه نامحرم نیستند.

سردار ظفری یادآوری کرد: شورای هماهنگی حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان از سال ۹۵ تشکیل و شورای استان همدان هم اینک الگویی برای دیگر استان ها شده است.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۱۰۰ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس و جمع آوری خاطرات، تدوین و چاپ شده است که با توجه به توفیق همدان در این حوزه، مسئولیت هدایت چند استان به همدان محول شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع  مقدس استان همدان بیان کرد: شورای هماهنگی حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان دارای هفت کمیته اجرایی و در مجموع ۳۸ عضو از مدیران اجرایی دستگاه ها است.

سردار ظفری با تاکید بر اینکه دفاع مقدس به قدری وسیع است که نمی توان به نام گروهی مصادره کرد اظهار داشت: باید با همدلی و انسجام به سمت ترویج فرهنگ و شهادت پیش رفت و یک فرماندار و مسئول خود را نماینده شهدا بداند.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید در دور افتاده ترین نقاط و روستاها نیز با مشارکت روحانی، شورای روستا، دهیار و اعضای بسیج و مردم شکل بگیرد چرا که برنامه های ارزشی اگر به سمت حکومتی پیش رفته و تنها مسئولان از آن دفاع کنند ماندگار نخواهد بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان افزود: طبق اندیشه های امام راحل که در ذهن و فکر شهید سلیمانی نیز متبلور بود ایران باید به سمت تشکیل حکومت جهانی پیش برود چرا که امت اسلامی دنبال حزب و گروه نبوده بلکه درصدد تشکیل جامعه توحیدی است.

سردار ظفری گفت: باغ موزه یکی از سرمایه ارزشمند استان همدان است که در تعطیلات اخیر بیش از ۲۰ هزار مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور از این مجموعه فرهنگی و ارزشی بازدید کردند.

مدیر اجرایی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع  مقدس استان همدان نیز گفت: به منظور حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های دستگاه ها در تحقق اهداف، هم افزایی دستگاه ها در امر ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت با توجه ویژه به سازمان های مردم نهاد و تهیه و تنظیم سند راهبردی در حوزه دفاع مقدس با چشم اندازی مشخص با تعیین شاخص های مربوطه از جمله اهداف شورای هماهنگی حفظ آثار است.

سرهنگ پاسدار «هادی آزادی» افزود: برنامه اجرایی سال ۱۴۰۱ برای اجرا در دبیرخانه شورا و کمیته های تخصصی شورا در شهرستان ها تقدیم فرمانداران شده است.

وی بیان کرد: هر یک از کمیته های تخصصی سند راهبردی را تهیه و تاکنون سه سند راهیان نور در سال ۱۳۹۷، سند راهبردی زنان دفاع مقدس در دی ماه ۱۴۰۰ رونمایی شده و امروز هم با حضور استاندار سند راهبردی، آموزش و پژوهش و اسناد رونمایی می شود.

وی گفت: کتاب «نشان ارادت» مردم همدان به سردار شهید سلیمانی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت توجه به نهضت ترجمه به سه زبان اردو، انگلیسی و عربی تهیه شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha