۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۳۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84716261
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زارعان کردستانی در مزارع گندم و جو اقدام به مبارزه با علف‌های هرز و سن غلات کنند

سنندج- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: دمای بالای هوا در این مدت باعث افزایش جمعیت سن شده و باید کنترل و مبارزه با سن غلات در مرحله سن مادر از اولویت های زارعان استان باشد.

فریدون حامدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به تنش های جوی و دمای بالای هوا زارعان استان هرچه سریع تر با مشورت کارشناسان سازمان اقدام به مبارزه با سن غلات و علف های هرز کنند.

وی اضافه کرد: کشاورزان استان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و یا کلینک های گیاه پزشکی سم مناسب را برای  مبارزه با علفهای برگ پهن و نازک برگ تهیه کنند و در اسرع وقت اقدام به سم پاشی کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: علف های هرز علاوه بر جذب رطوب خاک و مواد غذایی، میتواند منبعی برای آفات و بیماری ها در مزارع گندم و جو باشند.

حامدی گفت: بیش از ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی استان کردستان در سال جاری زیر کشت گندم و جو است که ۹۰ درصد این اراضی بصورت دیم کشت شده اند و در حال حاضر اکثر مزارع گندم و جو استان در مرحله پنجه قرار دارند.

وی یادآور شد: بهترین زمان برای کنترل موثر آفت سن گندم در این مرحله (سن بصورت مادر) است  و توصیه بر این است که قبل از تخم ریزی این آفت و تکثیر آن سمپاشی انجام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه برای کنترل علف‌های هرز نیز تا مرحله بند دوم ساقه گندم فرصت سمپاشی در مزارع وجود دارد،  ادامه داد: با توجه به پایش‌هایی که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در مزارع گندم و جو انجام داده اند، احتمال طغیان سن در مزارع گندم و جو استان پیش بینی شده است.

حامدی  اضافه کرد: باید سم پاشی مزارع گندم و جو برای جلوگیری از تخم ریزی سن مادر و طغیان سن در زمان مناسب و با مشورت کارشناسان و متخصصان انجام شود.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن در سال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha