فرماندار قشم: خلیج فارس، نماد غیرت و شجاعت همه مردمان ایران است

قشم - ایرنا - فرماندار قشم گفت: خلیج همیشه فارس، نماد غیرت و شجاعت همه مردمان ایران، مهد شیران و سر فرازانی است که تاریخ در برگ برگ قطور روزگارش از آزادگی، آزادمنشی، مردانگی و دلاوری آنان حکایت ها کرده است.

محمد محمدحسینی روز شنبه به مناسبت روز ملی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خلیج فارس نامی است به جای مانده از کهن‌ترین منابع تاریخی، زیرا که از سده‌های پیش از میلاد با پارس و فارس (نام سرزمین ملت ایران) گره خورده‌ است.

وی ادامه داد: خلیج فارس برای ایرانیان تنها یک نام نیست بلکه بخشی از هویت مردمانی است که نقش بزرگی در شکل گیری و پیشرفت علم و تمدن بشری در همیشه تاریخ داشته اند.

فرماندار قشم توضیح داد: صدای امواج دلنشین خلیج همیشه فارس، لالایی همه مادران ایران زمین است برای فرزندانشان تا بدانند که ایرانی اند و عشق ایران در جان و دلشان رخنه کرده است.

محمدحسینی اضافه کرد: امواج سهمگین و طوفانی خیلج همیشه فارس، نماد و سمبل غرور و غیرت همه زنان و مردانی است که شجاعانه همواره از آزادی و استقلال سرزمین شان دفاع کرده اند.

وی افزود: پهنه آبی نیلگون خلیج همیشه فارس، نماد وسعت و سخاوت قلوب همه ایرانیانی است که قلب هایشان تنها با یاد خدا آرامش می گیرد و جز پاکی و صداقت و راستی در آن هیچ پلیدی و کدورتی راه ندارد.

فرماندار قشم اظهار داشت: خلیج همیشه فارس، فریاد همه فرزندان این آب و خاک است تا بدانند که سومین خلیج بزرگ جهان به مساحت  ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع، پس از خلیج مکزیکو و خلیج هودسن همه هویت این سرزمین است.

وی با بیان اینکه در تاریخ پر فراز و فرود این مرز و بوم، انسان های شجاع و وفاداری را می‌توان یافت که جان شیرین خود را بر سر محافظت از مرزهای جغرافیایی، اعتقادی، ایمانی، باورها و آرمان‌های مردمان این سرزمین قهرمان پرور گذاشتند، گفت: در این میان می‌توان به نام های همچون  «امام قلی خان» سردار سرافراز دریای پارس که در مبارزه ضد استعماری با بیگانگان به ویژه ارتش استعمارگر پرتغالی ها و شهید «نادر مهدوی» و همرزمانش که در تقابل با آمریکا از حالت یک رویارویی واسطه‌ای و نیابتی توسط رژیم صدام به یک رویارویی مستقیم و بی‌واسطه تبدیل شد اشاره کرد، شهدایی که همچون ستارگانی روشن و نورانی در آسمان تاریخ خلیج فارس می‌درخشند.

محمدحسینی توضیح داد: امام قلی خان سردار سرافرازی بود که در دهم جمادی الاخر سال ۱۰۳۱ هجری قمری (۲۹ اوت سال ۱۶۲۲ میلادی) پرچم کشور استعمارگر پرتغال پس از یکصد و ۱۷ سال تسلط استعماری و نظامی بر منطقه ای سوق الجشی از خطه دلیر پرور ایران، فرود آورده و به جای آن، بار دیگر پرچم پر افتخار ایران را در خلیج فارس برافراشته کرد.

نماینده عالی دولت در شهرستان قشم افزود: در سال های خون و خطر منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز که صدها مهدوی و همرزم مهدوی به چیزی جز ایستادگی در برابر دشمن و ممانعت از تحقق اهداف شوم او فکر نمی کردند، وقوع حماسه مهر ۱۳۶۶ و شهادت دریادلانی همچون سردار شهید نادر مهدوی و یارانش در منطقه حساس بوشهر، خارک و جزیره فارسی و حماسه فراموش ناشدنی شهیدان رییسی و دارا در محدوده بوموسی، تنب و تنگه هرمز، پرده از حضور و نقش پررنگ و تعیین کننده این پاسداران دریادل کنار زد.

دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس در سراسر ایران اسلامی گرامی داشته می شود.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

خلیج فارس در ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد.

مساحت خلیج فارس ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع است. طول آن حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۵۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.

خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.

عمق خلیج فارس در بیشترین حالت، حدودا ۹۰ متر است.

طول مرز آبی کشور ایران با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود ۱۴۰۰کیلومتر است.

عریض‌ترین بخش خلیج فارس ۱۸۰ مایل (۲۹۰ کیلومتر) است. عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس با عمق ۹۳ متر در ۱۵ کیلومتری تنب بزرگ و کم عمق‌ترین نقطه آن با عمقی بین ۱۰ تا ۳۰ متر در سمت غرب است. همچنین جزایر متعددی در خلیج فارس وجود دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha