اجرای طرح پزشکی از راه دور بیماری شبکیه نوزادان نارس در مشهد

مشهد- ایرنا- مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح پزشکی از راه دور بیماری شبکیه نوزادان نارس در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه در حال اجرا است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر امیررضا صالح مقدم افزود:  با توجه به اینکه نوزادان نارس در معرض اختلال بینایی و مشکلات شبکیه قرار دارند، طرح پزشکی از راه دور بیماری شبکیه نوزادان نارس در بیمارستان‌های این دانشگاه به همت اساتید گروه چشم و پزشکان بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) و پرستاران دوره دیده بیمارستان‌های قائم(عج)، ام البنین(س)، امام رضا (ع)، اکبر و دکتر شیخ اجرا می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس این برنامه نوزادان نارس بستری در بخش‌های مراقبت ویژه تحت بررسی و معاینات شبکیه قرار می‌گیرند، ادامه داد: در نوزادانی که به دلیل شرایط جسمانی امکان ارجاع به بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) وجود ندارد، پزشکان و پرستاران از طریق پزشکی از راه دور و در قالب یک نرم افزار شرایط نوزاد را به اساتید فوق تخصص شبکیه در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) انتقال می‌دهند تا در صورت نیاز اقدامات درمانی انجام شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:  در فروردین ماه امسال ۹۱۶ مورد عکس برداری از شبکیه نوزادان در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) و ۶۲ مورد به روش تله مدیسین انجام شده است.

صالح مقدم افزود: از مجموع نوزادانی که به روش پزشکی از راه دور مورد بررسی قرار گرفتند، سه نوزاد نیاز به درمان‌های تخصصی داشتند که در صورت عدم شناسایی و انجام اقدامات درمانی به موقع، ریسک ابتلا به نابینایی در این کودکان افزایش می‌یافت.

رییس مرکز آموزشی درمانی و پژوهشی خاتم الانبیا(ص) نیز در این خصوص گفت: کلینیک نوزادان نارس این بیمارستان  از سال ۱۳۹۱ به طور رسمی با حضور اساتید برجسته و توانمند فوق تخصص شبکیه فعالیت خود را آغاز نمود.

دکتر علی اکبر درخشان افزود: در فرایند تشخیص و غربالگری نوزادان با خطر رتینوپاتی نارسی، بررسی و عکسبرداری از عروق شبکیه نوزاد با :افتالموسکوپ" غیرمستقیم یا سایر روش های تشخیصی توسط اساتید فوق تخصص شبکیه با توجه به تشخیص های افتراقی مانند رتینوبلاستوم، افزایش فشار چشم و انحرافات چشم انجام و زمان معاینات بعدی و درمان های لازم برنامه ریزی می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha